Zaphod_UBBT
Swordsman
- Joined
- 25 Mar 2002
- Messages
- 531
Right on:
Jag och Snigel har lurat på att försöka oss på att arrangera IndieCon nästa år på GothCon. Jag har själv varit med både 2003 och 2004. 2003 var det inte så mycket med IndieCon, men året därpå blev det ett riktigt arrangemang. Båda gångerna får man nog se som ett misslyckande, men vi har nog lärt oss vad vi behöver för att göra någonting riktigt bra den här gången.
2003 var det en Indie-bar dit man skulle kunna gå och spela indiespel typ. Men vi var sent ute, hamnade inte i foldern, hade få scenarion, få spelledare och jättefå spelare. (Har dock helt godkända minnen av att ha spelat Terra Draconis och något av Dnalors gamla lir.)
2004 var vi fler och bättre planerade. Vi var ute och raggade scenarier hos typ alla svenska indiemakare. Flera stycken bidrog med mer eller mindre vettiga scenarier. (Gurgeh skrev ett bra till sitt Millennium. Mogge spelledde Zonkpop. Arvid - tror jag - spelledde Staden.) Vi fick ett eget rum där vi satte upp dogmaspel på tvättlinor i taket och lade ut papperskopior av en bunt respektabla independentspel. Där satt vi och gjorde vad vi kunde för att locka folk. Betyget blev godkänt, men egentligen funkade det inte så bra.
De saker jag har verkligen har fattat nu:
* Vi tyckte 2004 att "vafan, man kan ju inte ta betalt för independentrollspel". Vi försökte först att få rollspelen som "riktiga" arrangemang mer, men det gick inte för sig om vi inte tog betalt. Det (har jag för mig) var vad som fick oss att besluta oss för att köra bara på drop in. Men det sög ju rätt hårt när folk hade gjort riktiga scenarier till fullvärdiga spel och det slutade med ett oplanerat spelmöte med flummiga drop in-spelare. Det blev mest ett hån mot spelen och spelmakarna.
* För enklare grejer typ testa Dogmaspel, bli slaktade i Dungeon of Doom eller We're So Screwed etc funkar det, men om man verkligen vill spela rollspel blir det inget bra.
* Vi hade någonstans en tanke om att man skulle kunna ha spelmakarhörna med regelmekanisk workshop, spelklur och förhandstittar på halvfärdiga spel typ. Det blev det INGET av. Det vore fortfarande skoj, men ärligt talat tror jag att det är svårt att få till någon slags drop in-hörna med makarsnack.
Jag har rätt enkla idéer om hur man kan göra ett bättre fungerande IndieCon, som jag har diskuterat lite löst med Snigel:
* Arrangemanget IndieCon ska mest vara en hörna där det står IndieCon (eller motsvarande) på en skylt och man kan fingra på utskrifter av indiespel, snacka spel med forumiter, bläddra i dogmalir, kanske spela dogmalir på drop in, läsa en snabbguide i spelmakande etc. Lite monter-artat, som på en mässa.
* Därtill vill jag att det på något sätt under IndieCons namn och omhuldning arrangeras flera reguljära rollspelsscenarier. De arrangemangen skulle funka administrativt precis som andra rollspelsarrangemang (dvs att spelarna betalar sina pengar och får en riktig sal och en riktig spelledare). Men det handlar ju fortfarande om att skapa ett namn åt makarhobbyn och alla läckra spel som finns, så arrangemangen får helst innebära att spelarna får fingra lite på själva spelet, titta närmare på spelsystemet och spelvärlden etc. (Kanske ska spelarna efter spelmötet kunna köpa spelet till självkostnadspris också?)
Att lägga upp det såhär ger ju flera fördelar. Riktiga salar, lika hög status som andra arrangemang (de senaste gångerna har vi fått B-stämpel), ordentligt med GothCon-meals till spelledare utan knussel och så vidare.
Öh. Det här låter ju kanske inte så knepigt, och jag tror inte att det är heller. Det handlar bara om att vi måste ta tag i det och faktiskt göra det. Det känns som att jag och Snigel har sett ut oss till arrangörer (och alltså ansvariga för montern, att ragga scenarier och spelledare osv), men egentligen är väl alla välkomna att sitta och representera rollspelsmakarsverige. Det är väl vad vi är ute efter?
Ja, också det självklara: om det nu blir någon slags wrnu-sal med dungeon of doom, we're so screwed och så vidare, då är det ju helt naturligt att indiecon-montern är inkvarterad i den salen.
Nu undrar jag:
1) Vilka är intresserade av att se IndieCon i denna form på GC 2006?
2) Vilka är intresserade av att arrangera/spelleda sitt eller någon annans independentspel?
