Nekromanti Impro-Prepp!

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
  • Etablera varsin rollperson
  • Etablera eventuella andra viktiga karaktärer
  • Etablera relationer mellan de olika karaktärerna
  • Etablera en ingång till scenariot/vad handlar scenariot om? Etablera en konflikt "den gamla prinsen har dött/en klanfejd har startat/inkvisitionen är vampyrsamhället på spåren" osv...
  • Möjligtvis etablera scener/platser som spelarna vill utforska. Ingen nödvändighet, men kan vara värt att fundera över.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Oraklet om vampyrer var bra! Kanske lite svårt att bygga på om man bara har det tænker jag. Men man får lust att læsa "in a wicked age" før att førstå hur det ska anvændas.

I Technoir så køper man olika resurser av de blivande npc:erna. Alla spelar får køpa ett visst antal gånger. De olika npc:erna har olika saker att erbjuda.

Førsta gången en spelare anvænder sig av en npc så etablerar de att denne existerar. Andra gången så knyter de henne starkare in i berættelsen. Jag minns inte riktigt hur det hænger samman, men det gør att spelarnas val nær de skapar sin karaktær får direkta konsekvenser i berættelsen.

Kanske kunde du låta karaktærerna få olika krafter (jag tycker det ær viktigt med krafterna i WoD) av olika npc:er? Ju fler som t.ex vill ha generation, desto mæktigare gør de npc:n som du knutit till generation.

Jo, juste man anvænder sig av en mind-map som spelledare och man drar ett streck før varje gång en npc næmns. Man har ett antal hændelser och namn på førhand att ta av. De kallas før transmissions. men så långt kanske du inte behøver gå. Bara några namn och krafter.

Kanske en før humanity, en før status, en før klandisciplinerna, en før turf, en før sire? Ngt sådant. beroende på vad spelarna væljer så kommer din krønika att kretsa kring olika saker. Jobbbigt bara att sitta och skriva ner och organisera sambanden innan :/

Hær ær en som kanske førklarar det lite bættre
http://www.therpghaven.com/viewtopic.php?f=2&t=1664
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Zappelina said:
Oraklet om vampyrer var bra! Kanske lite svårt att bygga på om man bara har det tænker jag. Men man får lust att læsa "in a wicked age" før att førstå hur det ska anvændas.
Oraklen är inte så hemskt luriga att förstå sig på.

Poängen med oraklen är att man drar fyra kort ur en kortlek och får fram några korta snuttar text som man sedan vaskar fram personer ur (dvs, man läser textsnuttarna och säger "Här finns en gladiator och hennes älskare så skriv gladitor och älskare på listan med personer"). Från den listan väljer man sedan sina rollpersoner och ger dem ”bästa intressen” och börjar spela. Bästa intressen är inte riktigt samma sak som rollpersonens mål – det behöver inte vara saker som rollpersonen riktigt är medveten om – men saker som det vore bra för rollpersonen om de inträffade. De ska vara riktade till någon annan av rollpersonerna, vilket brukar hålla ihop situationen och ge rollpersonerna anledning att agera.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Nu har jag kikat och det är ett fiffigt sätt att få fram ett scenario på. Jag lirar det gärna någon gång, men det är inte riktigt vad jag söker. Jag vill helst att spelarna själva väljer vilka karaktärer som ska finnas med och vad de har för agendor, snarare än att få en slumpad karaktär. Typ:

1. Antal spelmöten
Bestäm antalet spelmöten scenariot/kampanjen ska pågå.

2. Huvudintrig
Välj en instabil händelse/vändpunkt/ett problem som scenariot ska kretsa kring.
a) En person saknas (död, kidnappad, flytt)
b) Befolka en stad (vampyrer flyttar in i en stad som inte har något vampyrsamhälle i dagsläget)
c) Yttre hot (Sabbat, varulvar, inkvisitionen, fristående gruppering)
d) Nytt styre (Ny primog, ny prins, ny sekt)
e) Mystisk händelse/mystiskt föremål (alla ur klan Ravnos dör, en antik sarkofag har skeppats till staden)
f)
g) Något annat

Välj eller slå på en slumptabell om gruppen inte kan enas om en intrig.

2. Scenariots intrig
Om det gäller en kampanj ska varje spelmöte utgöras av ett scenario med en separat intrig för varje spelmöte. Denna intrig ska höra samman med huvudintrigen. Kanske är den här punkten överflödig, för har gruppen valt hur många spelmöten kampanjen ska pågå så kommer kampanjen utvecklas ändå, men jag gillar tydliga avbrott, gärna genom att spela one-shots som binds samman med en huvudintrig som en röd tråd genom alla spelmötena. Varje spelmöte ska dock vara ett avslutat kapitel, samtidigt som det inte får avsluta hela kampanjen.

3. Karaktärer
Utifrån huvudintrigen och scenariointrigen skapar gruppen X antal karaktärer som står i fokus för scenariot. Det här steget är vad som förbryllar mig mest. Dels vet jag inte hur många karaktärer som är vettigt att ha (vet att Genesis har sagt att det alltid ska vara fem, men varför vet jag inte).

4. Relationer
Se till att alla karaktärer har relationer till så många som möjligt. Här behöver jag ha någon slags inspiration eller någon tabell att välja ifrån.

5. Rollpersoner
Varje spelare väljer en av dessa karaktärer att ha som rollperson.

6. Etablera första scenen

--------

Jag har funderat på att låta spelarna slå fram staden, typ:

Camarilla
Slå 1T10 per klan. Camarilla-klanerna får +2. Värdet är konfliktvärdet för att utmana klanen. Ingen SLP från den klanen kan ha högre värde än det värdet när det kommer till politiska maktkamper. Detta värde är ett mått på det inflytande och den makt klanen har i staden. 0 innebär att klanen inte finns representerad alls.
b) Varje spelare får i tur och ordning höja eller sänka ett klanvärde med 2. Det kan inte överstiga 9 och det kan inte understiga 0. Om modifikationen skulle innebära ett otillåtet värde avrundas det till 9 eller 0 (ex. Ventrue har klanvärde 8 efter tärningsslaget. En spelare vill höja det två steg. Klanvärdet höjs till 9). Spelaren ska sedan etablera någonting som förklarar den höjda/sänkta statusen.

Detta skulle vara intressant i en politisk kampanj och fungera som inspiration för intriger som spelarna kan utforska.
 
Top