Nekromanti Inbrott och Smygande i rollspel - Hur gör man?

Sodivra

Champion
What an Arv wants: II

Japp, som jag skrev i mitt förra inlägg så är alla idéer uppskattade, egentligen så vill jag hellre höra om sånt som jag inte ens tänkt på: Den där listan var mest ett sätt att få igång diskussionen.

"Den gamla kartan" gillade jag verkligen, passar bra gör det också.
Bra exempel på "Oförutsett händelse", och i kombination med Risings "Inget spelarspel" och "Filmregel" kan man nog få en bra svårighetsavägning: Det svåra blir inte att slå alla gömma slag och så, nej det är bara fånigt, utan att planera och sedan lösa situationer som dyker upp.. (Även om jag inte riktigt vet hur jag ska realisera "Inget spelarspel" förutom att ge giriga rollpersoner svårt att hålla fingrarna i styr.. Men jag kommer nog på något.)
Det där med att dela upp rollpersonerna är jag helt klart för, precis som jag skrev i mitt förra inlägg. Det vore verkligen kul att låta rollpersonerna synkronisera sig på olika platser under vissa moment, till exempel någon står vid en port när någon annan drar i en spak, någon håller utkik, meddelar dom andra när vakten kommer, någon annan uppehåller honom, och den tredje smiter in.. Lite lemmings-känsla kanske :gremwink:, men det var tanken på synkroniserad infiltration som fick mig sugen på ett sådant scenario från första början..

Tackar, tackar.

Balderk

Swashbuckler
Nu läste jag inte allt du ville spåna på osv. Jag vill bara säga en sak, och för den saken har jag läst tillräckligt. Jag skulle nog hellre spela en sådan där sekvens i ett framtidsrollspel... Cyberpunk eller något... SLA industries är ett spel jag inte vet så mycket om men av vad jag vet tror jag att det skulle passa. Annars skulle ju typ NeoTech 2 funka väldigt bra också... Ett mörkt spel hur som helst.
Jag måste säga att jag tycker jättemycket om din idé. När jag läste den blev jag genast intresserad till den grad att jag fick värsta bilden i huvudet! Därför blev jag lite besviken när jag läste om magikertornet eftersom min bild var i en mörk framtid...

Min bild var av ett jättestort komplex av byggnader med en gigantiskt stor byggnad i centrum av hela komplexet. Det var mörkt och självklart regnade det också... En jeep bromsade in utanför bommen och vakthytten innan bommen sakta höjde så den kunde fara in... Och det var vad jag såg.
Ett sådant rollspels scenariio vore hur häftigt som helst! Man kanske spelar en grupp rebeller eller något som måste få tag på topphemlig information utan att bli upptäckta och lämna några som helst spår... Man måste stationera ut vakter över hela den gigantiska byggnaden som kan varna om något oväntat skulle hända osv...

/Balderk, lite besviken faktiskt :gremwink:

Berserk

Warrior
Filmreglerna
På film gäller nästan uteslutande den här regeln; När publiken får veta planen i förväg, då kommer den att misslyckas, men om de inte avslöjar planen i förväg, då kommer den att lyckas.
På tal om att inte avslöja planen i förväg. Vad tror ni om en sådan idé som att förse spelarna med det material de behöver: färdiga kartor, vakttursscheman, namnlistor, annat... och sedan som SL helt enkelt traska ut ur rummet med orden "ropa när ni är klara", och t.ex. sätta sig framför TV:n? Jag ser detta som fördelaktigt på flera sätt. Dels så får SL också en överraskning när planen så småningom, steg för steg, avslöjas (medan den utförs) och dels kan SL kasta in olika motgångar utan att egentligen veta vad de kommer att leda till eller hur/om rollpersonerna har förberett sig på dem. På så sätt uppnås en känsla av att det hela har gått "rättvist till" och spelarna kan inte tänka "Vad är meningen med att försöka, han vet ändå vad vi ska göra och kommer att förstöra det?". I många fall när jag har spellett och rollpersonerna har gjort något försök som misslyckats har jag upplevt att de känner så, vilket inte är speciellt kul. :gremfrown:

Sodivra

Champion
Framtid är gammalt! (Fattar ni?)

Ja, men nu ville jag faktiskt köra i fantasy, lite på grund av att noga inbrott redan är en framtids-grej.. Det känns lite fräschare så här. Den där bilden som jag berättade om, med smygande och koordinering hade jag helt klart i fantasymiljö.. Ett svalt sommarinbrott (ljust), inte ett kallt vinterinbrott.. (mörkt) :gremsmile:
Dessutom så ska det användas i en redan planerad minikampanj..

