Nekromanti improviserade besvärjelser?

zilvert03jz

Veteran
ok, jag sätter ihop en kampanj till helgen och en av spelarna vill vara en trollkarl, eller magiker eller whatever. anywho, för någon som inte har investerat i magi & mystik boken, vad är improiserade besvärjelser? betyder det att vederbörande bara "hittar på" vad han vill göra och slår på sin alstra-färdighet?

Evil Peter

Hero
I Mystik & Magi visas magi främst upp som s.k. effekter, vilka man använder för att "bygga" sina besvärjelser. Effekterna är alltså den del av besvärjelsen som skapar något magiskt fenomen med de filament man alstrat (dvs vad som händer när man slår sitt slag för Besvärjelse). Det gäller både för formaliserad samt improviserad magi. En improviserande magiker lär sig alltså dessa effekter, istället för färdiga besvärjelser, som han sedan använder för att bygga ihop sina besvärjelser allt eftersom. Det finns dock en frivillig regel som gör att man kan välja lite friare än bara de man lärt in.

Man alstrar alltså x antal filament och sedan väver man en effekt med dessa.

Dock är det ingen idé att försöka använda Eons improviserade magi om man inte äger modulen Magi & Mystik, grundboken förklarar alldeles för lite. Själv tycker jag den är direkt nödvändig om man vill göra magin i Eon intressant, men det beror ju på hur intresserad man är.

apelsinlax

Veteran
Charovan förklar enkelt och bra vad improvisering går ut på.

Är du intresserad av att använda magi så är Mystik & Magi är ett mycket bra supplement.
Då blir magin mycket mer fri och spännande, men framför allt rolig att sitta och pyssla med.

Pyssla med rollspel är kul, rollspelspyssel är kul. Tycker jag :gremsmile:

marcuslinder

Veteran
Här är lite effekter till den törstige

Finns en hel del s.k. effekter, "byggstenarna" som nämndes ovan, på Jörgens rollspelssidor:

http://www.ingenting.f2s.com/eon/effekt.htm

De hyllas och diskuteras bland annat en del i denna tråden som ligger som en av mina favorittrådar här på rollspel.nu:

http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Ca...&PHPSESSID=

I slutändan så behöver du dock Mystik & Magi för att använda dem i enlighet med EON's magisystem, men det kanske kan få igång inspirationen tills dess du får tag på boken i alla fall! :gremsmile: