Legioth
Swordsman
Re: Permanenta grejs och MP. [långt & redigerat]
Både igår och i förrgår skrev jag långa svar på inlägget, med båda ggr:na försvann de pga "500 intrenal server error". Nu skall jag försöka skriva det hela lite kortare...
Nu finns det regler för hur man får MP och hur man skickar ut dem.
Här kommer några saker som inte är utredda:
Vad kan man göra med de MP som man lyckas konrollera?
Varaktighet och räckvidd för besvärjelserna
Vad sker med okontrollerade och dåligt kontrollerade MP
Hur fungerar det om man försöker avbryta besväjelseen pga för mycket okontrollerat?
Hur länge tar det att lägga en besvärjelse?
Regler för permanenta besvärjelser
Exakta regeler för hur fysiskt och mentalt tungt det är att använda magi
Hur fungerar besvärjesler som inte är bundna till elementen, t.ex. Hela och Tankestöt
Skall snabbt försöka komma med några riktlinjer jag kommit på.
Varje okontrollerat MP som finns i området (hur stort?) ger -1 på alla slag för det elementet, medan vartannt MP ger +1 för andra element. (Jag tänker mig elementen som olika elektriska laddningar, om det finns mycket av en sort dras andra sorter lättare dit). De skulle kunna försvinna av sig själva med en takt på 1/SR
Dåligt kontrollerade MP tycker jag att borde ge halv effekt, alltså att två okontrollerade blir ett vanligt.
Varaktigheten tror jag att är olika beronede på vad man använder magin till. Altså att det skulle definieras för varje användningsområde.
Räckvidden skulle man kunna fixa med en exponentiell skala (varje 10-potens i avståndtet ökar kostnaden med en enhet)
Om man försöker avbryta tycker jag att man skall försöka slå ett kotrollera slag mot antalet okontrollerade MP, på något sätt. Man skulle också senare kunna försöka ta bort okontrollerade, men det skulle vara svårare då.
Resten av de olösta problemen har jag inte kommit på någon bra lösning till... Men jag är ju inte ensam här
Både igår och i förrgår skrev jag långa svar på inlägget, med båda ggr:na försvann de pga "500 intrenal server error". Nu skall jag försöka skriva det hela lite kortare...
Nu finns det regler för hur man får MP och hur man skickar ut dem.
Här kommer några saker som inte är utredda:
Vad kan man göra med de MP som man lyckas konrollera?
Varaktighet och räckvidd för besvärjelserna
Vad sker med okontrollerade och dåligt kontrollerade MP
Hur fungerar det om man försöker avbryta besväjelseen pga för mycket okontrollerat?
Hur länge tar det att lägga en besvärjelse?
Regler för permanenta besvärjelser
Exakta regeler för hur fysiskt och mentalt tungt det är att använda magi
Hur fungerar besvärjesler som inte är bundna till elementen, t.ex. Hela och Tankestöt
Skall snabbt försöka komma med några riktlinjer jag kommit på.
Varje okontrollerat MP som finns i området (hur stort?) ger -1 på alla slag för det elementet, medan vartannt MP ger +1 för andra element. (Jag tänker mig elementen som olika elektriska laddningar, om det finns mycket av en sort dras andra sorter lättare dit). De skulle kunna försvinna av sig själva med en takt på 1/SR
Dåligt kontrollerade MP tycker jag att borde ge halv effekt, alltså att två okontrollerade blir ett vanligt.
Varaktigheten tror jag att är olika beronede på vad man använder magin till. Altså att det skulle definieras för varje användningsområde.
Räckvidden skulle man kunna fixa med en exponentiell skala (varje 10-potens i avståndtet ökar kostnaden med en enhet)
Om man försöker avbryta tycker jag att man skall försöka slå ett kotrollera slag mot antalet okontrollerade MP, på något sätt. Man skulle också senare kunna försöka ta bort okontrollerade, men det skulle vara svårare då.
Resten av de olösta problemen har jag inte kommit på någon bra lösning till... Men jag är ju inte ensam här