Nekromanti [InDesign] Hjälp!

nyvinter

Illustrationist
Måns;n167766 said:
Förutom att jag fortfarande brottas med vilka typsnitt jag ska använda (förslag på typnitt som andas någon slags postapokalyptisk konstruktivism utan att vara för sovjetiska mottages tacksamt!)
I betal-kategorin för rubriker: Katenjammer kanske? För brödtext är jag just nu väldigt svag för Alegreya-familjen (som nu även finns i sans-serif) fast Minion fungerar ju till det mesta.

För övrigt såg det snyggt ut, men hoppas att de långa paragraferna-blocken kommer få indrag snarare än blankrad. Paragrafstilar är oerhört behändigt för sådant i InDesign, speciellt funktionen "den här paragrafen efterföljs av en annan paragrafstil". Vilket automatiserar mycket av rubrik > paragraf utan indrag > paragraf med indrag.

nyvinter

Illustrationist
DeBracy;n167896 said:
Upprördheten ger till slut vika för viss besvikelse.
Eller så blandas de ihop och med tårfyllda ögon tvingar man sig själv att ignorera allt som folk gör fel. Men man förlåter dem aldrig utan handlar i den lite sämre butiken som däremot inte gjort lika många typografiska fel.

Mogger

Hipsteranka
nyvinter;n167906 said:
I betal-kategorin för rubriker: Katenjammer kanske? För brödtext är jag just nu väldigt svag för Alegreya-familjen (som nu även finns i sans-serif) fast Minion fungerar ju till det mesta.
De där var inte dumma!

nyvinter;n167906 said:
För övrigt såg det snyggt ut, men hoppas att de långa paragraferna-blocken kommer få indrag snarare än blankrad. Paragrafstilar är oerhört behändigt för sådant i InDesign, speciellt funktionen "den här paragrafen efterföljs av en annan paragrafstil". Vilket automatiserar mycket av rubrik > paragraf utan indrag > paragraf med indrag.
Ja, det är meningen. Får kolla upp det där med paragrafstil :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
nyvinter;n167906 said:
Tänk om den funktionen hade funkat när man inte skriver text direkt i InDesign... Jag som monterar från Google Docs via Docsflow (som f.ö. är den bästa uppfinningen sedan InDesign självt) får ingen sådan lyx... *mummelmutter*

Mogger

Hipsteranka
krank;n167920 said:
Tänk om den funktionen hade funkat när man inte skriver text direkt i InDesign... Jag som monterar från Google Docs via Docsflow (som f.ö. är den bästa uppfinningen sedan InDesign självt) får ingen sådan lyx... *mummelmutter*
Kanske är nått att titta på. Jag skriver ju allt i gdocs först...

krank

Måns;n168008 said:
Kanske är nått att titta på. Jag skriver ju allt i gdocs först...
Om din budget håller för det (licensen kostar $200) och du tror att du har nytta av att kunna ha konstant synk så att ändringar i gdocs automagiskt slår igenom i InDesign så kan jag varmt rekommendera det. Det har snabbat upp mitt layoutar-arbetsflöde rätt mycket. Kräver att man har ganska bra koll på InDesign i grunden dock, och är villig att lägga lite tid på att fixa alla stilmallar etc.

De har en trialversion har jag för mig, om man vill testa.

Caligo

Swashbuckler
Måns;n167909 said:
De där var inte dumma!

Ja, det är meningen. Får kolla upp det där med paragrafstil :)
Att jobba med styckeformat/paragraph styles är nog det enskilt viktigaste i InDesign. Men undvik character styles tills du fattat hur de funkar.

Mogger

Hipsteranka
Caligo;n168048 said:
Att jobba med styckeformat/paragraph styles är nog det enskilt viktigaste i InDesign. Men undvik character styles tills du fattat hur de funkar.
Aha, är det samma sak? Då har jag åtminstone lite koll på det :) Jag använder nästan uteslutande styckeformat. Pyttelite i teckenformat.

Caligo

Swashbuckler
Måns;n168058 said:
Aha, är det samma sak? Då har jag åtminstone lite koll på det :) Jag använder nästan uteslutande styckeformat. Pyttelite i teckenformat.
Nja. De liknar varandra. Styckeformat påverkar hela stycket och teckenformat påverkar ett eller flera tecken. Använd teckenformat när du vill ha enstaka ord i fetstil eller kursiv.
Det är inte svårt men det finns några fällor.

Caligo

Swashbuckler
krank;n167920 said:
Jag lägger på alla styckeformat i Word. Gör du samma med gdocs?

Mogger

Hipsteranka
Caligo;n168063 said:
Nja. De liknar varandra. Styckeformat påverkar hela stycket och teckenformat påverkar ett eller flera tecken. Använd teckenformat när du vill ha enstaka ord i fetstil eller kursiv.
Det är inte svårt men det finns några fällor.
Nej, jag menade alltså stycke/paragraf.

krank

Caligo;n168066 said:
Jag lägger på alla styckeformat i Word. Gör du samma med gdocs?
Det beror lite på vad du menar. Jag ställer in vad som ska vara en rubrik och vad som ska vara ett stycke t.ex, men jag gör ingen egentlig formatering alls innan import till InDesign. I gdocs kör jag standardformateringen rakt av; sedan bygger jag stilmallar i InDesign som jag sedan ber DocsFlow byta ut de i dokumentet mot.