3) Vilka idéer har ni?
Rasmus
Jag och Snigel har lurat på att försöka oss på att arrangera IndieCon nästa år på GothCon. Jag har själv varit med både 2003 och 2004. 2003 var det inte så mycket med IndieCon, men året därpå blev det ett riktigt arrangemang. Båda gångerna får man nog se som ett misslyckande, men vi har nog lärt oss vad vi behöver för att göra någonting riktigt bra den här gången.
2003 var det en Indie-bar dit man skulle kunna gå och spela indiespel typ. Men vi var sent ute, hamnade inte i foldern, hade få scenarion, få spelledare och jättefå spelare. (Har dock helt godkända minnen av att ha spelat Terra Draconis och något av Dnalors gamla lir.)
2004 var vi fler och bättre planerade. Vi var ute och raggade scenarier hos typ alla svenska indiemakare. Flera stycken bidrog med mer eller mindre vettiga scenarier. (Gurgeh skrev ett bra till sitt Millennium. Mogge spelledde Zonkpop. Arvid - tror jag - spelledde Staden.) Vi fick ett eget rum där vi satte upp dogmaspel på tvättlinor i taket och lade ut papperskopior av en bunt respektabla independentspel. Där satt vi och gjorde vad vi kunde för att locka folk. Betyget blev godkänt, men egentligen funkade det inte så bra.
De saker jag har verkligen har fattat nu:
* Vi tyckte 2004 att "vafan, man kan ju inte ta betalt för independentrollspel". Vi försökte först att få rollspelen som "riktiga" arrangemang mer, men det gick inte för sig om vi inte tog betalt. Det (har jag för mig) var vad som fick oss att besluta oss för att köra bara på drop in. Men det sög ju rätt hårt när folk hade gjort riktiga scenarier till fullvärdiga spel och det slutade med ett oplanerat spelmöte med flummiga drop in-spelare. Det blev mest ett hån mot spelen och spelmakarna.
* För enklare grejer typ testa Dogmaspel, bli slaktade i Dungeon of Doom eller We're So Screwed etc funkar det, men om man verkligen vill spela rollspel blir det inget bra.
* Vi hade någonstans en tanke om att man skulle kunna ha spelmakarhörna med regelmekanisk workshop, spelklur och förhandstittar på halvfärdiga spel typ. Det blev det INGET av. Det vore fortfarande skoj, men ärligt talat tror jag att det är svårt att få till någon slags drop in-hörna med makarsnack.
Jag har rätt enkla idéer om hur man kan göra ett bättre fungerande IndieCon, som jag har diskuterat lite löst med Snigel:
* Arrangemanget IndieCon ska mest vara en hörna där det står IndieCon (eller motsvarande) på en skylt och man kan fingra på utskrifter av indiespel, snacka spel med forumiter, bläddra i dogmalir, kanske spela dogmalir på drop in, läsa en snabbguide i spelmakande etc. Lite monter-artat, som på en mässa.
* Därtill vill jag att det på något sätt under IndieCons namn och omhuldning arrangeras flera reguljära rollspelsscenarier. De arrangemangen skulle funka administrativt precis som andra rollspelsarrangemang (dvs att spelarna betalar sina pengar och får en riktig sal och en riktig spelledare). Men det handlar ju fortfarande om att skapa ett namn åt makarhobbyn och alla läckra spel som finns, så arrangemangen får helst innebära att spelarna får fingra lite på själva spelet, titta närmare på spelsystemet och spelvärlden etc. (Kanske ska spelarna efter spelmötet kunna köpa spelet till självkostnadspris också?)
Att lägga upp det såhär ger ju flera fördelar. Riktiga salar, lika hög status som andra arrangemang (de senaste gångerna har vi fått B-stämpel), ordentligt med GothCon-meals till spelledare utan knussel och så vidare.
Öh. Det här låter ju kanske inte så knepigt, och jag tror inte att det är heller. Det handlar bara om att vi måste ta tag i det och faktiskt göra det. Det känns som att jag och Snigel har sett ut oss till arrangörer (och alltså ansvariga för montern, att ragga scenarier och spelledare osv), men egentligen är väl alla välkomna att sitta och representera rollspelsmakarsverige. Det är väl vad vi är ute efter?
Ja, också det självklara: om det nu blir någon slags wrnu-sal med dungeon of doom, we're so screwed och så vidare, då är det ju helt naturligt att indiecon-montern är inkvarterad i den salen.
Nu undrar jag:
1) Vilka är intresserade av att se IndieCon i denna form på GC 2006?
2) Vilka är intresserade av att arrangera/spelleda sitt eller någon annans independentspel?
3) Vilka idéer har ni?
Rasmus