Nekromanti Indierummet på GothCon 2013

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm. Jag håller med dig till viss del.

En spelare i indierummet får en SL som är tokengagerad, väl insatt i spelet, och sugen på att spela precis det ögonblicket. Jag har betalat för pass där spelledaren inte haft någon av de kvaliteerna, och då hjälper det inte med ett aldrig så bra skrivet äventyr.

Å andra sidan kommer det väl tillbaka till vad det är GC ersätter egentligen, spelarnas nöje eller spelledarens lidande. För om det är det förra borde ersättningen till spelledarna kvarstå, och man får nysta i någon annan ände, som hur man skall ta betalt för arret.

MrG

Swashbuckler
Elmrig said:
Det låter i mina öron som att det är konstruktionen kring att ta betalt för spelpass som är inkompatibel med rollspel on demand.
Bara vill få förtydliga att jag inte har någon som helst koll på hur GothCon av idag resonerar, men historiskt sätt har konventet kämpat med höga lokalkostnader och det som slukat mest lokaler och funktionärer är rollspelen. Rollspel tar gärna en sal och en funktionär för fyra till fem spelare per pass. Jämnför det med brädspel så har jag själv knökat in tjugo pers drygt i samma storlek på sal med en arrangör och kortspelen typ magic är än mer resurchsnåla. Det här är varför (åtminstone förr i tiden) rollspel har haft en extra avgift på konventen. När drop-in rollspel uppstod så fanns det ingen chans att få några lokaler till det, men vi nöjde oss med ett bord i cafeterian. Och uttalade att vi var utfyllnad, inte något som skulle konkurera med scenarion som gav konventen pengar.

Nu för tiden är jag scenarioarrangör vanligtvis, jag spenderar någonstans mellan 50 och 100 arbetstimmar innan konventet med att skriva och speltesta och en inte oansenlig mängd tid att boka upp upp till trettio pers som spelleder på konventet. För det får jag som bäst salar till majorieten och enstaka korridorsplatser. Plus att mina arr drar in extra pengar till konventet. Jag tjatar också på konventet om mer och bättre salar. Jag kommer fortsätta arrangera scenarion så länge det finns sånna i mig och oavsett hur dissade rälsscenarion kan bli så gillar jag det och de får bra betyg på utvärderingar. Men andra kan mycket väl tröttna på slitet med att arra scenarion om man skulle få bättre ersättning av att ordna drop-in. Å andra sidan kan man undra om det är dags att sluta med schemalagda scenarion och bara gå över till rollspel som drop-in. Tyvärr så tror jag att de konvent som prövat det har tappat rollspelarna :-(

-Gunnar (som tyckte korridorsplatser funkade bättre för kortare drop-in än för femtimmars scenarion)

RasmusL

Champion
MrG said:
Elmrig said:
Det låter i mina öron som att det är konstruktionen kring att ta betalt för spelpass som är inkompatibel med rollspel on demand.
Bara vill få förtydliga att jag inte har någon som helst koll på hur GothCon av idag resonerar, men historiskt sätt har konventet kämpat med höga lokalkostnader och det som slukat mest lokaler och funktionärer är rollspelen. Rollspel tar gärna en sal och en funktionär för fyra till fem spelare per pass. Jämnför det med brädspel så har jag själv knökat in tjugo pers drygt i samma storlek på sal med en arrangör och kortspelen typ magic är än mer resurchsnåla. Det här är varför (åtminstone förr i tiden) rollspel har haft en extra avgift på konventen. När drop-in rollspel uppstod så fanns det ingen chans att få några lokaler till det, men vi nöjde oss med ett bord i cafeterian. Och uttalade att vi var utfyllnad, inte något som skulle konkurera med scenarion som gav konventen pengar.

Nu för tiden är jag scenarioarrangör vanligtvis, jag spenderar någonstans mellan 50 och 100 arbetstimmar innan konventet med att skriva och speltesta och en inte oansenlig mängd tid att boka upp upp till trettio pers som spelleder på konventet. För det får jag som bäst salar till majorieten och enstaka korridorsplatser. Plus att mina arr drar in extra pengar till konventet. Jag tjatar också på konventet om mer och bättre salar. Jag kommer fortsätta arrangera scenarion så länge det finns sånna i mig och oavsett hur dissade rälsscenarion kan bli så gillar jag det och de får bra betyg på utvärderingar. Men andra kan mycket väl tröttna på slitet med att arra scenarion om man skulle få bättre ersättning av att ordna drop-in. Å andra sidan kan man undra om det är dags att sluta med schemalagda scenarion och bara gå över till rollspel som drop-in. Tyvärr så tror jag att de konvent som prövat det har tappat rollspelarna :-(

-Gunnar (som tyckte korridorsplatser funkade bättre för kortare drop-in än för femtimmars scenarion)
Tack för förtydligandet, jag kan sympatisera med de resonemangen. Rörande dissning av rälsspel så var det inte min mening att ge mig på fenomenet som helhet, jag menade att om en spelledare som inte brinner för den typen av spelledande tar på sig eller blir tvungen att spelleda ett rälsat scenario så finns en risk att spelarna blir lidande.

