Nekromanti InDesign assistans!

Zimith_UBBT

Warrior
Jag har slitit ihop ett game i en vanlig ordbehandlare (Word eller OO) och ska nu gnö ihop eldändet till något snyggt med hjälp av Adobe InDesign CS3 hade jag tänkt.

Enda sättet att få med alla tonvis med tabeller oskadda till ID jag var att köra Place-kommandot och pluppa in alla 65 sidor. Probset är att vissa delar av sidorna ska vara delade i två kolumner och vissa delar inte alls och här står jag mig slätt. Som jag tolkar det blev varje enskild sida en egen text frame och jag skulle behöva splitta en helsides textframe i flera mindre? Hur? Hjälp!

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet inte om jag fattar det korrekt, men kan du inte bara göra en tvåspaltig sida (Layout / Margin columns) i master pages, lägga till master pages på de sidor du vill ha tvåspaltiga och sedan helt sonika förändra textramens storlek till den ena spalten? Sedan klickar du på fyrkanten längst ned till höger på textramen och klickar längst upp på den andra spaltens vänstra hörn för att fylla ut högerspalten.

Om du inte har pysslat med Indesign tidigare rekommenderar jag att du läser igenom de delar av dokumentationen med medföljer programmet. Bara såpass mycket för att förstå grunderna.

/Han som bifogar en bild för att visa var allt finns

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såhär:

En text frame kan vara hur stor, eller hur liten, som helst.

En text frame kan också ligga precis vartsomhelst på vilken sida som helst. I vilken ordning som helst.

Vad vi kan göra är att precis som Han skriver skapa stödlinjer för kolumner i dina master pages. Dessa stödlinjer hjälper dig sedan att placera dina text frames som kolumner, dvs två eller flera text frames per sida. Vill du sedan att en viss text frame ska gå över båda kolumnerna - ja, då drar du bara ut bredden på den så långt du vill ha den.

Kolla mina bfigogade filer.

I sidlayout.png ser du att jag har två kolumner och fem olika text frames. De hänger ihop, så texten fortsätter från frame 1 till 2 till 3 till 4 till 5. Jag har skapat kolumn-stödlinjer för att ha en guide att gå efter för att få snygga och raka stödlinjer.

I sidreal.png ser du slutresultatet.

Attachments

Ögat

Hero
Nu finns det många som är bättre än jag på det här men förutom det råd som redan givits vill jag ge två till, baserat på sådan som jag själv har suttit och svurit över och undrat var jag hittar.
Kanske verkar de för dumma, vad vet jag:

ctrl+D = place
om du placerar med shift+vänster mus fyller indesign på med så många sidor som behövs, utan att du behöver pluppa i alla sidor. Då kommer textrutorna hänga ihop i den ordning som dina master pages bestämmer.

För att göra en master page, välj Window>Pages (F12) högerklicka i delen av fönstret som heter Master och välj "New master". Om du markera den kan du börja härja runt med Layout>Margins & Columns för att skapa spalter. Det är enklare att göra stödlinjer för två spalter och sen dra ut rutorna (som tidigare nämnts) än att göra stödlinjer för en ruta och dela upp den i två spalter.

MEN

Om du har 65 sidor kommer ett stort problem uppstå när du ändrar något på sida ett och sida 36 helt plötsligt kukar ur (eftersom rutorna är hopkopplade uppstår dominoeffekter när du till exempel tar bort en rad).

Därför är mitt råd att du styckar upp originaltexten i kapitel eller dylika logiska delar, och placerar varje kapitel/del separat. Då kan du ändra runt i en del som du vill, utan att det stör de andra. När nu är nöjd kan du binda ihop dokumenten till en komplett "bok".

Det är Master Pages och Styles som är nyckeln till din layout. Allt annat blir bonus sen.

Placera dina tabeller separat. Klistra in och använd Window> Text Wrap (Alt+Ctrl+W) för att få resten av texten att flyta runt din nyplacerade tabell (som blir en egen textruta) istället för att ligga kors och tvärs över den.

Om du använt Words "Styles" kommer de exporteras till Indesign. När du tröttnar på dem kan du ta bort dem från fönstret Paragraph Styles. Då kommer Indesign fråga vad du vill ersätta dem med. På så sätt är det enkelt att bli av med skitformatering som ligger kvar från Word eller andra ordbehandlare. Om du fortfarande har problem (till exempel med ett ord som vägrar sluta vara kursivt) kan du högerklicka och välja "clear all overrides". Då blir du herre/fru över din egen skapelse.

Tabeller är lite meckiga i InDesign, och det kan ibland vara enklare att fixa dem i ordbehandlaren innan du exporterar dem.

Om du inte är nöjd med de tabeller du importerar, kan du börja trixa med Table Styles & Cell Styles (också de från listan Window > Styles). Det är i Cell Styles>Text du väljer Insets, som gör att din text placerar sig luftigt och fint i rutan istället för att trycka sig mot ramarna.

Lycka till.