Re: Geek Performance
Sååå... Det är mest sånt jag själv hade velat deltaga i. Något som bara är konstigt och inte spexigt.
Ja, konstigt är kul. Å andra sidan behöver saker inte vara så himla djupa jämt, så jag tycker väl att det är rätt ok att göra spexiga saker också om man tycker det är kul.
Men konstiga saker är som sagt kul eftersom de brukar väcka någon sorts tankar. Min favorit-konst-händelse är nog "The worlds smallest bible in the worlds largest man-made hole". Det gick ut på att från en helikopter släppa en pytteliten bibel (tja, världens minsta) i ett jättestort gruvhål (tja, världens största). Varför? Varför inte? En bizarr grej helt enkelt.
Sen är det ju himla kul när verkligheten bjuder på spontan performancekonst. Ta tex den israeliska diplomaten som besinningslöst gick lös på en konstinstallation härom året, bara för att konstverket innehöll ett foto på en självmordsbombare. En sådan show är ju svår att regissera! Eller nazisterna som vandaliserade ecco homo-utställningen, det är visserligen tragiskt, men jag tycker att det skapade ett påtagligt mervärde. Det är rätt häftigt när saker och ting sker på ett sätt som är så klichéartat att man inte hade trott på det på film.