Nekromanti [InDesign] Bilder bakom rubrik?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har ett problem: Jag vill lägga en bild bakom en rubriknivå, en bild som dessutom ska spilla ut i marginalen på varje sida. Går det att fixa automatiskt på något sätt? När jag skriver det här inser jag att det kan bli ordentligt komplicerat om man vill automatiskt spegelvända bilden på höger- eller vänstersidor, men även utan det kravet vet jag inte hur jag gör. Om det alls kan göras, men det känns som att InDesign klarar av vad som helst numera. Är det möjligt att göra utan att fixa det manuellt varje gång? (Det finns väl något liknande i D&D4, så det borde ju vara görbart.)

nominesine

Veteran
Eftersom jag kör en ganska gammal Indesign (CS2) som dessutom är på engelska hänger jag kanske inte med i terminologin. Vad exakt gör du när du lägger "en bild bakom en rubriknivå"?

Om rubriken ska ligga ovanpå bilden placerar du den ju bara där i en egen textram, så jag antar att du är ute efter något mer komplicerat.

Kan du visa en bild på vad du vill göra? Till exempel en faximil ur D&D4. Jag har bara 1st ed av AD&D Monster Manual hemma.

KamiFisk

Hero
Dålig fattningsförmåga för tillfället, så kan ha missupfattat frågan.
Men är det inte bara att göra en A och B master och lägga bilden som du vill ha i understa lagret ?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite följdfrågor

Vill du alltså att bilden ska ligga fast i förhållande till rubriken och följa med om texten flödar om? <div>
</div> <div>Och vill du att bilden automatiskt ska läggas till så fort du skapar en textrad med den aktuella formatmallen? </div>

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Lite följdfrågor

Dante said:
Vill du alltså att bilden ska ligga fast i förhållande till rubriken och följa med om texten flödar om?<div>
</div><div>Och vill du att bilden automatiskt ska läggas till så fort du skapar en textrad med den aktuella formatmallen?</div>
Ja och ja. Jag skulle vilja tilldela bilden som ett attribut till rubrikformatet, på något sätt. I D&D4 finns ju en färgad platta bakom rubrikerna, till exempel. Helst ska jag då kunna låta bilden sträckas ut i marginalen också, och allra helst kunna speglas automatiskt, men åtminstone det senare lär ju gå att fixa på annat sätt annars.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Om det är något du gör ofta och det är lagom komplext kan en action/script vara på sin plats.

Dante

Staff member

Vilken version av Indesign har du?

Dimfrost

Special Circumstances

CS4, just nu. Men om det bara går att lösa i CS5 är det ändå intressant att höra (jag vet inte om min dator klarar det för tillfället, men det lär ju ändras).

Dante

Staff member

Hmm … har CS4 hemma, och där vet jag att en scriptningsfunktion finns inbyggd i formatmallarna. <div>
</div> <div>Jag kan kika på det ikväll. </div> <div>
</div> <div>Annars har jag ett hyfsat enkelt sätt att lösa det på, men som kräver att du manuellt klistrar in bilden vid varje rubrik. </div>

Dimfrost

Special Circumstances

Okej, fint! Berätta gärna om det andra sättet att lösa det på också; jag behöver lära mig fler InDesign-trick. (Egentligen har jag inte gjort något seriöst sedan CS2.)

Rickard

Urverk speldesign

Dante said:
Hmm … har CS4 hemma, och där vet jag att en scriptningsfunktion finns inbyggd i formatmallarna.

Jag kan kika på det ikväll.

Annars har jag ett hyfsat enkelt sätt att lösa det på, men som kräver att du manuellt klistrar in bilden vid varje rubrik.</div>
Annars borde det väl gå att ha paragrafen som en xml-tagg som modiferas med en css-fil (:after). Fast jag har ingen aning om hur sådant funkar, så jag kan inte säga mer om det.

/Han som BORDE börja kolla in sådana lösningar och som gillar följande pod-castar

Caligo

Swashbuckler
Att blanda in XML känns lite osäkert.

Jag skulle lägga in bilden i texten (Achored Object på engelska - kommer inte på just nu vad det heter på svenska).

Lägg ihop rubriken och bilden och gruppera dem. Klipp ut gruppen och placera en markör i texten där du vill ha bilden. Klistra in. Bilden följer nu med om texten flyttas.

