Nekromanti Indierummet på GothCon 2013

RasmusL

Champion
Re: Anmälan lagd

Vicotnik said:
Ett förslag är att vi om vi lyckas enas om ett nytt för Indierummet skulle kunna börja arbeta in det under Gothcon i år.
Om vi till exempel skulle använda: Games on Demand så skulle vi kunna börja pressentera Indierummet som:

Indierummet
Games on Demand

Eller vad vi nu beslutar att döpa om indierummet till. Vad tror ni om detta? Och då så sätt tappar vi troligtvis inte det varumärke som byggts upp sen indierummet grundades.
Det låter som en god idé! Personligen tycker jag om "on demand" men skulle föredra "Rollspel" framför "Games" för att minska tvetydigheten. Nackdelen är att det inte flyter så fint i språket. Finns det något hinder mot att heta "Rollspelsrummet: Games on Demand"?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Elmrig said:
Finns det något hinder mot att heta "Rollspelsrummet: Games on Demand"?
Ja, god smak. :gremwink: Däremot så förväntar jag mig att det förekommer en förklaring på hemsidan, i foldern, och på flyern.

Jag tänker mig för övrigt att det vore bra att kolla av med folk som arrar under namnet Games on Demand att det är okej att vi lånar namnet i det globala syskonskapets anda.

RasmusL

Champion

DeBracy said:
Elmrig said:
Finns det något hinder mot att heta "Rollspelsrummet: Games on Demand"?
Ja, god smak. :gremwink: Däremot så förväntar jag mig att det förekommer en förklaring på hemsidan, i foldern, och på flyern.

Jag tänker mig för övrigt att det vore bra att kolla av med folk som arrar under namnet Games on Demand att det är okej att vi lånar namnet i det globala syskonskapets anda.
Men det är ju vad det är. Finns det redan något "Rollspelsrummet"? Om så, varför är inte indierummet i rollspelsrummet?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Elmrig said:
Men det är ju vad det är. Finns det redan något "Rollspelsrummet"? Om så, varför är inte indierummet i rollspelsrummet?
Nä, det är ”En smal underavdelning av bordsrollspel-rummet”. Och det hoppas jag verkligen det kommer förbli.

Min poäng var främst att det liksom … låter dåligt. Ska man köra med Games on Demand som namn så måste det få stå för sig själv.

Sodivra

Champion

Vicotnik said:
Ett förslag är att vi om vi lyckas enas om ett nytt för Indierummet skulle kunna börja arbeta in det under Gothcon i år.
Om vi till exempel skulle använda: Games on Demand så skulle vi kunna börja pressentera Indierummet som:

Indierummet
Games on Demand

Eller vad vi nu beslutar att döpa om indierummet till. Vad tror ni om detta? Och då så sätt tappar vi troligtvis inte det varumärke som byggts upp sen indierummet grundades.
Som den som väckte frågan tycker jag att bara indierummet funkar bäst om inte improrummet är aktuellt, så gör inga ansträngningar för min skull.

Min ambition är att arrets namn ska beskriva innehållet, alltså vad för sorts spelupplevelse och spelprodukter vi förmedlar. "Indie" gör just detta, men jag tycker inte att "indie" är ett bra ord i sig, om man frikopplar det från indierummets historia.

Men det finns inte så många andra termer som är bättre egentligen, och jag väckte frågan just för att jag kom på ett ord som jag tyckte kunde fungera bättre; improrummet. (Improrollspelsrummet?)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jag tycker att "Rollspelsrummet" är lite för trubbigt, det täcker in ett bra mycket bredare spektrum av aktiviteter än de som traditionellt erbjudits i Indierummet.

Samtidigt tycker jag att "Improrummet" är lite för spetsigt, det täcker inte in allt som spelas. Jag känner mig inte träffad av beskrivningen "improspelare" över huvud taget. Medan Rollspelare och indiespelare känns rätt bra båda två.

På det hela taget gillar jag fortfarande Indierummet bäst av förslagen. "Drop-in" är också en sådan där bra term som beskriver vad vi håller på med, men jag har en röst i bakhuvudet som säger att Rollspelsbaren täcker in det.

Rollspelsbaren är för övrigt ett annat arr på GothCon som har visst överlapp med Indierummet vad gäller aktiviteterna. Med den skillnaden att Indierummet spelar indiespel. :)

RasmusL

Champion

wilper said:
Jag tycker att "Rollspelsrummet" är lite för trubbigt, det täcker in ett bra mycket bredare spektrum av aktiviteter än de som traditionellt erbjudits i Indierummet.

