Nekromanti In a Wicked Age

Dimfrost

Special Circumstances
Story-games och rpg.net tycks svämma över av trådar om In a Wicked Age för närvarande, men hemsidan är inte vidare informativ och jag har inte hängt med på vad det är för spel (mer än att "sword & sorcery" naturligtvis fångar mitt intresse). Är det någon här som vet, eller måste jag leta runt mer och kanske starta en tråd på något av de andra forumen?

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Ärligt talat: Jag har ingen aning. Men det var billigt och dollarn är svagare än Woody Allens uppercut, så jag beställde. jag återkommer när jag har något att återkomma om.

Storuggla, kreditkort är farliga saker

Dimfrost

Special Circumstances
Fantastiskt! Då hoppas jag att du känner trycket på dig att skriva en minirecension så att pengarna inte är bortkastade även om du inte blir helt såld. :gremlaugh:

/Dimfrost

JonasM

Veteran
Jag har spelat versionen thark länkar till fyra-fem gånger och gillar det skarpt.

Anders skrev en spelrapport från en av våra speltillfällen (där vi testade att skriva egna orakelelement).

Den "skarpa" versionen verkar skilja sig från den gamla på ett par viktiga punkter (och är givetvis mer finputsad) men den geniala grundprincipen är den samma: Man startar spelet genom att slumpa fram fyra orakelelement – fantasieggande små settingbitar (t.ex. "A young warrior, initiate into a warrior cult, brother to lions.") – ur dessa spånar man fram karaktärer (såväl rollpersoner som spelledarpersoner) som man sätter på kollissionskurs med varandra, och samtidigt kan man sägas bygga upp resten av världen. (Länk till en orakelgenerator på nätet för fler exempel.)

Varje spelmöte är ett kapitel, och vid varje spelmöte drar man nya orakelelement, vilket betyder att karaktärerna inte nödvändigtvis återkommer från ett spelmöte till nästa. Det enda sättet att säkerställa detta är att hamna på We Owe-listan (som i "vi är skyldiga den här karaktären mer uppmärksamhet"), och det gör man genom att ge sig in i en konflikt mot en motståndare som är bättre än en själv och inte ger en tokspö direkt.

Jag har nästan bara spelat det som "pick up-spel", och som sådant funkar det alldeles utmärkt – snabbstartat och med tydligt driv – men tror att det skiner riktigt, riktigt fint efter tre-fyra speltillfällen.

Jonas/Balderk och Johan/Bastion har spelat det en del, och då flera kapitel i rad. Förhoppningsvis tittar de förbi med några egna reflektioner och kommentarer.

terje

xenomorf mystiker
Jag har precis köpt spelet (dvs förhandsbeställt och fått en pdf i väntan på boken) - och det verkar hur kul som helst! :gremlaugh:
Andra har redan redogjort för grunderna i spelet så jag ska inte upprepa det. Jag hoppas på att få prova spelet på fredag, får se om jag har nått att berätta efter det.

Dimfrost

Special Circumstances
Ah, just det ja. Den där spelrapporten kommer jag faktiskt ihåg att jag läste, jag tyckte väl att det verkade vagt bekant när folk skrev om spelet. Tack för infon!

/Dimfrost