Nekromanti Inblick - Ekonomin i att trycka rollspel

Big Marco

Läskig
Jag tänkte det kunde vara kul att kanske få en inblick i hur det ser ut ndg att trycka och sälja rollspel i Sverige. Jag ser sällan den här typen av information, den kanske anses vara hemlig? Men jag kan dela med mig av mina erfarenheter iaf.

Att trycka ca 2000 - 3000 exemplar av ett rollspel på ca 300 sidor med hårda pärmar kostar mellan 4 EURO i Fjärran Östern och 5-6 EURO i Baltikum/Östeuropa (och mer i Sverige). Så räkna med en tryckkostnad på i alla fall 10 000 EURO för en större upplaga.

Som aktuellt exempel tar jag Noir då jag kan siffrorna och de är som sagt aktuella. Spelet trycktes i 2500 exemplar och kostade i tryck och logistik ca 130 000 SEK (ca 14 000 EURO). Detta räknar INTE in produktionskostnader i form av layout, illustrationer, text, distribution och reklam.

Det är lätt att tänka att om spelet kostar 400 SEK och finns i 2500 ex att intäkten blir 1 000 000 SEK. Detta stämmer dock inte då frakt, lager, distribution och framför allt mellanled (grossister och butiker) tar sina andelar. Har man tur får man kanske en tredjedel själv, vilket då skulle vara ca 350 000 SEK. Säg att man säljer slut upplagan på fem år innebär det en intäkt på ca 70 000 SEK per år, eller knappt 6 000 SEK per månad. Inte så att man direkt blir fet på det.

Så min slutats är - det är helt omöjligt att professionellt leva på att göra ett rollspel och sälja det idag. Det kanske går om man gör flera olika spel eller har en upparbetad "line" som drar in pengar på bred front (som de större rollspelsproducenterna har), men då ökar samtidigt kostnaderna.

Varianter på detta - om man försöker att sälja mycket själv, utan butiker och distribution kommer man att få en större del av intäkten själv. Men det tillkommer också otroligt mycket mer administration och hantering - inte sällan så mycket så att det blir skittråkigt och omotiverande att fortsätta supporta sitt spel. Dessutom medför den minskade exponeringen att det tar längre tid att sälja spelen.

Men säg att ovanstående tid fortfarande gäller (fem år) och att en oproportionerligt stor del såldes direkt till kund så kan kanske intäkten (obs, återigen utan hänsyn till kostnader) kan höjas med 30-50%, till ett best case scenario, till 500 000 SEK i intäkt (100 000 SEK per år, ca 8 000 i månaden). Fortfarande ingen höjdare. Vill du ta ut hela summan som lön får man ca 4 000 spänn i näven.

Tur att man älskar att göra och spela rollspel, eller hur?

solvebring

Superhero
Så min slutats är - det är helt omöjligt att professionellt leva på att göra ett rollspel och sälja det idag. Det kanske går om man gör flera olika spel eller har en upparbetad "line" som drar in pengar på bred front (som de större rollspelsproducenterna har), men då ökar samtidigt kostnaderna.
WORD!

Det är ju bara att se sig omkring, finns det någon som lever på det?
Njaej, har inte hört talas om någon. Magnus Malmberg kanske gör, för han verkar finnas på telefon åt Riotminds dag ut och dag in, så han verkar i alla fall jobba 100% med det. Sedan är ju frågan om han är rik eller ej. :gremsmirk:

Det är ju inte som förr direkt, då Anders Blixt verkligen jobbade åt Äventyrsspel (fattade det så i alla fall när han berättade lite för mig). Numera, fast jobb... skriva rollspel, nej du!
Absolut inte i Sverige i alla fall, kanske om man skriver det mest populära spelet i USA.

Nej, det är ju rena ödet, och ja, därför är det tur att det finns sådana som du, Magnus och Theo, Anders Blixt, Krille osv.
Kul att du räknade på det hela föresten, det är liksom sådana funderingar man själv aldrig skulle komma att lägga fram. Var kul att läsa.
Sista orden, det är däremot väldigt synd att man inte kan leva på det, för jag tycker att alla de som gjort så fina rollspel verkligen skall ha creds för det.
Hm... Hoppas jag blir klar med mitt någon gång, fast det blir gratis i pdf-format, and nothing else... HAHA! :gremsmile:

Arfert

Facit
som "utgivare av rollspel", så kan jag bara bekräfta Marcos beräkningar... Det stämmer med mina erfarenheter med Saga (även om det är i betydligt mindre skala, Sagas förstatrycknng är ynka 300 ex)...

