Nekromanti Indierummet på GothCon 2013

RasmusL

Champion
Bah, bakåtsträvare där! Det är väl bara att ha kommit till konsensus lagom till dagen innan konventet? Broschyrer och tryckta kartor är för fegisar!

Skämt åsido så menar jag faktiskt allvar, för den stora merparten besökare gör det nog ingen skillnad om det finns lite skillnader mellan broschyrer och verklighet och de som känner till rummet och vill dit lär komma även om det heter "afrikansk improvisationsdans"-rummet.

RasmusL

Champion
...samt att "indierummet" för den oinvigde är ett väldigt konstigt och tvetydigt namn som med största sannolikhet inte främst förknippas med rollspel.

Jag hittar personligen inte något bättre ordval som beskriver den typ av spel som spelas ("rollspel som man inte måste föranmäla sig till"? Genren kanske i de flesta fall kan generaliseras till "Story-games" eller "spel utan förskrivna äventyr" men hur passar exempelvis fisktankscenarion inte in i en kategori där AW betraktas som OK?) bättre än "rollspel". Jag ser inte skillnaden annat än att dessa spel kan spelas just som drop-in på ett mer lättillgängligt sätt än "de andra".

Drop in-Rollspel

w176

Förlorad dotter
Fast en del av problemet med drop in rollspel är att det finns fler rollspelsarrangemang som är drop in än indierummet.

RasmusL

Champion
w176 said:
Fast en del av problemet med drop in rollspel är att det finns fler rollspelsarrangemang som är drop in än indierummet.
Ja och det finns fler rollspelsarrangemang som är rollspel än indierummet?

Jag har ingen bra lösning på problemet du belyser annat än att möjligen samordna uppsamlingsplatsen för de arrangemang som har samma inriktning i stil med det LinCon gjorde, att ha flera utspridda pooler med drop-in spel verkar väldigt kontraproduktivt om man vill maximera antalet folk som hittar spelgrupper. Ett möjligt steg i den riktningen skulle kunna vara att just kalla sig "drop in-Rollspel" och därigenom väcka diskussionen. Jag har verkligen ingen insikt i de faktiska förhållandena (aldrig besökt GothCon) men om inte en del av idén med indierummet är att vara en sluten klubb endast för de insatta så ser jag bara positiva effekter med en sådan lösning.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Åver där

Bara för att det kan vara lite intressant att kolla på: Indierummets motsvarighet i staterna verkar heta Games on Demand. Hemsk sida, men ganska trevlig presenationstext. Tyvärr låter sig inte namnet översättas så väl till svenska (liksom Print on Demand).

RasmusL

Champion
Re: Åver där

DeBracy said:
Bara för att det kan vara lite intressant att kolla på: Indierummets motsvarighet i staterna verkar heta Games on Demand. Hemsk sida, men ganska trevlig presenationstext. Tyvärr låter sig inte namnet översättas så väl till svenska (liksom Print on Demand).
Skulle inte "Games on Demand" vara ok utan att översättas? "Indie" är väl lånat från engelskan och inte bara det, det är även totalt missvisande!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Games on Demand får mig att tänka på Xbox, men bortsett från det är det ett bra namn tycker jag. Klatschigt och vackert - och betydligt bättre och inbjudande än improrummet (som känns oerhört utestängande av skäl som bl.a. krank pekat ut).

En sak att tänka på är dock att det kan missuppfattas.

A: "Åh, det fanns inget Kult-scenario i år. :("
B: "Men du, kolla där. Games on Demand! Vi går dit och kräver ett Kult-scenario."

DeBracy

Robert Jonsson said:
Games on Demand får mig att tänka på Xbox
Ja, när jag skulle googla mig fram till nåt slags presentation av det hela så var det väldigt mycket Xbox i vägen. Det tycker jag nog är ett större problem än risken för den andra formen av missuppfattning du pekar ut: att de vill spela nåt Kultaktigt är ju en jättebra utgångspunkt för att snabbt kunna välja ut vilka spel som det är läge att pitcha.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Senare. I Indierummet Games on Demand.

