Re: Lilla problemet
Den tomma effekten löser visserligen problemet men samtidigt gör den improvisation väldigt mycket bättre och därmed magiker mycket bättre. Eftersom de flesta magier inte är strids orienterade så kan man ofta ta tid på sig (de extra 10 sekunder det tar) och improvisera. Och skall man lägga en "stridsmagi" skall man inte ha besvärjelser, effekterna är bra nog som de är och man kan anpassa dem mycket mer när man improviserar. Som improvisatör behöver man inte lära sig några besvärjelser som tar upp en massa minne utan lär sig bara effekterna. Man får fler effekter från början och det går snabbare att lära sig. Samt att alstra slagen blir fler men lättare och man behöver inte köpa i Tranformera färdigheten.
Jag gillade problemet som improvisatörer hade, de kunde inte (kan inte) göra allt. Försöker man improvisera en besvärjelse som skall teleportera den kidnappade ungmön tillbaka till sitt hem 10 mil bort och utom räckhåll för banditerna som försöker bryta ner dörrn så kommer man bara få en otrevlig överraskning när man finner sig själv 10 mil bort eftersom effekten verkar innan nästa är vävd.
Gör inte improvisatörerna ännu mäktigare, strunta i den "tomma effekten", och om du då kännar att din improvistör är dålig så lär dig Heliotropi, effekten Makt och Provisorisera en tredje gradens sådan.
_öRn, som tycker att über-effekten Makt skall läggas in på listan över rollspelstabbar.
P.S. Kom just på att Makt-effekten inte bara gör det möjligt för magikern att prata omkull vem som helst, som fätlslagsmagi är den ultimat. En duktig magiker kan ge fältherren två nivår enklare på alla Ledarskapsslag, han skulle kunna föra befäl som om han hade radio-kontakt med trupperna. (Makt 2, Provisorisera 2, Beröring 4) D.S.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Jake Steele on 2001-06-12 23:27.</EM></FONT></P>