Man lägger ju dessutom ner en otrolig massa tid som man aldrig kommer komma ta betalt för... så man får se det som någon form av dyr hobbyverksamhet. I bästa fall får man tillbaka det man lagt ner på externa kostnader, som tryck och marknadsföring. Men en lön som gär att leva på... även om man skulle bo i en rivningskontrakts-etta med bara kallvatten och endast åt snabbnudlar och knäckebröd är det bara att glömma... ;-).

Johan K

Gammal & dryg
Tack för infon !
Hade faktsitk inte en aning om att det var så stora summor inblandad i det hela !!

/ Johan K, som blev lite paff när man såg detta !

solvebring

Superhero
Hade faktsitk inte en aning om att det var så stora summor inblandad i det hela !!

/ Johan K, som blev lite paff när man såg detta !
Precis. Även om jag alltid hört att det är dyrt, och absolut inte går att leva på, så kunde jag då aldrig tro att det var dessa höga summor.

solvebring

Superhero
Mig själv said:
Det är ju bara att se sig omkring, finns det någon som lever på det?
Njaej, har inte hört talas om någon. Magnus Malmberg kanske gör, för han verkar finnas på telefon åt Riotminds dag ut och dag in, så han verkar i alla fall jobba 100% med det. Sedan är ju frågan om han är rik eller ej.
Kikade just på RM:s blogg, och jag kan meddela detta, vilket hör till relevansen för denna tråd.

Riotminds blogg said:
Magnus är död, leve Magnus!
Magnus har fått ett jobb! Jepp, då var det sagt.
Dagen vi fruktat har kommit och det är med ett visst vemod och saknad vi lämnar över honom till hans nya kompisar.

Ja, well, alltså, det är ju inte mer dramatiskt än så.

För Riotligan betyder det att vi går tillbaka till gamal anor och vanor och kör helt på "fritidsbasis" vilket givetvis kommer att påverka utgivningstakten. Exakt hur mycket, får vi se i ett senare skede, vi återkommer angående det. Men att det kommer att kräva en viss omstuvning är nog rimligt att anta.

Vi tackar Magnus för att han jobbat ideellt i stort sätt heltid under ett års tid och gjort ett djupt hål i hans samlade besparingar, samtidigt som vi lägger ett tungt ok på hans axlar inför alla de timmar han ska sitta framför sin burk på helger och kvällar istället för att dricka rödtjut med sin flickvän :gremsmile:

Kejsaren

PS. alltså.. är det någon som läser den här bloggen eller skriver jag helt för en publik som istället befinner sig på mingla.se?
Tyvärr Yassilus - rubriken för bloggmedelandet är symbolisk, inte sann. :gremgrin:
Fast jag antar ett Riotminds minskning av produktion blir en liten glädje iaf?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jo, det är rätt så svindyrt att trycka saker. Det är inte så svårt att få ner exemplarkostnaden till en rimlig nivå, men då får man förbereda sig på att bo i ett hus som man byggt av osålda rollspelsböcker i framtiden eftersom man inte kommer ha råd att betala hyran.

Däremot verkar det fullt genomförbart att trycka upp mindre spel. (Noir är ju trots allt rätt många sidor.) De kostnadsförslag jag hittills fått för Supergänget är visseligen en hel del pengar, men inte mer än att det är möjligt att betala det. Dagens tips till personer som vill trycka upp sina rollspel är alltså att hålla dem någorlunda korta -- och att undvika fyrfärg!

/tobias

Storuggla

Champion
"Att trycka ca 2000 - 3000 exemplar av ett rollspel på ca 300 sidor med hårda pärmar kostar mellan 4 EURO i Fjärran Östern och 5-6 EURO i Baltikum/Östeuropa (och mer i Sverige)."

Ingår frakt i detta? För i så fall torde väl fjärran östern (Pyongyangs Revolutionära Tryckeri eller något) vara framtiden för rollspelshobbyn. jag vet att vissa utländska förlag trycker i asien (Dying Earth RPG av Pelgrane är tryckt i Thailand och Weapons of the Gods ska vara tryckt i Kina, Aces and Eights ska vara tryckt i asien de tmed tydligen)?

