Jag kom på att detta var ett dubbelt ämne, så jag tänkte köra två parallella diskussioner om någon hakar på..
För det första: Inbrottet
Jag har länge velat lägga in ett riktigt "infiltrationsmoment" i en rollspelskampanj, och nu kom jag på en förevändning för det, så nu vill jag ha ALLA tips ni kan komma med!
Alltså, saken är den att spelarna ska ta sig in i en stor byggnad och stjäla något. Anledningen till att jag började tänka i sådana banor var att det kändes väldigt lockande att låta rollpersoner sprida ut sig och spionera, uppehålla vakter, och göra annat simultant i en häftig infiltrationssekvens..
Tanken var nu att dom skulle ta sig in i ett magikertorn eller ett inhängnat magikerområde i en stad.. Det är förutsättningen.. Go nuts! Saker jag vill spåna på:
[*]Hur kan man använda säkerhetssystem (Magiska!) och vaktrundor på ett intressant sätt? Ja, hur ska man använda vakter egentligen?
[*]Vad är intressanta händelser?
[*]Vad är intressanta möjligheter spelarna borde få? I form av redskap, kunskap, händelser och speciella egenheter hos huset eller dess invånare eller vakter..
[*]Hur optimerar man som spelledare en byggnads infiltrations-intresse-vänlighet? Miljön? Är det roligast att springa runt i en labyrintliknande byggnad, med möjlighet att springa på tak och hoppa in i fönster och sådant? Eller i en välorganiserad och "förutsägbar" byggnad? Måste man vara inomhus hela tiden eller är en park/samling med uthus också intressanta? (Natt är det naturligtvis)
Och vad har ni för allmänna tips? Vad ska man satsa på för stämning? Ska man använda modeller, eller ett hemligt anteckningsblock, eller ska man inte alls vara så noga? Jag antar att man måste vara rätt noga med att göra en bra och konsekvent kartläggning, även om inte spelarna ser den, eftersom dom ska kunna kartlägga själva.
Allmänna tips är uppskattade eftersom jag också försöker få ett episod i ett maskinrum att kännas lite lagom infiltrations-intressant, och detta är rätt litet.. (Men jag såg till att det var stökigt och kaotiskt.. )
För det andra: Allmänt smygande
Hur gör man med "smygande" överhuvudtaget? Smygande är ett rätt naturligt sätt att lösa en situation, men hur gör man det intressant i rollspel? Ifall spelarna ska smyga förbi det sovande trollet, och ta skatten, ska dom bara få slå ett smyga-slag då? Det är väl inget kul!
[*]Ska man satsa på valmöjlighet? Låta dom gå den långa vägen, eller den korta vägen runt honom? Det är ju en skenbar valfrihet egentligen, (Känns det som) men det kanske förstärker stämningen?
[*]Ska man kanske ge en helt öppen situation och låta spelarna vara dom som kommer på valmöjligheterna?
[*]Ska man dra ut på det? Då blir det ju förstås lätt långtråkigt, men att bara gör något så viktigt och spänt på 3 sekunder känns ju tråkigt. Det är väl förstås lättare att dra ut på smygande och sådant utan att det pajar stämningen (Det gäller ju att vara försiktig!)
[*]HUR ska man dra ut på det? "Oj! Du tappade nästan skatten på trollet! Nästan! Men du klarade det. Bra va?"
Är det någon som har spelat infiltrations och "stealth"-baserade episoder i rollspel förut? Hur gick det? Kom igen nu. Visa mig vad ni har..
För det första: Inbrottet
Jag har länge velat lägga in ett riktigt "infiltrationsmoment" i en rollspelskampanj, och nu kom jag på en förevändning för det, så nu vill jag ha ALLA tips ni kan komma med!
Alltså, saken är den att spelarna ska ta sig in i en stor byggnad och stjäla något. Anledningen till att jag började tänka i sådana banor var att det kändes väldigt lockande att låta rollpersoner sprida ut sig och spionera, uppehålla vakter, och göra annat simultant i en häftig infiltrationssekvens..
Tanken var nu att dom skulle ta sig in i ett magikertorn eller ett inhängnat magikerområde i en stad.. Det är förutsättningen.. Go nuts! Saker jag vill spåna på:
[*]Hur kan man använda säkerhetssystem (Magiska!) och vaktrundor på ett intressant sätt? Ja, hur ska man använda vakter egentligen?
[*]Vad är intressanta händelser?
[*]Vad är intressanta möjligheter spelarna borde få? I form av redskap, kunskap, händelser och speciella egenheter hos huset eller dess invånare eller vakter..
[*]Hur optimerar man som spelledare en byggnads infiltrations-intresse-vänlighet? Miljön? Är det roligast att springa runt i en labyrintliknande byggnad, med möjlighet att springa på tak och hoppa in i fönster och sådant? Eller i en välorganiserad och "förutsägbar" byggnad? Måste man vara inomhus hela tiden eller är en park/samling med uthus också intressanta? (Natt är det naturligtvis)
Och vad har ni för allmänna tips? Vad ska man satsa på för stämning? Ska man använda modeller, eller ett hemligt anteckningsblock, eller ska man inte alls vara så noga? Jag antar att man måste vara rätt noga med att göra en bra och konsekvent kartläggning, även om inte spelarna ser den, eftersom dom ska kunna kartlägga själva.
Allmänna tips är uppskattade eftersom jag också försöker få ett episod i ett maskinrum att kännas lite lagom infiltrations-intressant, och detta är rätt litet.. (Men jag såg till att det var stökigt och kaotiskt.. )
För det andra: Allmänt smygande
Hur gör man med "smygande" överhuvudtaget? Smygande är ett rätt naturligt sätt att lösa en situation, men hur gör man det intressant i rollspel? Ifall spelarna ska smyga förbi det sovande trollet, och ta skatten, ska dom bara få slå ett smyga-slag då? Det är väl inget kul!
[*]Ska man satsa på valmöjlighet? Låta dom gå den långa vägen, eller den korta vägen runt honom? Det är ju en skenbar valfrihet egentligen, (Känns det som) men det kanske förstärker stämningen?
[*]Ska man kanske ge en helt öppen situation och låta spelarna vara dom som kommer på valmöjligheterna?
[*]Ska man dra ut på det? Då blir det ju förstås lätt långtråkigt, men att bara gör något så viktigt och spänt på 3 sekunder känns ju tråkigt. Det är väl förstås lättare att dra ut på smygande och sådant utan att det pajar stämningen (Det gäller ju att vara försiktig!)
[*]HUR ska man dra ut på det? "Oj! Du tappade nästan skatten på trollet! Nästan! Men du klarade det. Bra va?"
Är det någon som har spelat infiltrations och "stealth"-baserade episoder i rollspel förut? Hur gick det? Kom igen nu. Visa mig vad ni har..