Nekromanti Improrollspel igen

Sodivra

Champion
  • Med flow menar jag den psykologiska termen, att vara aktiv, stimulerad och uppslukad i något utmanande, meningsfullt och roligt.
  • Med samhörighet menar jag att vi bygger någonting tillsammans, att vi ger och tar, att vi bejakar och utmanar varandra. Detta har förstås en massa effekter på ett socialt djur som människan, som känns riktigt gött.
  • Med investering menar jag att det finns en känslomässig relation till vår rollpersonen - Att det känns gött och stimulerande att väcka känslor i rollspel, att riskera, älska, skapa, vårda, förlora, hämnas och så vidare genom rollspel. Men också till vår spelvärld och vår berättelse, för det är också något som vi alla är med och skapar och vårdar. Att vårda, vara nyfiken på, överraskas av och hitta closure i berättelsen finns det också en känslomässig payback i.

Sodivra

Champion
Under rubriken "mål" har jag mer eller mindre skrivit vad jag känner när jag spelar rollspel så som jag vill spela rollspel. Andra kanske kan spela på exakt samma sätt, men upplever annat inombords?

Många saker kan nog te sig allmängiltiga för allt rollspel, men det finns en anledning till att jag valt just de punkter jag valt, detta är vad jag verkligen pushar på.

RasmusL

Champion
Inspirerande och vacker beskrivning!

Det kan vara så att jag tolkar in en massa av vad jag vill att det ska stå i din text men jag känner spontant att jag skulle kunna saxa den här beskrivningen och klistra på som etikett på mitt spelande (förutom impro-biten där jag har noll koll och aldrig ens testat, förutom fantasylajv).
Jag har ingen riktig kritik och heller inte så mycket att tillägga annat än att jag helt håller med. Om någon satte upp en "story before - story now - story after"-terminologi på allvar så tycker jag att detta kan sammanfatta de bra delarna med att skapa en historia genom spel.

Sodivra

Champion
Elmrig said:
Inspirerande och vacker beskrivning!

Det kan vara så att jag tolkar in en massa av vad jag vill att det ska stå i din text men jag känner spontant att jag skulle kunna saxa den här beskrivningen och klistra på som etikett på mitt spelande (förutom impro-biten där jag har noll koll och aldrig ens testat, förutom fantasylajv).
Jag har ingen riktig kritik och heller inte så mycket att tillägga annat än att jag helt håller med. Om någon satte upp en "story before - story now - story after"-terminologi på allvar så tycker jag att detta kan sammanfatta de bra delarna med att skapa en historia genom spel.
Fan vad kul!

Man behöver ju inte ha spelat improteater för att fatta grejen... men man behöver på något sätt pröva improrollspel i spel och inte bara läsa om det för att fatta grejen.

Så här i efterhand tycker jag att rubriken "filosofi" är ganska luddig, den kan nog förtydligas.

MrG

Swashbuckler
  • Acceptera, blocka inte
  • Plocka upp det som andra gör och bygg vidare på det
  • Lyft upp det som andra investerat i (deras rollpersoner) och digga dem
  • Var nyfiken, planera inte en berättelse i förväg
  • Känn efter
  • Aktivera dig själv
  • Aktivera andra
  • Spela med passion
  • Var schysst och ärlig
  • Skapa trygghet
  • Lita på de andra
  • Låt din rollperson göra misstag

Sodivra

Champion
  • Acceptera, blocka inte
  • Plocka upp det som andra gör och bygg vidare på det
  • Lyft upp det som andra investerat i (deras rollpersoner) och digga dem
  • Var nyfiken, planera inte en berättelse i förväg
  • Känn efter
  • Aktivera dig själv
  • Aktivera andra
  • Spela med passion
  • Var schysst och ärlig
  • Skapa trygghet
  • Lita på de andra
  • Låt din rollperson göra misstag

MrG

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Förresten, vad är trebegreppsimpro?
Det rollspelsbaren gjorde, typ ge oss tre begrepp och fem minuter och vi ger er en rollspelsupplevelse nyimproviserad. Tanken var/är att rollspelandet skapar större delen av historien och det som man tänkt ut innan ska nästa kunna upplevas som spelarnas idéer ;-)
Allt grundat i en tro att improvisationteknik/vana och lyhördhet var nyckeln till bättre rollspel :)

-Gunnar (som gillar det fortfarande även om tiden på konvent inte finns för det just nu)