Samtidigt tycker jag att "Improrummet" är lite för spetsigt, det täcker inte in allt som spelas. Jag känner mig inte träffad av beskrivningen "improspelare" över huvud taget. Medan Rollspelare och indiespelare känns rätt bra båda två.

På det hela taget gillar jag fortfarande Indierummet bäst av förslagen. "Drop-in" är också en sådan där bra term som beskriver vad vi håller på med, men jag har en röst i bakhuvudet som säger att Rollspelsbaren täcker in det.

Rollspelsbaren är för övrigt ett annat arr på GothCon som har visst överlapp med Indierummet vad gäller aktiviteterna. Med den skillnaden att Indierummet spelar indiespel. :)
Ok, det låter iofs som ett äldigt redundant överlapp att ha dem åtskilda, varför inte sätta dessa i samma lokaler? Visst är förskrivna scenarion annorlunda från improviserade men måste man separera dem rumsligt? Kan man inte få allt på samma plats?

Lägg rollspelsbar, indiespel och uppsamlingsplats för föranmälda scenarion på samma plats och skaffa fler rum med den ökade närvaron! De som inte hittar grupper till färdiga scenarion kan hoppa in och spela "story games"! Korspolineringen kan inte vara dålig!

wilper

Fast rollspelsbarens grej är att stå där det surrar och gormar.

Det jag tycker är juste med den något udda placerade lokalen för Indierummet på GothCon är att den är en tyst oas där man kan spela. (Kanske är den tyst för att ingen hittar dit, men det är ett bra ställe att faktiskt spela på. :) )

MrG

Swashbuckler

wilper said:
Vi i Rollspelsbaren skulle nog gärna dela "lobby" med Indie, tror vi var först med att servera indierollspel med Münchaussen och Soap RPG i början av 2000-talet. Men senaste åren har vi inte varit tillräckligt många spelledare så vi hunnit hålla baren öppen. Plus att det funnit fler drop in men varit behov av scenarion. Så istället för att köra drop-in har vi anmält två scenarion i år (också). Men i framtiden varför inte ett samarbete. Då kanske vi inte behöver vara lika många, och vi hamnar också grymt bra in under Arvids önksenamn Improrummet.

-Gunnar (som visserligen tror att en del i att vi inte kör drop-in också kan vara att jag inte hinner rodda det med två barn och Jens tykte konventet behövde en tebar)

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:
Jag är med förstås.

Jag märkte att mailet jag trodde jag skickat till GothCon i våras aldrig hade gått ut (om bättre lokaler), så jag mailade dem i förrgår.
Nu har jag fått svar!

Vi ska kolla på möjlighet till en större sal, men då det är många
arrangemang och de flesta gärna har något större kan det bli svårt!
Men det ska definitivt undersökas.

Jag tycker GothCon får ge oss kredd här, och att vi kan stå på oss om det skulle behövas. Vi är ett redigt lojalt, populärt och praktiskt arr för dom. (Det sista då de kan skicka besökare som inte fått en SL till oss)

RasmusL

Champion
Arvidos MC said:
Arvidos MC said:
Jag är med förstås.

Jag märkte att mailet jag trodde jag skickat till GothCon i våras aldrig hade gått ut (om bättre lokaler), så jag mailade dem i förrgår.
Nu har jag fått svar!

Vi ska kolla på möjlighet till en större sal, men då det är många
arrangemang och de flesta gärna har något större kan det bli svårt!
Men det ska definitivt undersökas.

Jag tycker GothCon får ge oss kredd här, och att vi kan stå på oss om det skulle behövas. Vi är ett redigt lojalt, populärt och praktiskt arr för dom. (Det sista då de kan skicka besökare som inte fått en SL till oss)
Dra till med ett ungefärligt antal spelledare som leder 12-16h per dygn. 7-10 st lär vara ett rimligt antal och bör ge skäl till en del utrymme.

wilper

Å andra sidan är Indierummet bara en kostnad på GothCon. Till de andra rollspelsarren betalar lagen en avgift.

Jag förstår absolut om GC inte tycker att de kan motivera att lägga ytterligare lokaler på Indierummet.

RasmusL

Champion
wilper said:
Å andra sidan är Indierummet bara en kostnad på GothCon. Till de andra rollspelsarren betalar lagen en avgift.
Det beror iofs på om man räknar inträde för de som besöker rummet. Det kanske kan vara en bra idé att hålla koll på antal personer och spelade timmar för de grupper som kommer till rummet (efter varje speltillfälle skriver lekledaren upp spelade timmar och antal personer) för att kunna presentera ett totalt antal timmar alternativt antal "hela konventsbesökare" (kanske räknat för 16 h/dygn) som betjänats?