Sjunde inseglet

Swordsman
Re: Åver där

wilper said:
Senare. I Indierummet Games on Demand.

- Vi kräver KULT!
- Hej och välkommna till Indierummet Games on Demand. Vi har inte KULT tillgängligt här, men vi har en hel del andra spel. Vad sägs om Montsegur 1244, ett spel som slutar med att rollerna bränns på bål? Eller kanske Zombie Cinema eller Dead of Night, båda är skräckspel?

Alt 1:
- Coolt! Vi testar Zombie Cinema, Jonte har hört att det är världens bästa finska zombiefilmsrollspel, kan man spela sånt på GothCon? Det hade vi ingen aning om.

Alt 2:
- Öhh, nä... Vi ville spela KULT. Vi går och ropar in ett ex på auktionen istället.

Jag tycker att båda resultaten är helt ok.
Det är bra ifall KULT-sugna kommer. :gremsmile:

KULT kommer att finnas i Indierummet 2013 men i form av ett förberedelselöst indie-KULT som kan spelas när det dyker upp spelare. Förhoppningsvis ska det också finnas ett tryckt exemplar av KULT - Illusionens fångar för folk att titta på. :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
Pilzeman said:
Anmälning för arrangemang til GothCon XXXVII är snart. I år var det jag och Bunny som stod som arrangörer, med mycket hjälp av Arvidos, Vicotnik, Genesis och flera andra som dök upp och spelledde/möjliggjorde spel. Vi anmälde oss (tror jag) som Föreningen WRNU, men det märktes väl i slutändan inte så mycket.

Jag tänker skriva en anmälan och skicka in i dagarna. Vicotnik har sagt till mig att han är med som medarrangör, och GothCon tillåter bara två ordinarie + fritt antal spelledare/funktionärer, så det blir han och jag i år. Jag tänker bestämma lite här så att något blir gjort, men om någon annan verkligen vill vara "arrangör på riktigt" och inte bara spelledare så pm:a mig. Annars blir det jag och Vico, men ni som varit i indierummet vet hur det brukar gå till – det vi gör är att se till att det finns papper, pennor, bord, te och lappar att fylla i så att spelledarna får mat.

Så, det jag undrar är:
- Vem vill vara med?
- Vad ska stå i foldern?
Jättebra att du tar tag i det här, Pilze. Min plan för 2013 är att gå till konventet som en vanlig besökare, för första gången någonsin. Nu kommer någon säkert dra in mig att spelleda något ändå, och det är okej, men jag känner inte för några åtaganden inför kalaset. :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
Re: Anmälan lagd

Skönt att hoppa in i en tråd där deltagarna redan kommit fram till det jag själv ville säga. Givetvis ska Indierummet skaffa sig en undertitel, och flera bra har redan uppkommit. Jag röstar för:

Indierummet
Rollspel on Demand

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Jag tror du missade min poäng med det urpsrungliga inlägg. Ska komma ihåg att inte använda Kult som exempel nästa gång. :gremtongue:

(Men bra att du ska dit iaf.)

Sjunde inseglet

Swordsman

Nä, era argument är glasklara. Jag kunde helt enkelt inte hejda mig själv när jag såg exemplet. :gremsmile:

På tal om Rollspel on demand:

Jag föreslår att ni 2013 minst har ett bord som bara är till för nyfikna som vill prova Indiespel. Visst kanske det är kul att kunna se folk spela Indiespel men om man inte kan erbjuda oinsatta att testa spelen så är det ju inte så mycket av Rollspel on demand. Jag erbjuder mig gärna att spelleda de spel jag är insatt i för nybörjargrupper och Arvid brukar inte tacka nej om folk behöver en spelledare. Finns inga nyfikna är det bara att använda bordet så länge och flytta på sig om det dyker upp folk. På sätt sprider man trevliga rykten om att Indierummet är en plats dit man kan komma och testa coola spel.

Vill Indierävar dra till Indierummet för att spela tillsammans är det väl bättre att de sitter i korridorerna än att ni skickar iväg förstagångsbesökarna?

