Nekromanti Inblick - Ekonomin i att trycka rollspel

Storuggla

Champion
Re: Ransom

"En modell som används av de mer etablerade författarna i staterna är en såkallad ransom-modell."

Det är väl någon av Greg-arna som gör så väl? Han skriver en modul/ett spel och sen får folk betala. Har de inte betalat summan inom en viss tid så raderar han filerna... :gremooo: Greg Stolze, visar det sig att det var. EN analys av metoden finns här.

Storuggla, illrar i underkläderna

Storuggla

Champion

Greg Stolze använde sig av Fundable, iaf. Så teoretiskt sett skulle folk fått pengarna tillbaka, men nu fick han alltid ihop lösensumman, om jag minns rätt.

Storuggla, leave the money in a hollow tree

Dimfrost

Special Circumstances

En variant av ransom är ju förbställningar av en tryckt produkt, där trycket sätter igång först när antalet förhandsbeställningar har blivit tillräckligt stort. Så fungerade det med Wild Talents, till exempel. Även där har Greg Stolze ju varit inblandad.

/Dimfrost

Gordeg

Hero

Har de inte betalat summan inom en viss tid så raderar han filerna...
Någon som tror på det?
"Betala snabbt, annars skjuter jag mig i foten, jag lovar!"

Gordeg

Storuggla

Champion

"Betala snabbt, annars skjuter jag mig i foten, jag lovar!"

Tja, jag tror han gjort det. Han hade nog plockat ner filerna. Varför? För annars hade han aldrig fått mer pengar för nästa ransompryl. "Äh, han fegar ju ur om han inte får sina pengar inom 45 dagar, så jag behöver inte betala trots att jag vill ha filen. Någon annan betalar nog snart ska du se."

Nu behövde han ju aldrig testas, eftersom folk glatt betalat. TIll och med betalat mer än vad lösensumman var :gremshocked:

Storuggla, send me a toe

Gordeg

Hero

Jag tror inte att han hade raderat filerna, jag tror att det mesta av materialet hade dykt upp i senare produkter med andra namn. Vilket såvitt jag förstått är ganska vanligt i branchen, även hos icke utpressande författare.

Gordeg

Re: Vilka går/har gått runt?

Western har också gått runt. Men ska man ge ut spel i Sverige ska man räkna med att det tar ett par år innan man får tillbaka det man lagt ut.

/Anders