MrG

Swashbuckler
wilper said:

Jag förstår absolut om GC inte tycker att de kan motivera att lägga ytterligare lokaler på Indierummet.
Jag instämmer med wilper. GothCon har när det gäller rollspel två saker som de har brist på, spelledare och lokaler. Avgiften på rollspelsarr är för att täcka extra funktionärer (alltså spelledare) och lokaler. Indierummet sitter på spelledare som de inte vill dela med sig av och frågar efter mer lokaler, medan alla andra rollspelsarrangörer sliter för att få ihop spelledare och tigger om att få lite bättre än en korridorsplats att spela på.

Sedan kan det finnas kvar en historik folk minns och jag får be om ursäkt för att försvårat saker. Men rollspelsbaren brukade vara nöjda med att spelleda där vi hittade plats och för att ha goodwill så tog vi ett pass på scenario per funktionär. Det skapade vägen för drop-inrollspel på konvent (rätt säker på att det inte fanns innan) och också på vad man får.

Plus att GothCon senaste åren har gett pengar tillbaka för de som inte får spela på ett pass som de anmält sig till, att sedan ha Indierummet att skicka folk till ger nog inte så jättemycket extra plus för konventet.

-Gunnar (som var glad när vi i Rollspelsbaren fick ett rum)

RasmusL

Champion
MrG said:
wilper said:

Jag instämmer med wilper. GothCon har när det gäller rollspel två saker som de har brist på, spelledare och lokaler. Avgiften på rollspelsarr är för att täcka extra funktionärer (alltså spelledare) och lokaler. Indierummet sitter på spelledare som de inte vill dela med sig av och frågar efter mer lokaler, medan alla andra rollspelsarrangörer sliter för att få ihop spelledare och tigger om att få lite bättre än en korridorsplats att spela på.

Sedan kan det finnas kvar en historik folk minns och jag får be om ursäkt för att försvårat saker. Men rollspelsbaren brukade vara nöjda med att spelleda där vi hittade plats och för att ha goodwill så tog vi ett pass på scenario per funktionär. Det skapade vägen för drop-inrollspel på konvent (rätt säker på att det inte fanns innan) och också på vad man får.

Plus att GothCon senaste åren har gett pengar tillbaka för de som inte får spela på ett pass som de anmält sig till, att sedan ha Indierummet att skicka folk till ger nog inte så jättemycket extra plus för konventet.

-Gunnar (som var glad när vi i Rollspelsbaren fick ett rum)
Jag tycker att resonemanget är väldigt märkligt. Det låter som att antal spelledda förbokade pass skulle vara ett egensyfte när ett spelkonvent i mina ögon borde arbeta för att maximera det upplevda värdet av att åka på konventet för sina besökare för att locka fler besökare och kunna ta ut ett högre pris för inträde.
Att indierummet skulle ha spelledare som de "inte vill dela med sig av" är ett uttalande jag inte riktigt förstår i och med de stora skillnaderna mellan att spela förberedelselösa spel och att förbereda ett skrivet scenario. Det låter för mig som oinvigd som att det finns en hel del svåröverstiglig kontext kring detta, stämmer det?
Personligen åker jag gärna på GothCon och lekleder rollspel on demand utan att för den delen behöva ha betalt för det, det är en spottstyver i sammanhanget.

Jag förstår problemet med utrymme, finns det inga rum att ta av så blir det svårt, men att det skulle vara en ekonomisk fråga grundad i anmälningsavgifter för scenarion låter absurt. Mer CVM på GothCon!

Sodivra

Champion
MrG said:
Indierummet sitter på spelledare som de inte vill dela med sig av och frågar efter mer lokaler, medan alla andra rollspelsarrangörer sliter för att få ihop spelledare och tigger om att få lite bättre än en korridorsplats att spela på.
Förra året så hade vi regelbundet två-tre grupper spel samtidigt i vårt rum (som är hälften så stort som en lektionssal) och två korridorsplatser utanför, så vi är inte ett rollspelsarr som tjyvhåller på fina lokaler, tvärtom är vi nog det mest trångbodda av dem.

Vadå "sitter på spelledare som de inte vill dela med sig av"? Förvisso, våra spelledare drar inte in pengar till Gothcon, men de spenderar sin tid på att spelleda. Vill vi spelleda scenarion så gör vi väl det, eller så är man, som jag, inte intresserad.

...

