Nekromanti Indesign och tabeller

Dimfrost

Special Circumstances
Hur bör man på enklast sätt göra tabeller när man tänker layouta med Indesign? Jag vet att frågan har varit uppe förut, men jag tror inte den har fått något ordentligt svar. Ska man göra tabellerna i Word, direkt i Indesign eller i något mer obskyrt program? Hur gör proffsen?

/Dimfrost -- ja, jag ska faktiskt ha med tabeller i mitt dogmaspel :gremshocked:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tabeller i InDesign har varit = bajs fram tillochmed version 2.0/CS. :gremmad:

Nu finns i alla fall möjligheten att jobba med tabeller på riktigt; du kan slå ihop och dela på celler; du kan få en header som upprepas överst i tabellen om den bryts över flera spalter; du kan fylla cellerna med färg och göra alternerande radlinjer etc. :gremsmile:

Men tro inte att bajset blivit chokladpudding för det! Det finns nämligen ingen möjlighet att skapa tabellformatmallar. :gremsuck:

Du kan importera tabeller från ex. Word och bestämma att InDesign ska tolka dem som tabeller. Eller så kan du tala om för InDesign att det ska bygga om tabellerna till tabseparerad text istället. :gremsmile:

En variant som jag använder är att skapa en schysst tabell som ser ut som jag vill att den ska göra, spara denna tabell (utan innehåll) i en biblioteksfil, och sedan när jag behöver en tabell hämtar jag den från biblioteksfilen och fyller den med det innehåll den ska ha (och sen får man förstås finpula lite med kolumnbredder och textjustering och sånt). :gremtongue:

Nota bene! Om du kopierar celler från en oformaterad tabell i InDesign till en som ser ut som du vill kommer alla inställningar från den oformaterade tabellen att appliceras på de celler du klistar in innehållet i. :gremfrown:

Om du kopierar direkt från ex. Word kringgår du denna dumhet. :gremsmile:

Så, mitt omdöme blir: Hälften bajs och hälften chokladpudding. :gremshocked: