Indesign: Varför lägger Object Style Fills färgen utanför det importerade vector objektet?

MattiasS

Veteran
Ok så pipelinen jag har nu använder indesign scriptet Swimmer där man pekar på en folder och sedan går den igenom och byter ut text mot bilder och lägger på en Object style per object för att justera storlek och baseline.
1722366947807.png1722367011888.png1722367200929.pngSmidigt och reversibelt.

Nu ville jag lyxa till det och ha min egen custom grafik under titeln, den sk infobar.
1722367121468.png
Den vill jag också slippa placera för hand så samma script hanterar dess utplacering också.
(Har inte riktigt fått till dess placering än men det är en annan fråga)

Eftersom vi har åtminstone 13 magiskolor med olika färger vore det nice att tinta infobaren med skolans färg.
Eftersom jag är lite besatt av att behålla edit möjligheter i hela pipeline stacken så hoppades jag kunna tinta den i Indesign och där började dagens tråd :) Det kommer att bli många spells och många ändringar fram och tillbaka vet jag redan.

Men med det sagt så verkar det helt enkelt som att det enklaste är att sätta upp en photoshop fil (med länkad AI fil) med layer effects. Skapa en action som lägger olika färger och sparar, så kan jag automatisera om vektor orginalet behöver ändra form och mass exportera pngs helt enkelt.

Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag väntar på fortsättningen med andan hållen ;)
OK, det här var min tankegång just när jag skrev det: När man placerat en Illustrator-bild i ett InDesign-dokument så kan man välja vilket lager i den bilden som ska visas. Antingen när man placerar den eller efteråt.

Alltså borde man kunna göra en Illustratorbild med 13 lager, där varje lager är samma form men med en annan färg.

Tyvärr kan man bara göra det här med "topplager", alltså om jag gör ett lager som heter "Drake" och har ett under-lager som heter "öga" så kan jag i InDesign se Drake men inte öga.

Medan jag skrev inlägget kom jag på: Det vore lite najs om man kunde undvika dubbelarbete när/om draken ska ändra utseende, så kanske kan man ha en clipping mask och flera typ färgade rektanglar som den clippar? Men nej, för clipping måste ju både masken och alla grejer som ska clippas ligga i samma clipping group, alltså samma topplager. Så den idén föll.

Nu funderar jag dock på om man skulle kunna använda Symbols i Illustrator på något sätt här? Ha en Symbol som är traken, lägga ut tretton instanser på varsitt lager, färga dem, och sedan ändra bas-symbolen vid behov?

(Jag gillar verkligen ditt workflow-tänk; det är precis den sortens automatisering jag själv gillar. Och som tyvärr saknas i de wannabe-adobedödarna jag kollat på. De saknar ofta både scripting, macros och ickedestruktiv redigering; jag hade övergivit Illustrator för Affinity Designer för länge sen om inte Illustrator haft macros och sin effects-stack. Turligt nog jobbar Affinity tydligen på en väldigt ambitiös scriptinglösning, som jag ser mycket fram emot!)

Last edited:

krank

HQ Display Kvalitet, Negativ glow gör ingen skillnad och det ser likadant ut i HQ PDF export.
Hur inzoomat är det?

På dina senaste bilder ser det ut som att drakhuvudet är väldigt litet. Syns den där kanten även i tryck?
Hur funkar det om du ställer upp transparency flattenern? För mig ser det där 100% ut som en effekt av att effekterna(!) renderas till 200dpi.

Last edited:

MattiasS

Veteran
Hur inzoomat är det?

På dina senaste bilder ser det ut som att drakhuvudet är väldigt litet. Syns den där kanten även i tryck?
Hur funkar det om du ställer upp transparency flattenern? För mig ser det där 1§00% ut som en effekt av att effekterna(!) renderas till 200dpi.
Skall definitivt kolla imorgon om det funkar och jag bara gnällde att det inte var en "perfekt" lösning (inzoomat)!
Skall även kasta ett getöga på Symbols.
Tack för alla goda tankar och ideer!

krank

Skall definitivt kolla imorgon om det funkar och jag bara gnällde att det inte var en "perfekt" lösning (inzoomat)!
Jag känner igen det där! Illustrator och full inzoomning är definitivt inte kompisar, och det är *en* av anledningarna till att jag skulle vilja gå över till något annat.

Har du nånsin gjort en punktad linje i Illustrator och zoomat in riktigt långt? Nedan är alltså en RAK linje helt utan specialeffekter eller brushes.

1722377157282.png

Det här är proffsprogrammet vi betalar en hög månadskostnad för (OK, som lärare betalar jag bara 300:- för hela kalaset, men 300:- är också pengar)

Caligo

Swashbuckler
Eftersom jag är lite besatt av att behålla edit möjligheter i hela pipeline stacken så hoppades jag kunna tinta den i Indesign och där började dagens tråd :) Det kommer att bli många spells och många ändringar fram och tillbaka vet jag redan.
Du kan lägga in en "path" i CC library och sedan montera/place från den. Då kan du lägga på och ändra object styles med fill i valfria färger. Vad jag vet har du dock ingen länk till CC library och måste montera in från CC library varje gång du ändrar på din bild/path.

Caligo

Swashbuckler
Ett rätt krångligt sätt vore ju att sätta en "spot color (dekorfärg) i bilden/EPSen i Illustrator. Sedan monterar man EPSen i Indesign. Sedan kan man byta ut dekorfärgen när man gör PDFen från Indesign. Kanske inte "lösningen" du sökte men lite intressant....

Caligo

Swashbuckler
Fungerar inte helt med inner glow, blir problem med kanterna pga upplösningen med masken antar jag?:View attachment 19107
Jag tror inte detta ställer till några problem. Men du lägger ju på en rastereffekt/pixeleffekt som ju har begränsad upplösning. Du kan dock ändra upplösningen på dessa (på sidbasis) under Pages>Page attribute>Spread flattener