Jag kan fortsätta hålla kontakten med rollspelsansvarige och se vad vi kan göra i den här situationen för att hjälpa dem och oss själva. Vad tycker ni (spelledare och arrangörer) vore den ideala lokallösning?

wilper

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Vadå "sitter på spelledare som de inte vill dela med sig av"? Förvisso, våra spelledare drar inte in pengar till Gothcon, men de spenderar sin tid på att spelleda. </div></div>

Det kan nog se så ut utifrån. Två snubbar arrangerar något de kallar Indierummet, och skickar in en strid ström av spelledare till kansliet för att hämta ut spelledarmutor, medan de faktiska rollspelsarren måste skicka tillbaka drivor av betalande lag vid varje pass för att det råder spelledarbrist.

Om Indierummet kunde "låna ut" sina spelledare till de övriga arren så skulle alla tjäna på det.

--

Nu är jag tyvärr inte ett dugg intresserad av att bli utlånad. Jag har spelat arr på GC i några år, och jag har aldrig fått någon wow-upplevelse. Medan Indierummet bjuder på solida spelupplevelser gång efter annan. Att missa ett pass i Indierummet för att man krystar sig genom en halvdan rälsbuss är inte väl investerad tid. Då sitter jag hellre och spelar med övriga lediga indierumsspelledare för att fördriva tiden.

RasmusL

Champion
wilper said:
Det kan nog se så ut utifrån. Två snubbar arrangerar något de kallar Indierummet, och skickar in en strid ström av spelledare till kansliet för att hämta ut spelledarmutor, medan de faktiska rollspelsarren måste skicka tillbaka drivor av betalande lag vid varje pass för att det råder spelledarbrist.
Sant. Det låter i mina öron som att det är konstruktionen kring att ta betalt för spelpass som är inkompatibel med rollspel on demand.

Lite nybörjarfrågor (ren nyfikenhet) om någon har koll och känner att det upplevda värdet i att svara överstiger arbetet det innebär:
Är det här en betydande inkomst för konvetet? Hur många spelpass hålls till vilket pris? Kostar andra aktiviteter som inte förbrukar fysiska resurser extra?

Wilper said:
Om Indierummet kunde "låna ut" sina spelledare till de övriga arren så skulle alla tjäna på det.

--

Nu är jag tyvärr inte ett dugg intresserad av att bli utlånad. Jag har spelat arr på GC i några år, och jag har aldrig fått någon wow-upplevelse. Medan Indierummet bjuder på solida spelupplevelser gång efter annan. Att missa ett pass i Indierummet för att man krystar sig genom en halvdan rälsbuss är inte väl investerad tid. Då sitter jag hellre och spelar med övriga lediga indierumsspelledare för att fördriva tiden.
Ja, alla tjänar på det utom spelledarna och möjligen spelarna som får spela spårvagnsnötning med en lekledare som inte brinner för sådant.

Om problemet är skillnaden i intäkter gentemot utgifter kan en lösning vara att byta mutorna till rollspel on demand-ledarna mot större lokaler? Det låter ju sjukt om det är där skon klämmer men är det vad som krävs så har jag inget emot att avstå ett knippe lunchkuponger (nu kommer jag inte ta emot några hur som helst, jag byter hellre frihet mot mutorna, men om jag planerat att göra det hade jag inte haft något emot det).

Pilzefrau

hon/henne
wilper said:
Jag kände som arrangör förra året att spelledarmutesystemet är helt fel för spelledare i indierummet. Om jag orkar ska jag göra mitt bästa för att förklara för GC hur våra spelledare funkar och vad för ersättning, och i vilken form, som är lagom. Det känns för mig ofta orättvist hur enkelt vi får ut mutor till våra spelledare, när systemet är anpassat för att "1 pass" ska betyda "1 pass med ett förberett scenario". Våra pass är i några fall snäppet kortare än de fyra timmarna, och den möda en indiespelledare lägger ner är i många fall mycket mindre eftersom man inte behöver
1) sätta sig in i en viss sak i förväg – att spela ett förberett scenario gör man inte utan att vara bekväm med det
2) ge upp flexibilitet och valfrihet det passet på konventet – en indiespelledare börjar med att gå till indierummet, e vad som är på gång, inse att någon hen kan spelleda är önskat, och spela det för att hen vill. En förberedd spelledare bestämmer långt i förväg exakt vad hen ska spela och när, och det på vinst och förlust vad gäller vilka spelare som dyker upp.

Det är lätt mer av en "uppoffring", eller iaf en potentiell sådan, i mina ögon att vara vanlig spelledare än att göra det i indierummet. Att vi ska skriva ut samma mutor är i bästa fall lite småfult och i värsta fall jätteorättvist (när man ger någon en stämpel för "ett spellett spel" snarare än "spelledande under fyra timmar"…), och jag kan förstå om andra ogillar det.

Så jag står med Elmrig: jag skulle vara för att byta spelledarmutorna, eller delar av dem, mot mer plats.