Nekromanti Improvisera area effekt?

Moghadein

Veteran
Genom att improvisera avstånd på vissa effekter kan man få besvärjelser som blir allt för mäktiga. Undrar därför om det är jag som tolkat magi modulen fel.

Fråga: Kan jag skapa en explosions effekt med area? Som då får alla föremål inom 1m radie att explodera.

Alstra 1 mag Ataxatropi (1ob)
Besv. Avstånd (1ob)
Alstra 1 mag Termotropi (1ob)
Besv. Explosion med area effekt (2ob)

Tid 4 sr

Improvisation slår allt!

Moghadein

Veteran
Re: Tänk dig: Blixt, teleportera, skärpa... [NT]

Magikern Myser - Djävulska pilregn.

Har kommit fram till att föremål ej kan medföras vid teleportation (tänk en teleporterande tjuv eller lönnmördare), men mass teleportation låter ändå kul.

Tänk: Pansar, Provisorisk, Area ?!

Moghadein

Veteran
Re: Föremål...

Det stämmer.

Menade att vi i vår grupp har gjort en regeländring eftersom teleportation skapar lite obalans i Mundana värden.

En teleporterande tjuv eller lönnmördare blir MÄKTIG, behöver bara se platsen en gång för att sedan teleportera sig dit för att mörda/stjäla.

// Practical joke = Provisorisk potens.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Magikertjuv alltså

Måste ha alstra ataxatropi, besvärjelse, plus en hög andra magifärdigheter, och på det sina vanliga tjuvfärdigheter (eller lönnmördarfärdigheter eller whatever).

"Det är bättre att vara mästare på en konst, än klåpare på hundra."
(eller nåt i den stilen - kommer ihåg från N1-boken)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Evil Peter

Hero
Re: Magikertjuv alltså

Måste ha alstra ataxatropi, besvärjelse, plus en hög andra magifärdigheter, och på det sina vanliga tjuvfärdigheter (eller lönnmördarfärdigheter eller whatever).

Det stämmer. För att kunna komma någonstans med teleporera måste man använda tre filament vilket kräver ganska hyfsade kunskaper i magi för att lyckas med. Dessutom måste man ju ha en bra anledning till varför har lärt sig magi. Det är svårt att hitta lärare/komma in på skolor och det är väldigt dyrt. Om SL går på detta bör det inte finnas allt för många teleporterande tjuvar i Mundana. Rollspelsmässigt bör rollpersonen (eller SLP:n) inte försöka allt för ofta med besvärjelser han har svårt att lyckas med. Det kan ju hända rätt farliga saker om man fumlar.

C

Oceanliner

Warrior
Angående för mäktiga besvärjelser

Vilken besvärjelse som helst blir "för mäktig" om man använder dem på rätt sätt.

Ta t.ex. Teleportera, ganska effektivt sätt att slå ut dina fiender (om de inte kan flyga). Bara...teleportera dem 100 meter upp i luften och se dem falla mot sin död /images/icons/laugh.gif

Det finns säkert fler exempel men ja, magi är inte till för att användas på det sättet. Lite som at argumentera varför värnpliktiga stridsvagnsförare inte rånar banker...polisen skulle ju inte ha en chans.
Precis folk blir ganska sura då...

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>

Evil Peter

Hero
Re: Angående för mäktiga besvärjelser

Ta t.ex. Teleportera, ganska effektivt sätt att slå ut dina fiender (om de inte kan flyga). Bara...teleportera dem 100 meter upp i luften och se dem falla mot sin död

Det fungerar inte i Eon. Det står i effektbeskrivningen att den teleporterade måste teleporteras så han står säkert med båda fötterna (ungefär).

Vad man tycker är mäktigt eller inte är ganska individuellt. Eons magi kan vara mäktig ibland men den kommer ändå aldrig upp i samma klass som de tyngre besvärjelserna i t.ex. DoD. Besvärjelser som Perfekt Illusion, Fata Morgana, Eldstorm eller Zombiehär är otroligt mäktiga och det finns många fler i samma klass.

