Legioth
Swordsman
Några trådar längre ner har Smaug frågat vad folk skulle tycka om ett system där man inte kan enskilda besvärjelser utan istället "universalbesvärjelser", med vilka man kan göra en hel massa saker.
Regelnarkoman som jag är så började jag (förståss) fundera över hur ett sådant system skulle fungera. Jag baserade mina idéer på vad som hade blivit nämnt tidigare i tråden + att jag kom med lite egna idéer som band ihop allt det som de andra flummade om.
Sedan råkade det sig så att Arvidos (som jag hade knyckt de flesta idéerna av) tyckte att jag skulle starta en ny tråd som byggde på mina spekulationer. Och nu är det ju så att en krigare automatiskt lyder då en ärkemagiker säger hur det skall vara (fast han vid en närmare kontroll visade sig vara lika gammal som jag (jag är också profilkollarnarkoman...) )...
Så här kommer det som ni väntat på, löninge på allt käbbel om bra och dåliga magisystem!!! Okej... Jag kan ju försöka.
Grunden i systemet skulle vara att man har grundläggande besvärjelser för de 4 elementen (jord, eld, luft o.vatten) + de fyra pseudoelementen (ljus, mörker, värme o kyla).
Dessa besvärjelser skulle t.ex. vara skapa, kontrollera och "hålla igång". Då skulle motsvarigheten till besvärjelsen Tända bara vara att man skapar eld, eftersom materialet brinner utan att man tillför ytterligare magisk energi.
Att skapa ett eldklot skulle däremot kräva alla tre besvärjelser, först skapas elden, sedan formas den och fås att röra sig med Kontrollera eld, och slutligen kan inte luften brinna av sig själv, så därför måste man hålla klotet brinnade med magisk kraft.
Nästa sak, som jag ger Arvidos äran för, är något som kallas magipoäng (MP). Det är helt enkelt ett mått på hur kraftig eld man skapar, hur mycket eld man kontrollerar och hur mycket eld man håller brinnande. Åtmonstone jag tänker mig att en viss mängd MP kan köpas för att man temporärt förlorar PSY (Jag riktar in mig på DoD 4:an nu, sedan kan man nog konverera det till 6:an också...)
T.ex att man får 10 MP för ett PSY. Självklart måste man räkna ut vad man skulle få göra med ett MP för att hela systemet skulle bli balanserat, med det har jag inte tid med på min ynkliga matrast, men jag skall se vad jag kan åstadkomma på hälsokunskap-lektionen >.
Någonstans måste man också slå nåon form av slag för att se om man lyckas med sitt trick, men så långt utvecklad är inte min teori ännu.
Nu kommer säker vissa av er att klaga på att detta kommer att slöa ner striderna om man måste sitta och räkna ut hur mycket PSY som används för varje besvärjelse. Men då kan jag trösta er med att de vanligaste kombinationerna man använder kan man ha nerskrivna i sin formelsamling, så att man färdigt har det uträknat för de besvärjelser som man oftast använder. Sådeså!!!
Men nu börjar hungern trycka på, och dessutom sitter en [censur] liten typ bredvid mig och föröker göra anspråk på att få ta datorn jag sitter vid då jag är färdig, så jag måste skriva lite till så att hon inte skall tro att hon har någon makt över mig...
Men eftersom hon redan hittat några stavfel åt mig så skall jag bli jättesnäll och sluta nu! Tjolahopp!
Tillägg nästa rast:
Lektionen var givande
Efter att ha funderat lite på vad som skall påverka MP-kosntaden för de olika delarna har jag kommit fram till detta:
Skapa beror bara på hur mcyket det är, hur mycket man skall få för en MP har jag inte räknat ut...
Kontrollen är direkt proportionell mot mängden (volymen?), och om man skall flytta på sin "skapelse" så är det också proportionellt mot hastigheten och tiden (skall den röra sig en sekund eller en timme?)
Konsten att hålla t.ex. elden brinnande borde påverkas av volymen och tiden...
Hur mycket ett MP skall ge för de olika effekterna vet jag inte, men det kan man använda studiehandledningen till...
Dessutom har jag kommit på att jag inte skrivit att andras åsikter också beaktas. Det skulle kännas lite omotiverat att föra en monolog på ett diskussionsforum, men det är inte min saka att ha synpunkter på det som jag skrivit...