Sodivra

Champion
wilper said:
Å andra sidan kommer det väl tillbaka till vad det är GC ersätter egentligen, spelarnas nöje eller spelledarens lidande. För om det är det förra borde ersättningen till spelledarna kvarstå, och man får nysta i någon annan ände, som hur man skall ta betalt för arret.
Ja, det är en bra fråga. I större delen av GC's historia har det ju varit en ickefråga, eftersom alla arr krävt prepp. (Nickar åt Gunnars inlägg)

Sodivra

Champion
Pilzeman said:
Så jag står med Elmrig: jag skulle vara för att byta spelledarmutorna, eller delar av dem, mot mer plats.
Det är ju mer som står på spel än så, egentligen. Den största saken man får tillbaka av spelledarpassen är ju inte en liten fika, utan att få anmälningsavgiften tillbaka.

Ska jag ta med även detta erbjudande (att vi inte begär anmälningsavgiften tillbaka) till gothcon?

Den här diskussionen väcker en del frågor om vad ett arr och en spelledare är på GothCon, och vad Indierummet är och ska stå för som arr. Jag tycker det är bra.

Pilzefrau

hon/henne
Alltså… Våra spelledare, de som faktiskt står tillgängliga som Sjunde Inseglet pratar om och är beredda att spelleda vem som helst On Demand, gör ju odiskutabelt ett funktionärsjobb av något slag. Det är bara att "Spellett ett pass" är så satt i sten för att det betyder samma sak för alla klassiska rollspelsarr, men att det inte betyder samma sak i Indierummet. Självklart ska folk som jobbar för oss i indierummet (och det är helt okej att som spelledare säga "nej, jag är bara här för att spela det jag själv vill, att jag råkar spelleda gör inte att jag vill stå vid bordet och ta emot vilken grupp som helst") få något tillbaka för det på samma sätt som folk som sitter och lånar ut spel i brädspelsbaren eller den som är spelledare i Verbal Kombat.

Så "ingen i indierummet ska ha något" (inte citat från Arvid) är att ta i. För at utgå från senaste GothCon: det fanns lappar där du satte kryss när du jobbat ett pass, och kryss gav mat och inträde tillbaka. Diskussionen man borde ta med GothCon är vad det innebär att "jobba ett pass" i indierummet, snarare än att vi vill vara utanför lappsystemet. Jag vet inte vad andra sysslor än spelledare har för standard för vad ett pass är. Är "stå i köket i fyra timmar" utbytbart mot "spelleda ett pass (enligt schema fyra timmar)"?

Mitt bästa förslag är att "råka vara spelledare fyra timmar" inte räknas, medan "bemannar välkomstbordet och/eller spelleder för 'nya' i fyra timmar" gör det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Sjunde inseglet said:
Vill Indierävar dra till Indierummet för att spela tillsammans är det väl bättre att de sitter i korridorerna än att ni skickar iväg förstagångsbesökarna?
Jag vet inte hur stort det problemet faktiskt är, om det nu är ett problem alls. De flesta spelledarna ser att spela med andra spelledare som en sidoaktivitet som man ägnar sig åt när det inte kommer några gäster. Hade vi fler gäster och lokaler att ta emot dem hade de spelledarna lett utomstående istället.

Bunny

Crazy like a fool

Sjunde inseglet said:
Det är bra ifall KULT-sugna kommer. :gremsmile:

KULT kommer att finnas i Indierummet 2013 men i form av ett förberedelselöst indie-KULT som kan spelas när det dyker upp spelare. Förhoppningsvis ska det också finnas ett tryckt exemplar av KULT - Illusionens fångar för folk att titta på. :gremsmile:
Det här kommer jag inte vilja missa att spela nästa år. Du har att se framför dig att bli rekryterad som spelledare också. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Pilzeman said:
... få något tillbaka för det på samma sätt som folk som sitter och lånar ut spel i brädspelsbaren eller den som är spelledare i Verbal Kombat.
Det kan vara bra att prata om vad man känner till, de två senaste åren är jag inte hundra på, men tror att personerna som arrat Verbal inte fått något för det mer än applåder och bara varit på konventet för att göra PR för Verbal samt att hålla i arrangemanget.

Innan dess var det en deal med att jag (och innan dess Peter och Henrik) fick inträde tillbaka för att arrangera det och ett drop-in / scenario minst. Inga luncher eller fikor tog vi heller. Och det är för det arr på GothCon som drar störst publik. Så ska du dra liknelser gör det om folk som du vet tar ersättningen :p

-Gunnar (som sällan tagit fikalapparna ens när jag suttit och hållit i drop-in hela konventet, för ett bord i cafeterian och förhoppningsvis en egen sovsal med de andra sju i Rollspelsbaren och lite annat folk vi känt)