Magin i Eon är mäktig på sitt sätt men inte riktigt som i de mer episka rollspelen.

C

Moghadein

Veteran
Re: Magikertjuvar finns

Men tanke på hur atraktivt teleportation är för ett tjuvgille kan de säkert kasta upp pengar så ett en mindre nogräknad magiker(kanske oberoende) lär ut några väl valda färdigheter. Redan med 1m (1ob) kan man typ gå genom en vägg, om man sett andra sidan.

Obs! Min fråga(expl.med area) kom av sig efter teleportation diskussionen.

Grisodlare Moghadein plöjer(eller nåt) 15 kubikmeter / min :gremsmile:

Evil Peter

Hero
Re: Magikertjuvar finns

Men tanke på hur atraktivt teleportation är för ett tjuvgille kan de säkert kasta upp pengar så ett en mindre nogräknad magiker(kanske oberoende) lär ut några väl valda färdigheter. Redan med 1m (1ob) kan man typ gå genom en vägg, om man sett andra sidan.

Det finns det säkert men jag vidhåller ändå att det förmodligen är, och definitivt bör vara, sällsynt. Man ska ju även komma ihåg att det krävs många års studier innan man kan börja lära sig effekter och besvärjelser. Är man dessutom inte väldigt intelligent tröttnar nog magikern som ska lära ut magin. Det torde vara vanligare att en magiker tar sig in på tjuvbanan än att en tjuv lär sig magi imo.

Obs! Min fråga(expl.med area) kom av sig efter teleportation diskussionen.

Sorry, jag glömde svara på den. Visst går det att göra en explosion med areaeffekt. En riktigt kraftfull besvärjelse eftersom ALLA föremål inom radien exploderar, även t.ex. kläder och vätskor (dock inte vätskor inuti kroppar anser jag). Det finns ingen begränsning på vilka effekter som kan kombineras med areaeffekt.

C

SirDr

Veteran

Eons Magi är I regel bara så mäktig som des användares fantasi och uppfinningsrikedom, vilket enligt mig gör den till en av de bättre magi system som skapats. Och nästan piskar fram bra rollspelande (bland de som förstått systemet)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

Evil Peter

Hero

Ja, magisystemet är mycket bra. Dock begränsas mäktigheten av magin inte bara av fantasin utan av en del speltekniska detaljer, främst fummelreglerna. Detta sänker dock inte spelglädjen då magi inte måste vara så mäktigt att man tillslut kan mala berg till smågrus och besegra arméer ensam. När vi spelar har kanske inte alla normala personer inte har så jättestor respekt för magi. Det skulle vara kul att spela magiker på det sättet att man lever mycket på vad folk tror att man kan göra istället för att man kastar så många besvärjelser. Lite Gandalf-stuk.

C

Silke

Warrior

Ja det är korrekt att dessa besvärjelser i DoD är oerhört mäktiga MEN har du någonsin haft en RP som kunnat dessa?

Under mina 16 års spelande av DoD har endast EN person kommit upp till dessa skolvärden...

Logos

Veteran
Jo, det finns en begränsning

"Det finns ingen begränsning på vilka effekter som kan kombineras med areaeffekt."

Effekten måste ha räckvidden beröring eller avstånd. Men å andra sidan så finns det inte en enda besvärjelse med räckvidden personlig som inte går att modifiera med andra effekter så att den får beröring istället.

Logos

Veteran
Eons magi är bitvis mäktigare än DoDs

"Eons magi kan vara mäktig ibland men den kommer ändå aldrig upp i samma klass som de tyngre besvärjelserna i t.ex. DoD."

I många fall har du rätt men det finns samtidigt en hel del lysande undantag. I DoD var det till exempel väldigt svårt att återuppliva en död person, både magikern och den återupplivade var dessutom tvungna att offra psy permanent och liknande.
I Eon däremot så är återupplivning en av de enklare sakerna en magiker kan försöka sig på.