Slutligen.. Om du nu åker till GothCon (Heja! :gremlaugh:) så är det väl inget som hindrar dig från att åka nästa år också? Då kanske jag har realiserat mina planer på ett.. *Upptrissing genom ljudantydning i klass med THX-effekten!* Metal Gear Solid-diorama! DET DU! DEEET DUUU! :gremlaugh:

För den som inte vet:
Metal Gear Solid - Om spelet - Testa demot
Dioramor - Brädspel med rollspelselement - Mix av taktik, action och rollspel.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Perfekt!

"Var ett mycket effektivt stressmoment för spelarna, att ha lejon sniffade i hasorna när de smög runt och försökte göra inbrott i ett stort hus."

Skitbra idé! Rollpersonerna kanske precis håller på att smyga sig förbi en vaktpost när en hund plötslig börjar sniffa i luften eller något i den stilen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Blanda en tesked dyrkar med tre änterhakar....

"Ska man satsa på valmöjlighet? Låta dom gå den långa vägen, eller den korta vägen runt honom? Det är ju en skenbar valfrihet egentligen, (Känns det som) men det kanske förstärker stämningen?"

Ja, det tycker jag. Ge dem många möjligheter istället för att bara peka ut en enda rätt väg.

"Ska man kanske ge en helt öppen situation och låta spelarna vara dom som kommer på valmöjligheterna?"

Det beror helt på hur duktiga och uppfinningsrika spelare du har och vilka rollpersoner de har skapat. Fast det är nog ändå säkrast att ha några SLP:s i bakgrunden även om de inte behöver vara dominerande.

Försök engagera alla spelare i handlingen på något sätt. Det är väldigt tråkigt att sitta ensam och vakta en port medan alla de andra smyger runt i ett gigantiskt komplex och upplever den ena spännande händelsen efter den andra.
Erbjud oväntade vändningar. Kanske hittar spelarna någon gammal vän nere i magikerns fängelshålor. Kanske finner de någon besökare i ett av gästrummen som egentligen inte borde vara där (till exempel kungens rådgivare eller någon SLP de mött tidigare). Kanske snubblar de in i magikerns harem eller upptäcker hans toupé samling, eller något annat som de inte väntar sig.
Säg att det bara är vakterna i ytterområdet, utanför magikerns boning som är mänskliga. Resten kan vara monster, vandrande rustningar eller något annat exotiskt.
Många spelare gillar att springa runt i märkliga labyrinter även om det inte är något som jag, personligen föredrar. Man kan skapa en stor och förvirrande byggnad utan att det blir en labyrint. Det är bättre om magikern bor i ett stort torn, som kanske rentav har rum i andra dimensioner vilket gör att tornets insida är mycket större än utsidan. En liten detalj att tänka på om man vill försvåra för spelarna.
Om du vill kan du även fresta dem att försöka sno åt sig andra förmål när de väk befinner sig inne i tornet. Vem vet vilka märkliga skatter som en magikern kan ha samlat på sig under årens lopp?
Varför inte låta spelarna upptäcka någon hemlighet om magikern? Denne har kanske börjat samla på sig en massa soldater, eller skickar iväg duvor med krypterade meddeladen. Nere i hans källare gömmer han kanske en stor här med odöda och så vidare.

Troberg

Sinister eater
Det gör det dessutom lite mer spännande för spelledaren som inte vet vad som kommer att hända.

Ymir

Liten kantbaron
Re: We have an understanding

Jo, jag tror vi förstår varandra, då. Det handlar ju om hur stort fokus man vill lägga på själva problemlösningen, helt enkelt. Utgör den något slags huvudändamål med spelsessionen håller jag liksom helt klart med om att rp:na bör sköta den, men för mig tenderar karaktärsspelandet gentemot slp:erna att få betydligt högre prioritet än problemlösningen i sig, därav min ståndpunkt i frågan. Jag bryr mig mer om interaktionen rp-slp än hur inbrottet utförs, och är följaktligen beredd att göra avkall på problemlösningsbiten för att ge slp:erna lite mer utrymme. Återigen, en smaksak. Men nu var det ju den perfekta inbrottsscenen vi talade om, och då kan jag ju inte annat än hålla med.

- Ymir, väldigt förstående idag :)

Balderk

Swashbuckler
Re: Framtid är gammalt! (Fattar ni?)

Ja, men nu ville jag faktiskt köra i fantasy, lite på grund av att noga inbrott redan är en framtids-grej.. Det känns lite fräschare så här. Den där bilden som jag berättade om, med smygande och koordinering hade jag helt klart i fantasymiljö..

