Nekromanti Indierummet på GothCon!

MrG

Swashbuckler
Hur har de här seminarierna funkat, vem har hållit i dem, hur länge har de hållt på, och sådär? Spelmakarseminarium vore intressant, men då skulle man verkligen vilja ha dit en "riktig" spelmakare som kunde agera dragplåster. Med "riktig" menar jag någon som faktiskt lyckats publicera ett spel som folk spelar, till skillnad från mina egna dogmaskapelser.
De två som jag varit med om var rätt lösa forum där folk fick bolla idéer. Första hölls av konventet inhysta rävar till spelledare (tror det var Oscar, Calle och Mås tror jag den tredje kallas) som inledde med att prata om sina vanor och erfarenheter och därefter öppet forum där folk bollade tankar och erfarenheter. Det andra höll jag i själv, och var en renodlad brainstorm i ämnet (rätt mycket andra biten av det första), hade en del ämnen förberedda att tänka över, men listan fylldes på rätt enkelt.

Tror att båda grejerna låg i slottar mellan, eller mot slutet av pass så det inte skulle krocka med spelande.

I mångt och mycket blir det lite samma sak som det här forumet, fast mindre påhopp och artigare ton. Kan också vara kul för oss som är mer pratiga än skriviga.

Har för mig att LinCon även haft föreläsningar, där de hyrt (eller haft det idiellt?) publicerade spelkonstruktöer som berättat hur de har gjort. Har dock inte varit på någon av dessa själv. Sjävl föredrar jag en öppen seminarieform framför föreläsningar med en huvudföredragshållare, men det är ju bara min personliga smak.

MrG

Swashbuckler
Dungen av Doom- feedback sökes

Finns det ingen här från Dungen of doom som kan berätta vad de gjorde rätt som drop-in aktivitet. Som jag uppfattat det har de klart okej med trafik, att jämföras med Dungebash som gjorde något liknande för några år sedan med rätt skral trafik.

Vad är knepet, hur gör Doomisarna för att locka folk?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några svar

1. Vi är ohyggligt tydliga med vad vi gör. Dungeonröj, din gubbe dör så fort vi kan nita dem, kom igen senare. Tydlighet är viktigt. Du får din gubbe, du står framför en dörr, KÖR!

2. Vi är hela tiden där. Det är alltid bemannat.

3. Vi har kul. Det lockar alltid folk.

4. Vi utmanar. Spelare villl utmana de stöddiga DM:arna, de vill lura oss.

5. De utmanar varandra. Vi visar upp hur långt de olika gubbarna kommit vilka är ASVIKTIGT!, alltså mäter sig nya spelare med de som varit där innan. Det är en väldigt stark drivkraft. Starkare än jag någonsin kunde fatta innan vi startade. Vi hade tur och gjorde lite extragrejer första gången vi körde, och det visade sig vara helt rätta grejerna (karta, lista över hur mång rp som dött, lista över hur många monster som dött. Finns massor att göra.

6. Vi är roliga. Vi spelleder på kul sätt, vi är elaka och det är kul.

7. Det är mer fart och fläkt än regelspelande. Också väldigt viktigt.

8. Det ser kul ut för de som inte spelar. Det är kul att titta på för dem som inte spelar.

9. Folk drar folk. Det hänger alltid en massa wrnu:are hos oss, det drar också folk som är nyfikna.

10. Vi har världens snyggaste banderoll! Och hela arrangemanget är väldigt ... uppmärksamhetslockande på nått sätt. Väldigt grafiskt.

Det var lite kommentarer från en av THE DUNGEON MASTERS OF DOOM ...

/M

EchonCique

Hero
Svar från We're so Screwed ..

Som inte är en klon av Dungen av Doom! *morr*

Men de flesta av punkterna Magnus ritar upp stämmer in även på mig, även om jag har ett annorlunda upplägg och så än Dungen. Sedan är det platsen på konventet som är av högsta vikt. Dungen delar ju plats med Fenix så de får alltid en toppenplats. Mitt arrangemang däremot hamnade i en källare där ingen gick ned förra GothCon. Efter gnat och tjat och diplomati med massa folk hamnade jag först i Sarz rum, sedan i det stora fina rummet med Sverokbord, Dungen, Fenix, Hellgame, Rävsvans etc (vad det nu hette..). Väl där fick jag inte en minuts rast i princip. Det var alltid folk i omlopp, folk stod och var åskådare när jag spelledde grupper för att sedan stå i kö för att få spela.

Folk ger folk. Det är publikt rollspel i kortformat, med korta enkla uppdrag man kan bocka av och dela ut priskort till spelarna i efterhand. Reglerna kommer i andra hand, spelandet och glädjen i första.

Under LinCon förra året var vi nära er och vi hade ju i princip folk hos oss varje minut vi hade öppet. Ibland hade vi även två spelgrupper samtidigt med olika SL's som körde.

Så nyckelorden är nog: tydlighet, roligt, öppet, enkelt, inbjudande, folkomlopp, spontanitet, jedis och ljussablar.