Nekromanti Imposition - Liggande A5

Christoffer

It's all pig.
Ett problem, hjälp mig innan jag blir galen.

Jag har Mechaton som pdf här, vill skriva ut det som en A5 folder, med bindningen i ryggen. Jag antar att det enklaste sättet, om jag ska strunta i att limbinda, är att få ut sidorna i PDF:en till en A3 sida, skriva ut den och vika. Så, gör man detta för hand eller finns det något vettigt program för att sköta den här sortens jobb åt en? Jag har program för imposition (heter det så på svenska också?) som jag brukar använda när jag skriver ut och limbinder pdf:er men det klarar inte av mer än att organisera om och skala, här behövs ju fler sidor flyttas in på en och samma sida..

Så, hur gör man detta? För hand?

Rickard

Urverk speldesign
Du menar att du vill skriva ut till A4 och vika så att det blir A5, va? Att skriva ut två A5-sidor på en A4-sida finns i skrivarinställningarna, men det går då inte att häfta ihop dem då du måste skriva ut första och sista sidan på samma sida, sedan nästförsta och nästsista. Jag antar att du program fixade detta, men jag funderar på om avancerade skrivare har dessa inställningar. Min är från 1900-kallt.

Ett rätt värdelöst tips, men åtminstone ett svar.

/Han som slog upp "imposition" och det stod "boktr. utskjutning"

Christoffer

It's all pig.
Nope, jag menar skriva ut till A3. A4 vikt blir inte liggande A5 med bindning längs kortsidan.

A3 sidan delas sen på mitten över långsidan, och sen viks på mitten igen. Men, problemet löstes genom att jag slutade snåla och helt enkelt kasserar varje halft A3.

Ram

Skev
Kan du inte ta en bild på slutresultatet och lägga upp den här, jag fattar inte vad tusan det är du har gjort och ä oändligt nyfiken. Det låter som om du är ute efter ett vanligt landscape-format...?

Christoffer

It's all pig.
I vanliga fall när jag köper PDFer skriver jag ut dem på A4 efter att jag kört dem genom ett program som heter Cheap Impostor, programmet arrangerar sidorna så att de efter att de viks antingen kan bli en liten folder som kan häftas i ryggen (a5 folder helt enkelt) eller så att man viker papper efter papper och lägger de vikta i en hög och limmar ryggen på den så man får en liten bok med limbunden rygg. Liggande A5 går ju inte att få till en folder om man inte viker A3 och delar på två.

Kan inte ta någon bild än för har inte skrivit ut Mechaton än, blir när löningen kommer och jag kan fylla på mitt kopieringskort på biblioteket igen, bara där jag har tillgång till A3 skrivare.
http://www.cheapimpostor.com/ så kan du läsa mer.

Rickard

Urverk speldesign
Liggande A5 går ju inte att få till en folder om man inte viker A3 och delar på två.
Jo, på A4 via skrivarinställningarna. :gremwink: Fast jag fattar nog inte vad du menar.

/Han som inte hängde med i det där med A3 då man även måste beskära för att få till A5

Ram

Skev
Är det detta du är ute efter...? De är det inte, va? Du vill ha bindningen på en kortsida?

Attachments

Christoffer

It's all pig.
Han said:
/Han som inte hängde med i det där med A3 då man även måste beskära för att få till A5
Precis, min fråga rör alltså hur man enklast gör för att slippa kassera bort den delen som måste beskäras, men det är bara jag som tänkte jag skulle spara papper, allt löst. Fixat och klart. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Ram said:
Är det detta du är ute efter...? De är det inte, va? Du vill ha bindningen på en kortsida?
Precis, dela ett A3 längs med den längsta sidan på mitten, vik sen dessa delar och häfta ihop i viket. Så vill jag få till det, vilket är enkelt om jag kasserar den delen som jag skär bort från A3-papperet, jag ville helt enkelt bara snåla och skriva ut på den delen av papperet också. Men skippade det, hittade inget program som inte kostade för mycket till macen för det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Nästa gång du vill ge dig på det här så gör vi ett projekt och sköter saken manuellt! :gremsmile: Viker papper och monterar sida för sida i InDesign bara för att ha gjort det. (...bäst för dig att det är nåt kort bara!)

Visst finns det väl mjukvara som sköter det annars men den hittar man väl hos tryckerier. Aldrig försökt mig på att hitta igen nåt dylikt för hemmabruk...

Christoffer

It's all pig.
DeBracy said:
Nästa gång du vill ge dig på det här så gör vi ett projekt och sköter saken manuellt! :gremsmile: Viker papper och monterar sida för sida i InDesign bara för att ha gjort det. (...bäst för dig att det är nåt kort bara!)

Visst finns det väl mjukvara som sköter det annars men den hittar man väl hos tryckerier. Aldrig försökt mig på att hitta igen nåt dylikt för hemmabruk...
Jag är igång med sådana här projekt lite då och då, men oftast så nöjer jag mig med att låta två sidor per A4 och göra små A5 foldrar av spel jag köper som pdf, men ibland så får jag för mig att något mer avancerat vore trevligt. Men, lätt att du får visa mig någon dag! Utökade skills tackar jag inte nej till!