Jo... Visst är det nyskapande. Och nyskapande är ju alltid trevligt (även fast det inte alltid är bra)... Men det var det att jag fick värsta bilden direkt när jag läste ditt inlägg och jag förväntade migh väl också att det skulle vara i framtidsmiljö (vilket stärker din teori om att inbrott (iaf den här sortens) ofta relateras till framtid) och jag blev aningen förvånad när du började prata om magiker och fantasy... Tha's all. *seg melankolisk röst*

Slutligen.. Om du nu åker till GothCon (Heja! ) så är det väl inget som hindrar dig från att åka nästa år också? Då kanske jag har realiserat mina planer på ett.. *Upptrissing genom ljudantydning i klass med THX-effekten!* Metal Gear Solid-diorama! DET DU! DEEET DUUU!

Jo, jag och några till har bestämt oss för att göra det. Men blir det för dyrt osv. så blir det väl inte av... Vi måste hitta det billigaste sättet att resa dit från Umeå (Buss? Går det sånna ända till GBG? Hmm...) och sedan uppskatta vad det kostar att hålla oss levande under resdagarna och själva konventet... Men rätt så säkert är det ändå (tror vi är en spelare kort men det ordnar sig...). Hur som helst var det inte det du pratatde om :gremwink:
Jo, nästa år vill jag nog dit också (om inte årets förmodade vistelse blir en katastrof förståss) och speciellt om det inte blir av i år... Metal gear Solid-Diorama? Det får du ta och berätta mer om... men det kanske skulle behövas en ny tråd för det...

hur som helst stämmer nog just det spelet väldigt bra in på min bild jag fick... Fast mer snö och framtid förståss... Iofs så var min bild inte så framtidsrelaterad... Den var nog nutid ju mer jag tänker efter faktiskt... Men snö var det och det glömde jag skriva upp! Damn It!

/Balderk, intresserad av diioramat... Kom just på att de där artiklarna också borde läsas... Så mycket att göra!

Sodivra

Champion
Oaah haha haa!

hur som helst stämmer nog just det spelet väldigt bra in på min bild jag fick...
Åh, jag vet, jag sitter här och ryyyser.. :)
Och MGS är ju snöigt också, ja.

Det får du ta och berätta mer om... men det kanske skulle behövas en ny tråd för det...
Jag hade tänkt spela i miljön till Metal Gear Solid, ettan, fast lite alternativt.. Antingen en spelare för Snake, med "åkallan" av dom andra "goda" karaktärerna som ett slags "specialförmågor".. Eller så en spelare för varje, med udantag för Otacon kanske (Det verkar som du spelat spelet) som är för lätt att "powergama" och för tråkig om man inte gör det.. :gremwink:
Sedan en spelare för varje "ond" karaktär, men dom har för olika intressen för att vilja samarbeta HELT.. Du har märkt att alla VILL slåss mot Snake, va? Ja, och det skulle dom ju inte kunna göra om någon annan bara dödar honom.. Intrigmöjligheter här.
Det är tanken, den är cool, men frågan är hur det ska förverkligas på ett coolt sätt.. Den härliga känslan i spelet kommer ju av närvaron, att få spela Snake - Men man kan ju knappast spela igenom varje vakt han smyger förbi! Förhoppningsvis går det iallafall. Naturligtvis så ska det inte följa handlingen - Då vinner den som har spelat spelet - men det är möjligt att välja att följa handlingen.. eller att inte göra det.. "Boss.. I have a great idea.." Mmmmys-rys! :gremsmile:
Jag funderar även på att slänga in en liten "total avvikelse"-tabell för att twista till handlingen för dom som spelet spelet redan.. Plötsligt dyker det upp zombies, eller vad som helst.. :gremsmile:

Kom just på att de där artiklarna också borde läsas...
Jag fick plötsligt kritik över dom artiklarna, för att vara generaliserande och fördomsfull, vilket jag verkligen inte känner igen, men jag tror jag kan utläsa var missförstånd ägt rum.. Du får gärna säga om du också tycker att "Schism" framstår så, och vad som skulle kunna ändras.

Balderk

Swashbuckler
Re: Oaah haha haa!

Jag har spelat spelet... Men väldigt lite. Med betoning på väldigt. Men jag vet ju grunderna och så... Men några karalktärer utan Snake känner jag inte till! Och jag är helt klart intresserad av att spela det! Vi ses på nästa GothCon och kanske det här med :gremsmile:

Vad menade du med Diorama förresten? Det får du förkklara lite eftersom jag är väldigt osäker på hur du menade...

Åh, jag vet, jag sitter här och ryyyser..

Och tänka sig att jag knappt har spelat spelet heller! Jag kom inte att tänka på att det var likt MGS förän du började prata om det och min minnesapparatur började arbeta... :gremwink:

Du får gärna säga om du också tycker att "Schism" framstår så, och vad som skulle kunna ändras.

Det ska jag absolut göra! Men jag tror inte det är någon fara...

/Herr Balderk, tar gärna emot lite tips om hur man ordnar en resa från Umeå eller någon annan stans i norrland till GothCon billigt... Gärna från någon som också ska fara... Nån lulebo kanske?