Jag arbetar som agil coach och ett av de viktigaste fokusen vi har är hur vi arbetar med flow i utvecklingsgrupper och för individen under utvecklingsprocessen. Jag är ganska ny i branchen, jag har jobbat med coaching i c:a 2 år, men jag är en av de två på mitt företag som är de största auktoriteterna på området Flow in development. Vi fokuserar på positiv och direkt feedback, eliminering av hinder för flow och hur vi eliminerar distraktioner för teamen och individer så de kan arbeta i en miljö och omgivning som är så ideal som den kan bli för att uppnå flow. Vi coachar och följer upp om inte på dagligbasis så på veckobasis hur arbetet med flow in team och flow as developers framskrider. Jag har med andra ord ganska god förståelse för flow både i teori och i verkligheten. Däremot ser jag mig inte alls som någon auktoritet vad gäller flow i till exempel impro-teater eller för den delen rollspel.Rickard;n88138 said:Kan folk som faktiskt har läst in sig på teori bakom immersion/presence och flow yttra sig? För om det är folk som ska försöka diskutera detta, som har skaffat sig en aning om någon av termerna via att läsa wikipedia-artiklar eller sett en artikel någonstans så känns det här som en diskussion om hårklyverier.
...
När jag sitter och skriver att flow och immersion är samma sak så baserar jag detta på min forskning av artiklar och böcker som är baserade på vetenskaplig forskning.
Jag har en syn på immersion som i princip säger att immersion är ett fokus som är tillgängligt enbart för sådant som man verkligen kan fokuserat gå ned på djupet i och att det är värdeneutralt medan flow är ett positivt tillstånd. Då jag anser att jag vid flera tillfällen spelar med djup karatkärsimmersion (främst i tyngre scenarion) utan att befinna mig i flow så anser jag att det finns en distinkt skillnad mellan immersion och flow. Jag har även såklart befunnit mig i flow utan att befinna mig i någon immersion som jag kundre identifiera. Det finns mängder med likheter mellan dem men jag ser dem som olika. Jag har dock all respekt för dem som inte håller med mig.
Så, så lång är min penis. Är jag kvalificerad att delta i den här tråden, Rickard, eller måste jag "forska" mer?
Jag trodde den här formen av vidrig elitism försvann från wrnu för många år sedan. Jag har inte saknat den.