entomophobiac
Low Prep High Play
Häromkvällen satt vi lugnt och stilla redo att spela rollspel. Ett antal förslag fanns framlagda på det dåligt upplysta bordet. Kvällens värd har nämligen någon sorts sjuklig aversion för elektrisk belysning och hade heller inte orkat gräva fram några stearinljus ur drivorna av gamla rollformulär och kollegieblock.
Tyvärr hade alla också åsikter, så idén att komma igång så fort som möjligt slogs effektivt i spillror av utropanden som "nä, inte fantasy" och "absolut inte Monsterjakt i 1700-tals miljö".
Så efter ett tag hade alla egentliga riktiga spelförslag uteslutits och kvar var en ganska diffus idé. "Ni ska spela folk på flykt. Ni sitter just nu på ett café". Det var i stort sett allt.
Till detta skapades ett sjukt enkelt system.
T10 är tärningen.
Rollpersoner beskrevs (eftersom det rörde sig om fyra studerande) med namn och vad de pluggade, samt tre saker som personen ansågs bra på och tillika tre dåliga saker. Inget mer.
Sedan slog man tärning efter följande regler:
Om det fanns med på din "bra" lista: slå 4 eller mer på T10 för att lyckas.
Om det kunde anses att du var hyffsad: slå 6 eller mer på T10
Om det ansågs att du var kass på det: slå 8 eller mer på T10
Om det enligt spelledaren ordagrant var "omöjligt": slå 10 på T10
Strid?
Enkelt. Systemet ovan följdes för att träffa. Blev du träffad så var du död, om du inte själv kom på en skada som kunde drabba dig. Till exempel att du blev träffad i benet och måste halta, skrikandes, eller att du drabbas av inre blödningar som måste avhjälpas. Kort och gott fick man själv hitta på en allvarlig skada som påverkade spelet på ett rollspelsorienterat sätt snarare än att bara döda dig.
Och det blev svinkul.
Har ni andra några saker att säga om detta, eller minnen av egna improviserade system?
Tyvärr hade alla också åsikter, så idén att komma igång så fort som möjligt slogs effektivt i spillror av utropanden som "nä, inte fantasy" och "absolut inte Monsterjakt i 1700-tals miljö".
Så efter ett tag hade alla egentliga riktiga spelförslag uteslutits och kvar var en ganska diffus idé. "Ni ska spela folk på flykt. Ni sitter just nu på ett café". Det var i stort sett allt.
Till detta skapades ett sjukt enkelt system.
T10 är tärningen.
Rollpersoner beskrevs (eftersom det rörde sig om fyra studerande) med namn och vad de pluggade, samt tre saker som personen ansågs bra på och tillika tre dåliga saker. Inget mer.
Sedan slog man tärning efter följande regler:
Om det fanns med på din "bra" lista: slå 4 eller mer på T10 för att lyckas.
Om det kunde anses att du var hyffsad: slå 6 eller mer på T10
Om det ansågs att du var kass på det: slå 8 eller mer på T10
Om det enligt spelledaren ordagrant var "omöjligt": slå 10 på T10
Strid?
Enkelt. Systemet ovan följdes för att träffa. Blev du träffad så var du död, om du inte själv kom på en skada som kunde drabba dig. Till exempel att du blev träffad i benet och måste halta, skrikandes, eller att du drabbas av inre blödningar som måste avhjälpas. Kort och gott fick man själv hitta på en allvarlig skada som påverkade spelet på ett rollspelsorienterat sätt snarare än att bara döda dig.
Och det blev svinkul.
Har ni andra några saker att säga om detta, eller minnen av egna improviserade system?