terje
xenomorf mystiker
IN A WICKED AGE
Jag och några vänner provade i går att spela fantasyrollspelet In a wicked age. I korthet funkar spelet så här: I spelet finns fyra orakel (återfinns här på nätet). I spelets början väljer man ett av dem (god-kings of war, blood & sex, the unquiet past och a nest of vipers) och slumpar fram fyra svar.
Vi valde the unquiet past och fick följande:
* A wandering intelligence, intent on driving mortals mad
* A market on the crossroads, full of sound and colour
* A camp physician, her pockets full of salves and drugs
* An ambitious petty-wizard, quick to take offense
Utifrån dessa skapade vi karaktärer och gav dem målsättningar som satte dem i konflikt med varandra. Vi bestämde också att marknaden var en liten oasstad, "Ebel", där öknens nomader mötte handelsresande. Sedan satte vi igång att spela. Som spelledare skötte jag om några slps i staden och började och avslutade scener där rollpersonerna kunde mötas och försöka uppnå sina respektive målsättningar.
Den rollperson som kom att bli central i berättelsen var det kringstrykande medvetandet som försökte driva människor till vansinne. Spelaren bestämde att det rörde sig om spöket från en svunnen förmänsklig kultur som levt på platsen där Ebel nu stod och som krossats när människor flyttade in i området. Anden försökte besätta människor för att tömma dem på deras själar och fylla dem med minnen från sitt folk. Mot slutet av kvällen var två av rollpersonerna drabbade och tillsammans med dem så många av de boende i Ebel att staden evakuerades och marknaden avbröts tidigare än vanligt. Ryktet om galenskapen i Ebel spreds snart i landet.
In a wicked age är ett roligt spel, framför allt är själva grundidén med oraklen genial. Spelet gick relativt bra, men var bitvis ganska trevande och osäkert - vi skulle ha behövt mycket tydligare målsättningar för att få bättre konflikter i berättelsen.
Jag och några vänner provade i går att spela fantasyrollspelet In a wicked age. I korthet funkar spelet så här: I spelet finns fyra orakel (återfinns här på nätet). I spelets början väljer man ett av dem (god-kings of war, blood & sex, the unquiet past och a nest of vipers) och slumpar fram fyra svar.
Vi valde the unquiet past och fick följande:
* A wandering intelligence, intent on driving mortals mad
* A market on the crossroads, full of sound and colour
* A camp physician, her pockets full of salves and drugs
* An ambitious petty-wizard, quick to take offense
Utifrån dessa skapade vi karaktärer och gav dem målsättningar som satte dem i konflikt med varandra. Vi bestämde också att marknaden var en liten oasstad, "Ebel", där öknens nomader mötte handelsresande. Sedan satte vi igång att spela. Som spelledare skötte jag om några slps i staden och började och avslutade scener där rollpersonerna kunde mötas och försöka uppnå sina respektive målsättningar.
Den rollperson som kom att bli central i berättelsen var det kringstrykande medvetandet som försökte driva människor till vansinne. Spelaren bestämde att det rörde sig om spöket från en svunnen förmänsklig kultur som levt på platsen där Ebel nu stod och som krossats när människor flyttade in i området. Anden försökte besätta människor för att tömma dem på deras själar och fylla dem med minnen från sitt folk. Mot slutet av kvällen var två av rollpersonerna drabbade och tillsammans med dem så många av de boende i Ebel att staden evakuerades och marknaden avbröts tidigare än vanligt. Ryktet om galenskapen i Ebel spreds snart i landet.
In a wicked age är ett roligt spel, framför allt är själva grundidén med oraklen genial. Spelet gick relativt bra, men var bitvis ganska trevande och osäkert - vi skulle ha behövt mycket tydligare målsättningar för att få bättre konflikter i berättelsen.