Något som DoD inte en har någon likvärdig motsvarighet till är kombinationen 'Skärpa' och 'Provisovisera' med area effekt formaliserad som en ritual. Alla vapen inom en 8*8 meter stor area gör ob8T6 extra i skada så länge som magikern som kastade besvärjelsen vill det. Det borde få plats hundratals vapen inom en sådan area, tillräckligt för en hel armé. Och en sådan ritual är faktiskt inte så svår att kasta i Eon.
Motsvarande i DoD vore väl att kasta fötrolla vapen E10 med sigill permanens och nexus på varje enskillt vapen. Med den nackdelen att det tar minst 6 veckor och två permanenta psy poäng för varje vapen som ska konstrueras. Vilket innebär att den starkars magikern nog inte kommer upp i mer än tio vapen innan han är helt tömd på magisk kraft.

Logos

Veteran

"Eons Magi är I regel bara så mäktig som des användares fantasi och uppfinningsrikedom, vilket enligt mig gör den till en av de bättre magi system som skapats. Och nästan piskar fram bra rollspelande (bland de som förstått systemet)"

Jag håller till hundra procent med dig och dessutom så får systemet ett mystiskt skimmer av att alla spelare som inte är insatta i magireglerna inte förstår ett ord av vad magiker spelaren säger till spelledaren när han använder magi. Det var en plåga att lära sig alla latinska termer med de var ju tydligen bra för någonting trots allt.

Evil Peter

Hero

Ja, jag har haft några rollpersoner som haft några riktigt mäktiga besvärjelser. Man kan ju börja med Perfekt Illusion som har skolvärde 10 och kan inte genomskådas med hjälp av magi. Om man jämför med illusion i magiboxen så borde Perfekt Illusion ha ett skolvärde på 20+. Jag kan även påminna mig att ha haft Fata Morgana och Jordbävning med vilka man kan ta sig an arméer själv. Har nog bara använt Fata Morgana en gång dock. Poängen är egentligen att om man har magikerns handbok kan man göra så otroligt mäktiga saker, även med skolvärden på 10-15. Attackbesvärjelserna gör upp till 1T10/E i specifika kroppsdelar och listan kan göras lång.

C

Evil Peter

Hero
Re: Eons magi är bitvis mäktigare än DoDs

Du har rätt i att vissa saker är mäktigare i Eon. Speciellt att återuppliva som är löjligt enkelt. Jag förstår faktiskt inte vad de tänkte på när man kan återuppliva en nyss fallen frände med svårigheten Ob2T6, bara man har helat honom lite först. Det är extremt obalanserat mot majoriteten av effekter eftersom det är lika svårt/lätt att lära sig dem.

Det är när man experimenterar med areaeffekt som magin i Eon börjar komma upp i klasserna vad gäller mäkgighet. Explosion med areaeffekt skulle platsa i DoD som attackbesvärjelse (vilket säger en del).

En sak som är lite tråkig med Eons magisystem är att man inte blir så mycket kraftfullare med tiden utan mest bredare i sin kunskap. Jag har spelat ungefär 3 äventyr med min magiker och jag kunde använda besvärjelser med 4 filament med god framgång från början (vilket är mäktigare än DoD i förhållande). Jag antar att man kan bli så bra att man kan använda 5 filament någorlunda regelbundet men när man ökar antalet filament ökar fummelrisken något enormt. Förutom att spelaren inte vill fumla så är det gott rollspelande (för de flesta magiker iaf) att inte försöka sig på saker då man har lätt för att tappa kontrollen över de magiska energierna då det kan bli rätt farligt.

C

Silke

Warrior

Det är därför man har frihet som SL, i båda regelsystemen, att ändra, ta bort och lägga till :) Magikerns Handbok är en ogenomtänkt bok i mångt och mycket men med lite ändringar är den användbar. Att EON hade en besvärjelse som gör det ganska enkelt att återuppväcka någon borde inte heller kräva mer en någon minuts ändring för att balanseras bättre.