"Jag har fått för mig att flera rollspelsmakare använder sig utav Adobe InDesign för att göra layouten, stämmer det? Själv kör jag med Adobe Pagemaker och tycker det går alldeles utmärkt. Jag har inte testat InDesign, så jag kan således inte göra någon utvärdering av de två programen. Därför undrar jag om det finns någon med erfarenhet som kan berätta för/nackdelar med respektive mjukvara....."
Jag kör med InDesign, men har kört med PageMaker tidigare. PageMaker har ett par fördelar jämfört med InDesign 1.5 - indexskapande, att pussla ihop flera dokument till en bok och lite sådant, samt en kasse färdiga plugins för att bygga punktlistor och lite annat skoj. InDesign 1.5 saknar dessa, så vill man göra flera dokument eller bygga index eller bygga punktlistor och liknande så får man göra det själv.
Trots detta tycker jag mer om att bygga saker i InDesign. Kanske beror det på användargränssnittet som är renodlat Windows 95-stuk (och inte en sörja av Windows 3.11, Windows 95 och Mac), och kanske beror det på att jag tycker bättre om att hantera text i rutor än mellan kanter på en spalt. Jag tycker att InDesign känns mer genomtänkt, men har barnsjukdomar. PageMaker känns mer som ett hack, men å andra sidan har barnsjukdomarna hackats bort.
Sen har ju InDesign 2.0 kommit, och den ska ha fyllt i luckorna som jag saknade i 1.5...