Nekromanti Imponerad & undrande

Indra

Veteran
Hej på er!

Jag måste bara få säga att jag är grymt impad av hur mycket alla verkar kunna om Eon & Mundana m.m. Har ni lärt er under tiden ni spelar eller har ni suttit och råpluggat modulerna? Jag har allihopa, men det tar ju hur lång tid som helst att lära sig allt. Nu tjatar kompisarna på mig att jag ska starta ett spel med dom, ingen har spelat förut. Jag har rollspelat, men aldrig Eon. Nån som vill ge en nybörjare några användbara tips? Kan ju tillägga att jag kan grundreglerna för det, men lite stämmningstips och liknande vore inte fel/images/icons/smile.gif
Mvh//Indra

WHaLe

Hero
Själv skulle jag nog rekommendera att du läser så mycket du orkar i modulerna (funkar utmärkt som toalettliteratur :gremwink: och försöka praktisera dina kunskaper så mycket som möjligt (låter du dina spelare få tillgång till böckerna i stor utsträckning så kan de vara en stor tillgång också).
Och kan du dessutom kombinera detta med mer eller mindre aktivt läsande av detta forum så är det bara en tidsfråga innan du kan jämföra dig med de flesta här.. ;)

WHaLe - som har varit dålig på alla av de ovanstående punkterna på senaste tiden, men han arbetar på att försöka förbättra det.. =)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tips

Tja...ett säkert tips är - Eon regelsystem är fantastiskt, men det kan bli väl drygt ibland. Stryk de hämmande fummelreglerna, och hantera regelsystemet ganska liberalt även i övrigt. Vid någon punkt (ofta i större strider) lär du känna att det är dags att släppa reglerna för en stund och friforma lite - gör då det. Låt inte rollpersonerna dö av blodförlust efter att ha fått en småskråma, låt inte strider ta hela spelmöten. Hantera Eons regelsystem med öppet sinne och en nypa salt, så har du det bästa och roligaste regelsystem rollspelsvärlden skådat.

Och angående Mundana...ta för dig. Du har en underbar spelvärld framför dig. Få världar jag sett har så spännande möjligheter och intriggrunder - dra dig inte för att utnyttja dem.

I min spelgrupp har vi alltid spelat jordnära, och mycket detaljerat, med ett starkt fokus på karaktärerna och karaktärsspelandet - rollpersonernas egna liv och mål har på sina sätt gått före handlingen. Det har ofta fått drag av high-fantasysåpa, fullt av intriger, plotter och avancerade, betydelsefulla förhållanden karaktärerna emellan. Då och då har det varit inslag av riktigt fantastisk fantasy, men mestadels har det varit en krypande, mystisk känsla av att något stort och viktigt pågått i bakgrunden, och pågår än. Saker är på väg att hända, och många i rollpersonernas närhet tycks undanhålla information. Andra förbereder sig, och spinner vidare på sina eviga, uråldriga nät av intriger och planer för den stundande framtiden...

Detta är väl den stil jag tycker passar Eon bäst, men omväxling förnöjer, kampanjer växlar ofta mellan olika stilar, och i grunden stöder spelet allt - från kringflackande äventyrande i Västlanden till grisodling i bondbyar eller intrighärvor i Haléa Teren. Gör det till vad du vill, det har jag gjort.

Råpluggat Mundana? Nej. Jag har lärt mig av erfarenhet.

- Ymir, som åter kom på hur mycket han älskar Eon.

Första gången jag läste reglerna till Eon så skrattade jag, för att det verkade som så mycket att man aldrig skulle få ihop det i huvudet.
Det ordnade sig....det tog ett tag, några äventyr, genomläsning o så, men har väl aldrig riktigt pluggat reglerna.
Vi har mest läst dem när vi tyckt att vi behövde dem...
Allting fungerar på i stort sätt samma sätt, så när man väl kan systemet går det bra.
Kul att ni vill spela Eon, hur gamla är de andra?
Som Ymer sa, reglerna är ett hjälpmedel, inte något man måste följa slaviskt...ha roligt. Det är vad rollspel handlar om, att ha roligt.

Mofasa

Veteran
När det gäller miljöer och omgivningar så fördrar jag lite lägre fantasy... Med andra ord, inga muterade ankor på barer osv. En viktig sak att tänka på som SL tycker jag är att alla monster du slänger in måste vara motiverade, inte så att spelarna förstår det, snarare så att du förstår det! Om rollpersonerna får möta halva arsenalen av monster under första mötet så tröttnar de ganska snabbt, plus att det blir enormt enformigt!

För att förhöja stämningen på spelandet så råder jag dig till att dra igång intriger inom spelgruppen, dessa brukar ofta bli mycket intressanta och inte minst trevliga att se tillbaka på och diskutera dagarna efter spelmötet. För detta kan det dock krävas lite mer erfarna spelare, men så länge viljan till att rollspela finns så kommer inget ivägen!

Ta det bara lungt i början så kommer du snart upptäcka hur du ska gå till väga! Reglerna kommer med tiden, att friforma är aldrig fel... Inget kan vara så irriterande som de tillfällen då man suttit och slagit regelböcker ett halvt speltillfälle för att hitta en specifik regel rörande ett ämne. Vid sådana tillfällen är det betydligt bättre att improvisera och slå upp regeln efter mötet!

Indra

Veteran
Undra om jag skulle byta ämne nu? /images/icons/blush.gif Jaja, jag lär mig väl med tiden:)
Jag gillar det du skriver. Har ju ingen erfarenhet, men skulle inte heller gilla vare sig allt för extrema saker som nästan kan bli löjligt, heller inte att slänga ut alla sina planer(läs monster)/images/icons/smile.gif på en enda gång:)
Just det där med alla regler har oroat mig lite. Det är därför jag har lusläst regelboken, just bara för att slippa förstöra stämmningen genom att sitta och leta febrilt, medan Sp börjar fundera på att sätta på tvn så länge eller nåt/images/icons/smile.gif

Därför känns det bra att man som SL kan improvisera lite som man vill, istället för att stoppa upp spelet.
Tack för tipsen:)

//Indra

Sabelkatten

Swordsman
Den grundläggande regeln

Svårigheten för färdighetsslag: Ob1T6 för mycket lätta saker upp till Ob5T6 för mycket svåra.

Bortsett från stridsreglerna så är det inte så mycket mer man måste kunna ordentligt.

/Henrik

Ymir

Liten kantbaron
Re: Monster

Jag slänger nästan aldrig in monster överhuvudtaget. Monster är både uttjatat och trist, och passar för det mesta vår spelstil rätt illa. Sannolikheten att bli attackerad av Hyggelmonster på Calnias gator eller i ett slott i Colonan är trots allt rätt låg. ;-)

- Ymir, som dock spellett en sagolikt rolig strid mot ett hyggelmonster en gång, och haft med ett rätt stort antal drakar...

Mofasa

Veteran
Re: Monster

Ungefär min inställning!
Jag föredrar djur betydligt hellre även då RP är ute i skog och mark. Övernaturliga varleser är mest intressenta i det fördolda, antingen då spelarna kan ana att något lurar på dem utan att veta vad eller i berättelser för att skapa mystik kring en plats.

Gillar när spelarna finner det exotiskt att springa på en best...