Nekromanti Improviserad magi

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tjenare,

Om jag har förstått det hela rätt så behöver man, ett par bra alstar färdigheter typ ataxa och pyro samt färdighten besvärjelse.

Till detta behövs då också effekter och om man inte är magiker så går detta inte att införskaffa innan spelet.

Så eftersom min karaktär inte är magiker men ändå vill kasta magi så måste han skaffa sig effekterna väl i spelet, så min fråga är: Hur får man tag på effekter? går man till en magiker och övertala han att skriva ner ett par effekter på ett papper och sälja det till mig för en rimlig summa pengar? eller?

Hur ovanliga är effekter/besvärjelser på "marknaden", skulle det tom kanske gå att andvända X-val till detta?

Sen var det en sak till. Detta med transformering.
Kan man andvända en "vortex", artefakt som transformerar åt en, när man gör inproviserad magi?

Hjalle

Swashbuckler
Öh... Effekter är väl ändå inte föremål? De är magi, you know, inte särskilt konkreta grejor. Mycket möjligt att jag missförstod dig, men svaret på hur vanliga effekter är på marknaden är att de inte finns. Jag skulle absolut inte låta X-val täcka även magiska effekter och besvärjelser. Om rollpersonen däremot fått till exempel 'förståelse för det magiska' eller 'studietid' kombinerat med 'magiskola' kan skulle jag absolut låta spelaren välja en effekt (men jag skulle nog se så att han inte bara valde den 'bästa' effekten...), även om han inte väljer yrket magiker (eller magirelaterat yrke). Det handlar nog om eget omdöme. Om jag som spelledare är väldigt kär i den småonde köpmannen Eirvard Sokkesson, som kan lite magi, så låter jag honom få en effekt att bolla med - men denna ska då vara en psykotropisk eller dylikt, inte nåt ologiskt heliotropiskt... Om en rollperson (som jag som spelledare tycker har en trevlig spelare och skön bakgrundshistoria) som är typ gycklare, och denne kan lite magi, kan det hända att jag låter denne få välja en pyrotropisk effekt eller nåt annat mer 'spektakilärt'. En rumlare ges nån förförelseeffekt, en brottsling psykotropisk eller möjligen ataxotropisk eller en sjöman en hydro- eller pneumotropisk. Alltså, en spelare kan inte köpa eller välja en effekt enligt nån regel tycker jag. Det handlar om att spelledaren ska godkänna det.

-Hjalle, försöker svara.

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Angående att köpa Besvärjelser:
Det finns ju böker med formaliserade besvärjelser:
"3) om rollspersonen studerar böker med formaliserade besvärjerler" - sid 136, Spelarens Bok
och sånna borde man ju kunna köpa och i sånna fall helt enkelt andvända x-val. Eller är sånna ovanliga som tex bara en magiker ger till sin lärling eller liknande.

En annan fråga innom nästan samma ämne är angående Demonhybrider och demoniska förmågor.
Skulle inte en demonisk förmåga kunna vara ett par alstra och en besvärjesefärdighet. och kanske tom nån effekt/besvärjelse?

lijat

Swordsman
Att lära sig efekter in game fungerar som att lära sig vilken annan färdighet som helst du hittar någon som kan det du vill kunna (allternativt en bok om ämnet) och lär dig sen genom studier/undervisning sen hur svårt det är att fåtag på nämda saker är upp till spelledarn.

Syeth-hd

Warrior
man behöver bara en alstra färdighet och besvärjelse
färdigheten.

3 tips om att lära sig effekter.
1. kan man en besvärjelse så kan man automatiskt alla
effekter denna innehåller.

man kan utforska egna besvärjelser om man kan
magiteori.

2.en magiskola kan lära ut besvärjelser och effekter.

3.man kan lära sig besvärjelser ur ett codex.
(vet nog de flesta)
men det står inte hur svårt det är att läsa andras
codex, bara att det är svårare.

Hjalle

Swashbuckler
Okej, kanske, men absolut inte X-val i såfall! D-val om något...

-Hjalle, gillar inte strid vs. magi...

Wictor

Warrior
Läskigt likt D&D eller Rolemaster...

En värld där många har en liten egen effekt och låter läskigt likt Rolemaster eller D&D. Eons magisystem kräver ju fortfarande att man kan både "alstra" och "besvärjelse", låter inte som något för gemene man tycker jag.

Wictor

Warrior
och sånna borde man ju kunna köpa och i sånna fall helt enkelt andvända x-val. Eller är sånna ovanliga som tex bara en magiker ger till sin lärling eller liknande.
Såvitt jag vet är magiker ganska restriktiva när det gäller deras besvärjelser och böcker, det är inte direkt något som massproduceras och säljs. Dessutom krävs tämligen ingående kunskaper inom magi för att ha någon som helst nytta av dessa böcker. Om man då har tillräckliga bakgrundskunskaper för att läsa dessa böcker så vore det väl närmast ett mirakel om man inte lyckats snappa upp ett par effekter, besvärjelser eller ritualer på vägen.

En annan fråga innom nästan samma ämne är angående Demonhybrider och demoniska förmågor.
Skulle inte en demonisk förmåga kunna vara ett par alstra och en besvärjesefärdighet. och kanske tom nån effekt/besvärjelse?
Det är väl ändå skillnad på förmågor och besvärjelser. Förmågor är ju något som rollpersonen föds med och kan använda nästan instinktivt och besvärjelser och effekter är ju sådant man memorerar och lär in under studier.

Så tycker jag i alla fall, såga mig om ni vill.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Läskigt likt D&D eller Rolemaster...

Jag menar absolut inte att gemene rumlare har nån Förförelseeffekt eller att gemene sjömän kan alstra hydrotropi. Det är om rollpersonen på ett eller annat sätt slagit fram att han kan lite magi på bakgrundsslagen eller på familjens huvudnäring, men inte vill spela magiker eller dylikt.

-Hjalle, förklarar.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Hur får man tag på effekter? går man till en magiker och övertala han att skriva ner ett par effekter på ett papper och sälja det till mig för en rimlig summa pengar? eller?"

Det beror lite på hur erat Mundana ser ut. Men så som jag tolkar Mundana så funkar det ungefär på följande vis.

Magiker säljer inte effekter. För de är inte tillåtna att göra det. Magi är någonting väldigt effektivt, väldigt viktigt och väldigt farligt. Därför har magiker sammanslutit sig i gillen, ordningar, skolor, regimer eller på annat sätt. Detta för att hålla kontroll på magins spridning, så att det inte börjar råda "inflation" på magi. Man vill gärna hålla monopol på sitt kunnande. Så precis som att skomakargillet vill hålla monopol på skomakeri, eller krukmakargillet håller monopolet på krukmakeriet så håller magikergillet monopol på trollandet. Så man kan inte riktigt gå till en magiker och be honom att kränga lite schyssta effekter. Utan man får gå till honom och ödmjukt be om bli tagen som hans lärling (och sen ge honom en god anledning till att han ska tacka ja). Sen måste gillet acceptera dig som hans lärling och sen kan uppskolningen påbörjas.

Det är i alla fall min bild av det hela.

/Naug