Nekromanti Improvisation

Del'Amarth

Veteran
Re: Lilla problemet

om man tar area effekt på det då?? försvinner halva stan då?=)

Hata inte låt nån annan göra det åt dig!

Flash Back

Warrior
Re: Lilla problemet

En annan lösning skulle ju kunna vara min misstolkning. (Se nedan "Spelledaren säger".

Att man helt enkelt väver alla effekter på en gång. Slaget blir därmed svårare, men man får det precis som man vill ha det. Nu krockar det säkert med nån för mig bortglömd magisk lag, men det är ju en idé i alla fall.

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

Kullendorff

Warrior
VIL -Slag

För att offret ska beröras måste givetvis besvärjelsen övervinna hans Vilja ... det e ju ganska basic.

Är det en husregel vi kör med?
Strange ... har spelat för länge .. det märks ju.
I vilket fall som, det krävs för att få balans i det hela.

Så han virrar inte kära du, han ger balans.
;]

Angående beröring:
Jag skrev svaret ur huvudet, kan inte komma ihåg var enda effekts precisa text. Om nu Olära är personlig måste givetvis först Beröring läggas.
Sen att lägga olära först låter ganska fånigt iom att den då drabbar honom själv.
IMHO så "väntar" de sk "metaeffekterna" på de effekter de ska påverka och behöver således inget mål. Men i slutändan är det hugget som stucket.

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Kullendorff

Warrior
För att citera en magiker ...

En extemporatör jag känner sa följande om det "lilla problemet":

"Hmm, tyvärr, det har jag inte tänkt på .. en tom effekt.... nä .. tror inte det behövs. Inte för mig iaf, ska jag vara helt ärlig vet jag inte HUR det funkar. Men det funkar bevisligen att först väva metaeffekter .. så då måste det vara gott. Och jag är så trött på att väva effekten Döda på mig själv så jag fortsätter med först metaeffekter, jaa förutom då när Cirzas renande eld ska kastas, det blir mer effektfullt om man först väver ihop elden och sedan skickar iväg den. Men min herre vet, inga regler utom undantag.
Men å andra sidan, alla dessa akademiker borta i det där lilla riket .. vad heter det? .. just det ja Consaber har ju inte riktigt kommit att bemästra improvisation på vår nivå ännu. Man måste ju först krypa innan man kan gå som vi brukar säga. .. Hur mycket skulle du nu ha för den där kartan som -sägs- beskriva el´Ruuuglir sista viloplats, jag tänkte sätta ihop en expedition dit så fort som Karil är tillbaks."

Men sen är han ju oxå Cirefalier och dom bryr sig inte så mycket om "Varför" ... mer om "Hur kan jag utnyttja detta för att det ska gagna mig mest?"

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Jake Steele

Warrior
Re: Provisovisera improviserad magi inte möjligt

Hmm, måste missat biten där man inte fick provisorisera improviserad magi. Men så var det också ett år sedan jag sist läste M&M.

Problemet med den tomma effekten är att den möjligör lite otäcka varianter av improviserad magi. T.ex. Dö-effekten.

Nu inser jag att de antagligen inte går att göra några häftigare magier (t.ex. att ge kungen ett dödsslag på Ob4T6 och bara använda 4 nekrofilament mot för de 8 som besvärjelsen skulle kräva), men regelvrängare (såsom jag) kan säkert hitta något kryphål eller maximering av de möjligheter som öppnas.

_öRn

Del'Amarth

Veteran
Improvisation och talismaner då?

går det ta filament från talismaner och använda när man improviserar?

Kung av trams

Del'Amarth

Veteran
Vad tycker ni? Hålla på effekt

funderade lite på hur man skulle kunna göra för att hålla inne en effekt. istället för tom effekt kan man väl göra så här ex: man vill kasta effekten döda(2) 30m alstra 2 nekrotropiska 2obt6 väva döda 2obt6, sen väljer man att hålla effekten då blir alla följande alstrings/besvärjelse slag en nivå svårare pga att magikern måste hålla inne på effekten. nu alstras 2 ataxatropiska filament 3obt6 beröring vävs 3obt6 denna behöver man inte hålla på för att den direkt läggs till på döda effekten. sen alstras 3obt6 och vävs (4obt6 blir det väl för att lägga på 30 meter?) för avstånd

nå vad tycker ni som e experter? nu blir det juh svårare för varje extra effekt man försöker hålla inne. dessutom tar det antagligen längre tid eftersom man kanske inte vågar halvera tidsåtgången...

Kung av trams

Logos

Veteran
Re: Improvisation och talismaner då?

Det står inte i klartext att det går, men eftersom allt annat tyder på att det gör det så tror jag absolut att det skulle fungera. Man ersätter bara alstringen med ett aktiveringsslag för talismanen, vilket tyvärr tar en hel runda. Kort sagt så är det inte särskilt mycket bättre än att alstra filamenten på vanligt vis, förutsatt att du inte är en sann magiker (har en homogen aspekt allså). Då blir det väldigt användbart :)

Del'Amarth

Veteran
Re: Improvisation och talismaner då?

precize vad jag tänkte.. eller om man helt enkelt inte har just den aspekten

Kung av trams