Jag tänkte det kunde vara kul att kanske få en inblick i hur det ser ut ndg att trycka och sälja rollspel i Sverige. Jag ser sällan den här typen av information, den kanske anses vara hemlig? Men jag kan dela med mig av mina erfarenheter iaf.
Att trycka ca 2000 - 3000 exemplar av ett rollspel på ca 300 sidor med hårda pärmar kostar mellan 4 EURO i Fjärran Östern och 5-6 EURO i Baltikum/Östeuropa (och mer i Sverige). Så räkna med en tryckkostnad på i alla fall 10 000 EURO för en större upplaga.
Som aktuellt exempel tar jag Noir då jag kan siffrorna och de är som sagt aktuella. Spelet trycktes i 2500 exemplar och kostade i tryck och logistik ca 130 000 SEK (ca 14 000 EURO). Detta räknar INTE in produktionskostnader i form av layout, illustrationer, text, distribution och reklam.
Det är lätt att tänka att om spelet kostar 400 SEK och finns i 2500 ex att intäkten blir 1 000 000 SEK. Detta stämmer dock inte då frakt, lager, distribution och framför allt mellanled (grossister och butiker) tar sina andelar. Har man tur får man kanske en tredjedel själv, vilket då skulle vara ca 350 000 SEK. Säg att man säljer slut upplagan på fem år innebär det en intäkt på ca 70 000 SEK per år, eller knappt 6 000 SEK per månad. Inte så att man direkt blir fet på det.
Så min slutats är - det är helt omöjligt att professionellt leva på att göra ett rollspel och sälja det idag. Det kanske går om man gör flera olika spel eller har en upparbetad "line" som drar in pengar på bred front (som de större rollspelsproducenterna har), men då ökar samtidigt kostnaderna.
Varianter på detta - om man försöker att sälja mycket själv, utan butiker och distribution kommer man att få en större del av intäkten själv. Men det tillkommer också otroligt mycket mer administration och hantering - inte sällan så mycket så att det blir skittråkigt och omotiverande att fortsätta supporta sitt spel. Dessutom medför den minskade exponeringen att det tar längre tid att sälja spelen.
Men säg att ovanstående tid fortfarande gäller (fem år) och att en oproportionerligt stor del såldes direkt till kund så kan kanske intäkten (obs, återigen utan hänsyn till kostnader) kan höjas med 30-50%, till ett best case scenario, till 500 000 SEK i intäkt (100 000 SEK per år, ca 8 000 i månaden). Fortfarande ingen höjdare. Vill du ta ut hela summan som lön får man ca 4 000 spänn i näven.
Tur att man älskar att göra och spela rollspel, eller hur?
Att trycka ca 2000 - 3000 exemplar av ett rollspel på ca 300 sidor med hårda pärmar kostar mellan 4 EURO i Fjärran Östern och 5-6 EURO i Baltikum/Östeuropa (och mer i Sverige). Så räkna med en tryckkostnad på i alla fall 10 000 EURO för en större upplaga.
Som aktuellt exempel tar jag Noir då jag kan siffrorna och de är som sagt aktuella. Spelet trycktes i 2500 exemplar och kostade i tryck och logistik ca 130 000 SEK (ca 14 000 EURO). Detta räknar INTE in produktionskostnader i form av layout, illustrationer, text, distribution och reklam.
Det är lätt att tänka att om spelet kostar 400 SEK och finns i 2500 ex att intäkten blir 1 000 000 SEK. Detta stämmer dock inte då frakt, lager, distribution och framför allt mellanled (grossister och butiker) tar sina andelar. Har man tur får man kanske en tredjedel själv, vilket då skulle vara ca 350 000 SEK. Säg att man säljer slut upplagan på fem år innebär det en intäkt på ca 70 000 SEK per år, eller knappt 6 000 SEK per månad. Inte så att man direkt blir fet på det.
Så min slutats är - det är helt omöjligt att professionellt leva på att göra ett rollspel och sälja det idag. Det kanske går om man gör flera olika spel eller har en upparbetad "line" som drar in pengar på bred front (som de större rollspelsproducenterna har), men då ökar samtidigt kostnaderna.
Varianter på detta - om man försöker att sälja mycket själv, utan butiker och distribution kommer man att få en större del av intäkten själv. Men det tillkommer också otroligt mycket mer administration och hantering - inte sällan så mycket så att det blir skittråkigt och omotiverande att fortsätta supporta sitt spel. Dessutom medför den minskade exponeringen att det tar längre tid att sälja spelen.
Men säg att ovanstående tid fortfarande gäller (fem år) och att en oproportionerligt stor del såldes direkt till kund så kan kanske intäkten (obs, återigen utan hänsyn till kostnader) kan höjas med 30-50%, till ett best case scenario, till 500 000 SEK i intäkt (100 000 SEK per år, ca 8 000 i månaden). Fortfarande ingen höjdare. Vill du ta ut hela summan som lön får man ca 4 000 spänn i näven.
Tur att man älskar att göra och spela rollspel, eller hur?