Sedan kan du göra en rad justeringar genom att högerklicka på bilden och välja Anchored Object. Du kan placera bilden (med rubriken) precis där du vill. Jag vet dock inget sätt att få den att spegelvända sig automatiskt ("för hand" funkar dock)...

Sedan skulle det kanske gå att fixa med tabeller men kommer inte på något enkelt sätt på rak arm...

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, den lösningen fungerar ju på sätt och vis (och tack för tipset om Anchored Objects, det kände jag inte alls till innan), men det är knepigt att passa in bilden manuellt jämfört med texten varje gång. Om jag inte har missförstått något.

Caligo

Swashbuckler
Det löser du med t.ex. object styles. Gör iordning ett object som du vill ha det. Välj "create new style" i panelen "object style". Sedan kan du lätt lägga till denna stil på valfritt objekt - precis som styckeformat.

Dimfrost

Special Circumstances
Som jag skrev någonstans tidigare i tråden är jag värdelös på (bland mycket annat) object styles eftersom jag mest har jobbat i CS1 och CS2 innan. Men hur sköter man till exempel inpassning av bilden till rubriktexten (när man ska positionera objekten innan man grupperar dem, klistrar in dem och gör anchored objects) med hjälp av object styles? Det förstår jag inte alls.

Caligo

Swashbuckler
Dimfrost said:
Som jag skrev någonstans tidigare i tråden är jag värdelös på (bland mycket annat) object styles eftersom jag mest har jobbat i CS1 och CS2 innan. Men hur sköter man till exempel inpassning av bilden till rubriktexten (när man ska positionera objekten innan man grupperar dem, klistrar in dem och gör anchored objects) med hjälp av object styles? Det förstår jag inte alls.
Jag tror jag missuppfattade din fråga. Problemet är alltså att du vill lägga in rubriktexten över bilden på samma ställe varje gång? Hmm... det finns många sätt att göra det på. Ett bra sätt kan vara att du använder samma storlek på bildblocket och textblocket du skall gruppera. Sedan placerar du dem på samma ställe med hjälp av stödlinjer eller genom att skiva in koordinater (t.ex. x=0, y=0). Texten i textblocket kan du sedan styra med hjälp av textruteinställningar (kommer inte ihåg exakt benämning men du hittar det när du högerklickar på textobjektet).

Jag önskar jag hade någon väldigt enkel lösning (typ käckt skript eller så) men det har jag tyvärr inte...

Jag vet att CS5 har en del bra sätt att styra placering av objekt men jag har inte hunnit sätta mig in i CS5 än (fast jag borde).

Dante

Staff member

Blä. Jag har inte hunnit kika på detta ännu. <div>
</div> <div>Men vi kanske kan ta en halvtimme vid datorn på DanCon och se vad vi kan komma fram till? </div>

Dimfrost

Special Circumstances

Det tycker jag låter som en ypperlig idé!

Jag letade lite efter möjligheter att koppla script till styckeformat men hittade ingenting. Det behöver i och för sig inte säga så mycket eftersom jag är värdelös på CS4, men är du säker på att den funktionen finns där?

Dimfrost

Special Circumstances
Caligo said:
Dimfrost said:
Jag tror jag missuppfattade din fråga. Problemet är alltså att du vill lägga in rubriktexten över bilden på samma ställe varje gång? Hmm... det finns många sätt att göra det på. Ett bra sätt kan vara att du använder samma storlek på bildblocket och textblocket du skall gruppera. Sedan placerar du dem på samma ställe med hjälp av stödlinjer eller genom att skiva in koordinater (t.ex. x=0, y=0). Texten i textblocket kan du sedan styra med hjälp av textruteinställningar (kommer inte ihåg exakt benämning men du hittar det när du högerklickar på textobjektet).

Jag önskar jag hade någon väldigt enkel lösning (typ käckt skript eller så) men det har jag tyvärr inte...

Jag vet att CS5 har en del bra sätt att styra placering av objekt men jag har inte hunnit sätta mig in i CS5 än (fast jag borde).
Åh, ja, såklart. Då har jag i alla fall en möjlig lösning om jag inte hittar något bättre (och om vi inte bestämmer oss för att skippa den här formateringen trots allt ...). Tack för hjälpen!