Re: osv... (*varning* FET spoiler)
"Ja, och det finner inte du motsägelsefullt?"
Nja. Visst. När jag såg filmen stördes jag vid något tillfälle när en av skådespelarna så tydligt påvisade känslor han inte borde ha känt (Keanu Reeves hade dock klarat av det lätt om han bara uppträtt naturligt). Men samtidigt så tycker jag inte alls att det skulle vara konstigt att man gjorde drogen så att de bara bedövar vissa känslor och inte alla. Faktum är att jag egentligen inte bryr mig om själva realismen i filmen, utan mest om budskapet, som jag inte tycker krockar med avsaknaden av realism eller vad du nu än menar. Saken var bara den att jag tyckte att du missuppfattat några saker
här och bara ville diskutera saken. Kanske var det jag hade missuppfattat något? Du har inte övertygat mig än, åtminstone.
"Nej, jag bara beslyser dina synpunkter ur ett annat perspektiv."
Nej, det är inte
mina synpunkter du analyserar. Låt oss undersöka saken:
Jag: "Det krävs inte känslor för att förstå att det inte är önskvärt att dö."
Du: "Så dödsångest/rädsla är ingen känsla?"
Jag: "Det jag menade var självklart att inga av dessa känslor är nödvändig för att förstå att det inte är vettigt att dö. Utan känslor vet man nog fortfarande vad döden innebär, d.v.s. att man vet att man inte kan tänka, röra på sig eller på något sätt påverka längre eftersom det som tidigare var ens medvetande inte längre finns."
Du struntar alltså totalt i innerbörden av mitt påstående om att man trots avsaknad av känslor fortfarande kan inse att det är dåligt att dö. Alltså att man på ett rationellt sätt, utan inblandning av dödsångest, rädsla eller någon annan känsla, kan fundera ut döden är trist och inget man vill vara med om. Alltså tycker jag det är knasigt att du vänder på mitt påstående och får det till att jag inte anser att dödsångest och rädsla är känslor (vilket jag faktiskt anser att de är) trots att jag klart och tydligt påpekat att jag
inte blandar in några känslor i mitt påstående. Avsaknaden av krav på känslor är liksom själva vitsen i mitt argument, alltså kan du inte vända på det på det sättet du gjort.
" [...] DAKRillas kamikazeförsvar [...] "
Och med det menar du vad?