Storuggla, rör vid folk med en linjal

solvebring

Superhero
Ja, det stämer bra det. Brorsan var med och skrev ett hårdrocksfansin, jävlar vad många nummer det tog innan de ens hade råd att trycka framsidorna i färg - länge, länge var allt svartvitt. Men med tiden hade de råd med färg allt mer.

Nu när du säger det tänker jag på Äventyrsspel - titta på deras äldsta böcker, t.ex. DoD. Det är små häften med omslaget i färg, de bilder som sedan finns med inuti är svartvita.
Att trycka 50-100 sådana häften kostar inte så mycket - att skippa färg och hålla sig kort är just den stora lösningen skulle jag tro.
Man skall nog sikta på svartvitt, mindre format, och sedan försöka hitta en tålig med ändå billig papperstyp - ja för papper det kostar det med, bannemej.

Inte vet jag, men det kan hända att Äventyrsspel höll sig på en sådan nivå just pga. kostnaderna?
...Fast det borde inte vara anledningen väl, för de sålde väl rätt bra under åttiotalet?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag antar att det är i första hand fraktpriser och i andra hand frakttid som gör att svenska rollspel strycks i Baltikum och inte i Asien. Asiatiska tryckerier verkar vara näst intill totalt dominerande hos mindre amerikanska rollspelsföretag (till exempel Wild Talents och nya Delta Green trycks i Asien någonstans).

/Dimfrost

Arfert

Facit
delvis fraktpriser, men även kommunikation, det är lätt att prata med balterna (de brukar vara minst lika bra på engelska som svenskar), kör på samma tryckstandarder osv... och leverenstiderna är kortare, ungefär samma som på ett svenskt tryckeri,

Storuggla

Champion
Dessutom, kom jag på nu, tull. Baltikum & stora delar av östeuropa är EU-medlemmar och sålunda tullfria. Väl?
Asien är ännu inte medlemmar.

Storuggla, neokolonialist

Arfert

Facit
Som jämförelse, lite snabba SAGA-siffror (allt ex. moms):

Tryck 300 ex, inklusive frakt till Stockholm: 17.000:-
Marknadsföring, till dags datum: ca 7.000:-

Sen tillkommer lite andra småkostnader, som butikshyror på konvent, webbhotell och liknade... Kostnader för dator, programvara och liknade går på designbyrån jag är på (All fakturering och annat pappersarbetet som har med Saga att göra går via företaget, för enkelhets skull).

Dimfrost

Special Circumstances
Är inte tryckkostnaden för offset sådan att det hade varit enbart marginellt dyrare att trycka 400 eller 500 ex i stället för just 300? Vad fick dig att välja just den siffran? Om man får vara så nyfiken, alltså.

/Dimfrost

Zire

Swashbuckler
Vilka går/har gått runt?

Att gå med en så stor vinst att man kan leva på det är nog svårt på den svenska marknaden idag.

Men hur är det med att öht gå runt?

Jag antar att Västmark gick runt då det sålde slut?
DoDT har tydligen gått runt, då de meddelade det i samband med prissänkningen på 1års dagen.
Men hur är det med andra spel? Jag antar att mutant och eon också har gått runt sedan länge, men hur lång tid tar det egentligen innan pengarna för utgifterna kom tillbaka?

Är det någon som vet hur det är med äventyrsmoduler? Det sägs ju att de är svårsålda. Går tillverkarna runt på dem?

Arfert

Facit
hade kostat 24.000:- att trycka emhundra ex... hade nog gjort mindre skillnad om jag valt enklare papper och inte så bra bokbindning...

Jag gjorde en bedömning att 300 var en lagom upplaga, och om den sålde slut kunde vi trycka en uppdaterad andraupplaga, där man eventuellt kunde putsa på reglerna, efter input från spelare. Och sen brukr det alltid dyka upp nåt tryckfel man kan fixa till i en andraupplaga.

Dimfrost

Special Circumstances
Åhå, där ser man. Min erfarenhet är främst Gurgehs letande efter lämpligt tryckeri för Supergänget och där handlar det om en ytterst liten kostnad per exemplar när startkostnaden väl betalats.

/Dimfrost

Arfert

Facit
ja det är ju det i enklare produktioner... Men i Sagas fall är det ju en hel del mer hantering för tryckaren...