Nekromanti Incursions d20

entomophobiac

Low Prep High Play
Efter att ha dammat av det gamla UFO: Enemy Unknown så har tankarna grott om att göra en jaga-rymdvarelser setting till Spycraft. Tänk er att spela agenter vars mål är att utplåna utomjordiskt liv på planeten. Lokalisera och utrota. Ni får inte märkas, det får inte ha konsekvenser på det civila samhället, ni tar inga fångar och allt utomjordiskt liv ska förgöras. Pang pang.

Det hela blev knappast bättre av att jag för tjugo minuter sedan såg Dreamcatcher på bio...

Men det jag undrar är följande: finns det andra spel som gjort detta på ett dylikt sätt?

Conspiracy X, Delta Green och till viss del Dark Conspiracy är de jag kommer på, men dessa är inte alls så fokuserade på just detta systematiska utplånade av utomjordiskt liv. Dessutom är ju Spycraft trots allt ganska action orienterat, så mycket skjuta skulle det ju bli. Men helst också lite platsundersökningar, förhör, kartläggningar, spaningsuppdrag, lönnmord och annat som kategoriserar agentgenren som sådan.

Finns det fler SciFi spel därute eller några tips ni har på inspirationskällor?

Under en afton knåpade jag ihop underrättelsetjänsten och insatsstyrkan H.A.R.M, för Human Autonomous Resistance Militia. Låter detta så fånigt som jag inbillar mig?

Hur som helst fungerar organisationen som ett företag, med en korporations ekonomiska struktur och intäkter från de grå zonerna av världens nationers skatteutgifter. Beroende på hur bra "produkt" H.A.R.M kan ge nationerna så får de också olika bra betalt, precis som X-COM i UFO:EU.

De agenter som finns i organisationen tas från eliten bland militära styrkor och underrättelsetjänster världen över. Men vem som helst som stött på rymdvarelser i verkliga livet tas också in i organisationen och berövas från sitt ursprungliga liv. Helt enkelt av anledningen att H.A.R.M inte har tillgång till någon avancerad minnesberövande teknologi. Faktum är att detta blir något av tjusningen, precis som i början av UFO - du vet inte vad du kommer bemöta, men du är vet att du är begränsad av befintlig mänsklig utrustning.

Så där rymdisarna har plasmavapen, psikrafter och dylika ting så är ni helt vanliga människor med Mp5:or, handgranater, etik och moral.

Det roliga kommer bli att hitta på rymdvarelserna...

Troberg

Sinister eater
Men det jag undrar är följande: finns det andra spel som gjort detta på ett dylikt sätt?
Färdiga spel vet jag inte, men jag började så smått på en sådan kampanj i GURPS. Också inspirerad av UFO och X-Files.

Under en afton knåpade jag ihop underrättelsetjänsten och insatsstyrkan H.A.R.M, för Human Autonomous Resistance Militia. Låter detta så fånigt som jag inbillar mig?
Ha! Mitt var fånigare! Earth Intelligence against Extraterrestrial Insurgence Organization (EIEIO).

Hur som helst fungerar organisationen som ett företag, med en korporations ekonomiska struktur och intäkter från de grå zonerna av världens nationers skatteutgifter. Beroende på hur bra "produkt" H.A.R.M kan ge nationerna så får de också olika bra betalt, precis som X-COM i UFO:EU.
I min kampanj finansierades operationen av en handfull mycket rika personer, utanför regeringars kontroll.

Så där rymdisarna har plasmavapen, psikrafter och dylika ting så är ni helt vanliga människor med Mp5:or, handgranater, etik och moral.
Jag lät dem ha tillgång till viss teknologi som "lånats" från rymdvarelserna. Nu hann inte kampanjen så långt, så allt de hann få var en klocka som man inte behövde byta batteri i på 3,8 miljoner år, och när det var slut behövde man bara plocka ut det och lägga det i solen några minuter så var det redo för 3,8 miljoner år till. Fantastiskt och meningslöst.

Jag petade också in en sidokaraktär, en terrorist/frihetskämpe som tidigare jobbat för EIEIO men som lämnat organisationen då han ville sprida informationen till hela världen (vilket man var rädd för att det skulle accellerera deras planer) och totalt saknade känsla för vad som var rimliga metoder. Min plan var att han skulle dyka upp lite då och då, ibland komplicera plots genom att blanda sig i spelarnas handlingar, ibland vara målet för plots (hans plan för att kapa en TV-station med en fångad alien i direktsändning måste stoppas och sånt), ibland hjälper han spelarna ur knipor (på ett drastiskt sätt, tex om de blir tagna av polisen så går han och hans folk in och fritar dem genom att meja ner alla andra på polisstationen).

PAX

Jordisk Äventyrare
Roligt för SL...

Kanske inte lika spännande i längden för spelarna. Konceptet verkar kul och jag själv skulle mycket väl kunna tänka mig bekämpa en okänd varelse i Spycraft men kanske inte i varje äventyr.

Rekommenderar även Dark Matter kampanjboken om du kan hitta den för en spottstyver. Mer i stil med Chock där RPna arbetar för en hemlig organisation och löser mysterier.

Drömscenariot måste ju vara Alien vs Predator vs Spycraft.

Krille

Super Moderator
"Conspiracy X, Delta Green och till viss del Dark Conspiracy är de jag kommer på, men dessa är inte alls så fokuserade på just detta systematiska utplånade av utomjordiskt liv."

GURPS Black Ops är precis så fokuserat på att dräpa utomjordingar som du verkar vilja.

Troberg

Sinister eater
GURPS Black Ops är precis så fokuserat på att dräpa utomjordingar som du verkar vilja.
Aaarrgh! En möjlighet att förorda GURPS och jag missade den!