- Vi kräver KULT!
- Hej och välkommna till Indierummet Games on Demand. Vi har inte KULT tillgängligt här, men vi har en hel del andra spel. Vad sägs om Montsegur 1244, ett spel som slutar med att rollerna bränns på bål? Eller kanske Zombie Cinema eller Dead of Night, båda är skräckspel?

Alt 1:
- Coolt! Vi testar Zombie Cinema, Jonte har hört att det är världens bästa finska zombiefilmsrollspel, kan man spela sånt på GothCon? Det hade vi ingen aning om.

Alt 2:
- Öhh, nä... Vi ville spela KULT. Vi går och ropar in ett ex på auktionen istället.

Jag tycker att båda resultaten är helt ok.

RasmusL

Champion

Robert Jonsson said:
Games on Demand får mig att tänka på Xbox, men bortsett från det är det ett bra namn tycker jag. Klatschigt och vackert - och betydligt bättre och inbjudande än improrummet (som känns oerhört utestängande av skäl som bl.a. krank pekat ut).

En sak att tänka på är dock att det kan missuppfattas.

A: "Åh, det fanns inget Kult-scenario i år. :("
B: "Men du, kolla där. Games on Demand! Vi går dit och kräver ett Kult-scenario."
Sant, men det är nog ett digert arbete att hitta en titel på ett fåtal ord som begränsar rummet av möjligheter nog att undvika alla potentiella missförstånd. Den beskrivande texten står för att röja upp bland tvetydigheterna som dyker upp i samband med det intresse som väcks av titeln, typ?

DeBracy

Elmrig said:
Skulle inte "Games on Demand" vara ok utan att översättas? "Indie" är väl lånat från engelskan och inte bara det, det är även totalt missvisande!
Det skulle det kunna vara. Xbox-kopplingen är som sagt det som jag är mest fundersam över, men det var inget jag kände till innan jag googlade å andra sidan. Vet inte hur spritt det är.

När jag kom in i indiesvängen för bara fem år sen så upplevde jag inte indie som särskilt missvisande. Jag har alltid trivts väldigt bra med namnet Indierummet, men jag är väl lite av en relativist i sammanhanget som inte tror det går att sätta absoluta termer på kultur alldeles hur som helst.

Pilzefrau

hon/henne
Anmälan lagd

Jag har inget emot att ni fortsätter snacka om det, men jag tänkte berätta att anmälan är lagd med mig och Vico som arrangörer, under namnet Indierummet. Texten blev w176 version (med språkkorrigeringar).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Svar till både Elmrig och wilper: Jag säger inte "Använd inte namnet", jag säger använd det gärna men det är bra att ha i åtanke att andra kan associera det annorlunda. wilpers förslag på hur man bemöter det är bra. För då har man iaf. tänkt på det innan det händer. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Anmälan lagd

Den verkställandes diktatur. Utmärkt!

Det går ju att sätta upp anslag på plats på konventet med texten "Rollspelsforumets curling och mysrum" och vägbeskrivning om man nu skulle komma fram till att det var ett bättre namn än Indierummet.

(Om vi får en lokal med två ingångar kan vi dessutom ha olika beskrivningar och namn till dem, och räkna statistik på vilket som är populärast.

RasmusL

Champion

wilper said:
Den verkställandes diktatur. Utmärkt!

Det går ju att sätta upp anslag på plats på konventet med texten "Rollspelsforumets curling och mysrum" och vägbeskrivning om man nu skulle komma fram till att det var ett bättre namn än Indierummet.

(Om vi får en lokal med två ingångar kan vi dessutom ha olika beskrivningar och namn till dem, och räkna statistik på vilket som är populärast.
Jag ser till att ta med en dator med SPSS Statistics så kan vi köra en analys på plats!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

wilper said:
"Rollspelsforumets curling och mysrum"
Det här tycker jag ska vara indierummets nya namn.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Ett förslag är att vi om vi lyckas enas om ett nytt för Indierummet skulle kunna börja arbeta in det under Gothcon i år.
Om vi till exempel skulle använda: Games on Demand så skulle vi kunna börja pressentera Indierummet som:

Indierummet
Games on Demand

Eller vad vi nu beslutar att döpa om indierummet till. Vad tror ni om detta? Och då så sätt tappar vi troligtvis inte det varumärke som byggts upp sen indierummet grundades.