Regelnarkoman som jag är så började jag (förståss) fundera över hur ett sådant system skulle fungera. Jag baserade mina idéer på vad som hade blivit nämnt tidigare i tråden + att jag kom med lite egna idéer som band ihop allt det som de andra flummade om.
Sedan råkade det sig så att Arvidos (som jag hade knyckt de flesta idéerna av) tyckte att jag skulle starta en ny tråd som byggde på mina spekulationer. Och nu är det ju så att en krigare automatiskt lyder då en ärkemagiker säger hur det skall vara (fast han vid en närmare kontroll visade sig vara lika gammal som jag (jag är också profilkollarnarkoman...) )...
Så här kommer det som ni väntat på, löninge på allt käbbel om bra och dåliga magisystem!!! Okej... Jag kan ju försöka.
Grunden i systemet skulle vara att man har grundläggande besvärjelser för de 4 elementen (jord, eld, luft o.vatten) + de fyra pseudoelementen (ljus, mörker, värme o kyla).
Dessa besvärjelser skulle t.ex. vara skapa, kontrollera och "hålla igång". Då skulle motsvarigheten till besvärjelsen Tända bara vara att man skapar eld, eftersom materialet brinner utan att man tillför ytterligare magisk energi.
Att skapa ett eldklot skulle däremot kräva alla tre besvärjelser, först skapas elden, sedan formas den och fås att röra sig med Kontrollera eld, och slutligen kan inte luften brinna av sig själv, så därför måste man hålla klotet brinnade med magisk kraft.
Nästa sak, som jag ger Arvidos äran för, är något som kallas magipoäng (MP). Det är helt enkelt ett mått på hur kraftig eld man skapar, hur mycket eld man kontrollerar och hur mycket eld man håller brinnande. Åtmonstone jag tänker mig att en viss mängd MP kan köpas för att man temporärt förlorar PSY (Jag riktar in mig på DoD 4:an nu, sedan kan man nog konverera det till 6:an också...)
T.ex att man får 10 MP för ett PSY. Självklart måste man räkna ut vad man skulle få göra med ett MP för att hela systemet skulle bli balanserat, med det har jag inte tid med på min ynkliga matrast, men jag skall se vad jag kan åstadkomma på hälsokunskap-lektionen >.
Någonstans måste man också slå nåon form av slag för att se om man lyckas med sitt trick, men så långt utvecklad är inte min teori ännu.
Nu kommer säker vissa av er att klaga på att detta kommer att slöa ner striderna om man måste sitta och räkna ut hur mycket PSY som används för varje besvärjelse. Men då kan jag trösta er med att de vanligaste kombinationerna man använder kan man ha nerskrivna i sin formelsamling, så att man färdigt har det uträknat för de besvärjelser som man oftast använder. Sådeså!!!
Men nu börjar hungern trycka på, och dessutom sitter en [censur] liten typ bredvid mig och föröker göra anspråk på att få ta datorn jag sitter vid då jag är färdig, så jag måste skriva lite till så att hon inte skall tro att hon har någon makt över mig...
Men eftersom hon redan hittat några stavfel åt mig så skall jag bli jättesnäll och sluta nu! Tjolahopp!
Tillägg nästa rast:
Lektionen var givande
Efter att ha funderat lite på vad som skall påverka MP-kosntaden för de olika delarna har jag kommit fram till detta:
Skapa beror bara på hur mcyket det är, hur mycket man skall få för en MP har jag inte räknat ut...
Kontrollen är direkt proportionell mot mängden (volymen?), och om man skall flytta på sin "skapelse" så är det också proportionellt mot hastigheten och tiden (skall den röra sig en sekund eller en timme?)
Konsten att hålla t.ex. elden brinnande borde påverkas av volymen och tiden...
Hur mycket ett MP skall ge för de olika effekterna vet jag inte, men det kan man använda studiehandledningen till...
Dessutom har jag kommit på att jag inte skrivit att andras åsikter också beaktas. Det skulle kännas lite omotiverat att föra en monolog på ett diskussionsforum, men det är inte min saka att ha synpunkter på det som jag skrivit...