Nekromanti Inblick - Ekonomin i att trycka rollspel

Arfert

Facit
Re: Vilka går/har gått runt?

Om man ENBART räknar tryckkostnaden (se längre ner i tråden) gick Saga precis runt....

Nightowl

Champion
Spel som tilläggsisolering (våldsamt OT)

Det är inte så svårt att få ner exemplarkostnaden till en rimlig nivå, men då får man förbereda sig på att bo i ett hus som man byggt av osålda rollspelsböcker i framtiden eftersom man inte kommer ha råd att betala hyran.
Anekdot som kan vara osann (tyvärr): Vid något tillfälle var det en enorm rea på jättegamla GURPS-moduler från Steve Jackson games. En källa som ska få vara anonym för jag har glömt vem det var påstod att Steve Jackson byggt om sin vind och därför ville bli av med alla spel han lagrat där sedan företagets barndom...

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Men hur är det med att öht gå runt?"

Jag tror att det beror rätt mycket på vad man lägger i ordet "gå runt". I bästa fall så får man tillbaka vad man betalade för att trycka upp spelet, men jag tror sällan att det går runt i betydelsen att man får en rättvis ersättning för allt arbete som har lagts ner eller att man kan leva på det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag måste tyvärr göra er besvikna

Om jag hade 130 000 som låg och skräpade så skulle jag aldrig lägga dem på ett rollspel. Så mitt banbrytande och superfantastiska spel om livet som som radioaktivt fattighjon i ett alternativt 1800-tals-Norge kommer bara att kunna köpas som sneda och ofokuserade kopiatorversioner. :tekopp:

Men något som borde vara minst lika intressant att diskutera är hur man ska få fram dessa pengar. Det enklaste är förstås att själv lägga ut dem (om man har dem) men nog måste det väl finnas andra kreativa sätt att lösa det på? Förhandsbokningar? Sponsring?

Eksem

Champion
Re: Jag måste tyvärr göra er besvikna

Jag tror lätt på sponsorer och reklam. Framförallt tror jag på produktplacering! Vissa skulle förstås ta den lätta vägen ut och nämna coca cola ett par gånger i något slags Urban Fantasy-spel, men jag vill se produktplaceringar i fantasymiljö! Utrusta din krigare med ett par Adidas Shoes of Mighty Running och få +1 i förflyttningsmodifikation.

Rosen

Myrmidon
Men i Sagas fall är det ju en hel del mer hantering för tryckaren...

Och på den ambitionsnivån har man ändå bara nosat på de kostnadslägen som gäller om man vill trycka boxar...

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Inte vet jag, men det kan hända att Äventyrsspel höll sig på en sådan nivå just pga. kostnaderna? ...Fast det borde inte vara anledningen väl, för de sålde väl rätt bra under åttiotalet?

Overkligt bra med dagens mått mätt - ta Sveriges mest dominerande bästsäljare och multiplicera med tio, så är man i närheten - men de var också ett "riktigt" företag som ett flertal personer levde på. Att minska vinstmarginalen med onödigt (folk köpte ju bevisligen grejorna ändå) höga produktionskostnader hade inte varit i deras intresse.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Jag antar att det är i första hand fraktpriser och i andra hand frakttid som gör att svenska rollspel strycks i Baltikum och inte i Asien.

Frakttiderna därifrån kan vara riktigt blodiga - ofta en fråga om månader - och problem att förstå varandra spelar också in, som Tomas säger.
Inte för att man behöver åka till Asien för att få det; Lancelot Games försökte trycka i Frankrike, och kommunikationen med dem gick närmast via teckenspråk (på telefon). Inte oväntat var det rätt mycket av tryckinstruktionerna som blev missförstådda i slutänden.

Greg Stafford berättade fö att Chaosium en gång hade försökt trycka en grej i... Thailand eller nåt, men fartyget som den skulle skickas med kom aldrig fram till USA och de lyckades aldrig få klarhet i vart det hade tagit vägen.

--
Åke

Nightowl

Champion
Greg Stafford berättade fö att Chaosium en gång hade försökt trycka en grej i... Thailand eller nåt, men fartyget som den skulle skickas med kom aldrig fram till USA och de lyckades aldrig få klarhet i vart det hade tagit vägen.
*ser framför sig en grupp asiatiska pirater som försöker förstå sig på Call of Cthulhu-reglerna*

Erik

Big Marco

Läskig

Fast man behöver inte gå så långt. Fraktfirman som skulle leverera omslagsmaterialprover till Noir erkände efter ca sex veckor att man inte hade någon aning var de hade tagit vägen. Spårlöst borta.

Balderk

Swashbuckler

Finns kanske någon skön stiftelse man kan få pengar ifrån? I år kommer Sveriges stiftelser att dela ut drygt 9 miljarder kronor. Någon av dem borde det gå att få pengar till rollspelsprojekt ifrån. Finns hur många som helst dessutom.

Troberg

Sinister eater

Men något som borde vara minst lika intressant att diskutera är hur man ska få fram dessa pengar. Det enklaste är förstås att själv lägga ut dem (om man har dem) men nog måste det väl finnas andra kreativa sätt att lösa det på? Förhandsbokningar? Sponsring?
Det gäller bara att vara lite kreativ. Några exempel:

* Slå ner pensionärer och sälja deras kattmat på svarta börsen.
* Sälja sin kropp till fula gubbar för slickepinnar som man säljer på svarta börsen.
* Skaffa en bra fyrfärgskopiator.
* Kidnappa Bill Gates för lösen.
* Vinna Robinson.

Eller så kan man göra som jag och varje dag tömma plånboken på mynt och lägga dem i en hink. Kanske inte 130 000, men tillräckligt för ett flipperspel, fyra datorer och en mindre upplaga av Generica.

Big Marco

Läskig

Gondica har också gått runt.

Får man fråga vilken upplaga du hade?

Arfert

Facit
BOXAR är ju snordyrt, inte bara för att det är mer hantering och sånt i själva trycket (stansning, limning med mera), utan att de även ska PACKAS (manuellt) och plastas...

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Tyvärr Yassilus - rubriken för bloggmedelandet är symbolisk, inte sann. :gremgrin:
Fast jag antar ett Riotminds minskning av produktion blir en liten glädje iaf?"

Jag önskar inte livet ur någon, än mindre att rollspelsproduktionen minskar. Vad jag tycker om Riotminds produkter är en annan sak som jag hade tagit upp själv om jag varit intresserad...

solvebring

Superhero
Jag önskar inte livet ur någon, än mindre att rollspelsproduktionen minskar. Vad jag tycker om Riotminds produkter är en annan sak som jag hade tagit upp själv om jag varit intresserad...
Aj då...
Sorry, ämnade bara att skämta lite. Det är ingen som tror det heller, att du önskar bort bolag eller livet ur folk, det var därför jag trodde det var tillåtet att skämta med - eftersom det liksom inte är så grovt, man överdrivsskämtar lite.
Förlåt Yasse, det var inte meningen att göra något dumt. Jag ber djupast om ursäkt om du tog illa upp.

Storuggla

Champion

"Så mitt banbrytande och superfantastiska spel om livet som som radioaktivt fattighjon i ett alternativt 1800-tals-Norge kommer bara att kunna köpas som sneda och ofokuserade kopiatorversioner."

Bra.

Storuggla, smakpolis

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ransom

En modell som används av de mer etablerade författarna i staterna är en såkallad ransom-modell. Med har en cool idé, men genomför den inte innan de fått in en minimisumma. Sedan släpper de spelet gratis.

/M