Nåja, jag vill inte vara helt utanför och rekommenderar därför GURPS Illuminati för den rätta konspiratoriska X-Files/Odyssey 5/EFC/Dark Skies/Prey/Taken-länslan (glömde säkert några där). Vill du ha lite mer action så kan kan du testa GURPS Chtorr som borde gå att få tag på för en spottstyver.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
MIB?

Gjorde inte West End Games ett rollspel på Men In Black?

Jag rekommenderar även (som nån annan gjorde) Dark Matter. Det kan nog ge inspiration, särskilt om man kombinerar det med Star Drive Campaign Setting.

Jag tycker att kampanjidén verkar skitkul, och att HARM är ett toppenbra namn!

M.

Troberg

Sinister eater
Re: MIB?

Jag tycker att kampanjidén verkar skitkul, och att HARM är ett toppenbra namn!
Enda haken med HARM är att det redan är använt. Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att jag sett ett MST3k-avsnitt där man körde filmen "Agent of HARM".

Mitt förslag finns det iofs en sång om, så jag ska inte klaga.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Roligt för SL...

Kanske inte lika spännande i längden för spelarna. Konceptet verkar kul och jag själv skulle mycket väl kunna tänka mig bekämpa en okänd varelse i Spycraft men kanske inte i varje äventyr.
Fördelen är ju att Spycraft är ett agentspel, så samlandet av information om dessa varelser eller att skugga och spionera på folk man tror är under utomjordiskt inflytande kan ju bli precis lika stora delar av kampanjerna som själva utplånandet. Helst ska det nästan vara mer spaning och undersökning än pang-pang, för att den rätta agentkänslan (imho) ska infinna sig.

Så jag tror det kan vara riktigt kul, faktiskt. Även i längden.

Men jag får väl se vad mina spelare tycker när jag återkommer till Sverige...

entomophobiac

Low Prep High Play

Enda haken med HARM är att det redan är använt. Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att jag sett ett MST3k-avsnitt där man körde filmen "Agent of HARM".
Äsch... hur många spel använder inte order "orch" i någon form och stavning?

Dum jämförelse, kanske, men eftersom jag inte har en aning om vad du pratar om så tycker jag att jag har all rätt att använda H.A.R.M :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play

Gjorde inte West End Games ett rollspel på Men In Black?
Jodå, det gjordes ett sådant. Finns till och med en drös tillägg till det som jag kommer använda som inspiration för att hitta på rymdvarelser (b la Alien Recognition Guide). Men däremot är inte riktigt MiB vad jag är ute efter, eftersom de jobbiga rymdisarna där kan jämföras med kriminella. Näe, jag är ute efter helt osympatiska rymdvarelser a la The Thing, Aliens, Dreamcatcher och den sviten.

Men Dark*Matter måste jag nog ta en titt på... hoppas WotC butikerna fortfarande har realisation.

Troberg

Sinister eater

Dum jämförelse, kanske, men eftersom jag inte har en aning om vad du pratar om så tycker jag att jag har all rätt att använda H.A.R.M
Det är en gammal film (eftersom den är i MST3k...), så du kommer nog undan med det.

Jag ska kolla på den vid tillfälle (har den nog på disk) och rapportera tillbaka.

entomophobiac

Low Prep High Play
Minsann...

Jag har alltid trott att Black Ops var ett pro-Amerikanskt militärspel där man fick möjlighet att göra militära operationer i Kina, Europa och andra ställen där det normalt inte skulle krigas... Ack så fel.

Riktigt så smal var dock inte min världsbild, för jag har pratat med folk om produkten och den verkade intressant. Nu verkar den intressantare.

Tyvärr gör det att Black Ops läggs till listan "GURPS inköp", som redan nu är alldeles för lång... :gremfrown:

Staffan

Myrmidon

Men Dark*Matter måste jag nog ta en titt på... hoppas WotC butikerna fortfarande har realisation.
Det skulle iofs inte förvåna mig om Dark Matter-böckerna var bland de som skrotades av WOTC för några år sedan.
Hmm... kollar www.svgames.com ... där fanns den inte i riktigt format. Däremot så finns den som nerladdningsbar PDF för $4.99, men det blir myyycket att skriva ut.

PAX

Jordisk Äventyrare
Mycket Bra!

Jag laddade ner Alternity därifrån och skrev ut på jobbet.

Alternity är ju grundböckerna till Dark Matter.

Ska man dessutom köra med utomjordlingar så kan ju monsterböckerna till Dark Matter och Star drive vara en god investering.

entomophobiac

Low Prep High Play

Det skulle iofs inte förvåna mig om Dark Matter-böckerna var bland de som skrotades av WOTC för några år sedan.
Jo, de är väldigt mycket skrotade, men jag har sett ett par ex i WotC butikerna runt Pentagon och Springfield. Så jag ska försöka hitta ett billigt ex idag. Behöver trots allt inspirationen. (Plus att deras rea säkert är uppe i 30-40% vid det här laget på icke-d20 rollspelsprodukter.)

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: MiB, förresten

Jag kan faktiskt rekommendera Men in Black The Roleplaying Game. Boken är en liten tunn sak men smäckad med humor och schysst information för den som vill hitta på egna rymdisar. Också tillbehören är faktiskt att rekommendera - de är både roliga och intressanta.

Som exempel finns det långa listor med adjektiv och verb som kan beskriva dina egna rymdvarelser. Dessutom får man ju West End Games d6 system i en smal och enkel förpackning, så varför inte slå till?

(Förutom att spelet är utgått sedan en tid tillbaka, iofs.)