MrG

Swashbuckler
Sorry om inlägget ovan var lite väl agresivt, egentligen är jag grymt för indierummet och att det ska finnas drop-inrollspel på konvent. Trodde jag att det fanns utrymme för fler drop-in arr kanske jag skulle hålla på med det igen själv också. Men rum är en lite helig sak för mina arrangemang, det är snålt med de som det är och de spelledarlösa arrangemang jag håller funkar nog inte utan rum. Så när andra arra vill ha mer utrymme så känner jag som lite i grunden valt att skriva scenarion för att få salar att det känns halvruttet. Oavsett vad vi pratar för andra fringisar. Vi har alltid haft kruxet att spelledare för scenarion lägger ett par timmar innan konventer, något ingen annan funktionär gör, men får samma fringisar. Lite orättvist det håller jag med om. Men å andra sidan har jag gjort det mycket hellre än att städa, sitta i kiosk eller hålla i en brädspelsbar. Till och med tycker jag att det är så grymt mycket bra feedback så jag gör det utan att ta ut mina fringisar och ofta gjort det i typ sju pass per konvent innan barn... Inkluderat då att hållit i eller delarrangerat Verbal Kombat i några år...

-Gunnar (som ropar hejja på alla rollspelsarrangemang)

RasmusL

Champion
Bah, det blev förhinder för min del så inget GothCon nästa år (vilket kanske är lika bra, ju mer jag läst här desto mindre pepp blir jag :gremsmile: ). Lycka till så ses vi vad det lider (LinCon?)!

Pilzefrau

hon/henne
Det är lugnt, jag förstår mer och mer att Indierummet mycket väl kan vara den priviligierade parten på en del sätt. Jag vet inte hur jag ska gå vidare med det här, för jag känner inte att jag har någon koll på något (jag har liksom bara hamnat här), men du behöver inte oroa dig för att vara aggresiv. My bad att dra in Verbal Kombat, jag bara utgick från att de funkade som andra arr.

Sodivra

Champion
MrG said:
Sorry om inlägget ovan var lite väl agresivt, egentligen är jag grymt för indierummet och att det ska finnas drop-inrollspel på konvent. Trodde jag att det fanns utrymme för fler drop-in arr kanske jag skulle hålla på med det igen själv också. Men rum är en lite helig sak för mina arrangemang, det är snålt med de som det är och de spelledarlösa arrangemang jag håller funkar nog inte utan rum. Så när andra arra vill ha mer utrymme så känner jag som lite i grunden valt att skriva scenarion för att få salar att det känns halvruttet. Oavsett vad vi pratar för andra fringisar. Vi har alltid haft kruxet att spelledare för scenarion lägger ett par timmar innan konventer, något ingen annan funktionär gör, men får samma fringisar. Lite orättvist det håller jag med om. Men å andra sidan har jag gjort det mycket hellre än att städa, sitta i kiosk eller hålla i en brädspelsbar. Till och med tycker jag att det är så grymt mycket bra feedback så jag gör det utan att ta ut mina fringisar och ofta gjort det i typ sju pass per konvent innan barn... Inkluderat då att hållit i eller delarrangerat Verbal Kombat i några år...

-Gunnar (som ropar hejja på alla rollspelsarrangemang)
Det är synd att GothCon har ont om salar och att det kräver förarbete att spelleda ett scenario, men det kan inte indierummet stå till svars för.

Vi gör vår grej platseffektivt (vi skulle kunna sysselsätta 2 eller 3 grupper till med en lektionssal) och har en ganska bestämd profil som lämnar plats för andra drop-in-arr. Så gör det du vill göra, det är en sak mellan dig, ditt samvete och GothCon. Hejja tillbaks!

MrG

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Vi gör vår grej platseffektivt (vi skulle kunna sysselsätta 2 eller 3 grupper till med en lektionssal) och har en ganska bestämd profil som lämnar plats för andra drop-in-arr. Så gör det du vill göra, det är en sak mellan dig, ditt samvete och GothCon. Hejja tillbaks!
Alltså, jag trodde det argumenterades för att Indierummet behövde bättre/mer lokaler och att inte korridorer vara bra nog, finns det inga sånna argument utan att det duger med samma för er som andra drop-in har haft förr så har jag inga arguemnt.

Däremot köper jag inte helt att det finns utrymme för många drop-in rollspel på GothCon, vad jag har sett på trådar på forumet så verkar inte indierummet varit så stort när Rollspelsbaren körde fortfarande, på samma sätt som Stjärnehult, ASFs rollspelsbar, wrnu-rummet (eller vad det hette) blev så stora. Jag tror att det finns tillräckligt med drop-inrollspelare för ett rollspelsdrop-in, baserat på observationer från de snart tjugo år som det funnits rollspelsdropin på konvent.
Och när konvent har valt att lägga ned schemarollspel och bara satsa på drop in så har jag inte tyckt det verkar blivit något rollspelande kvar på de konventen.

-Gunnar (förstod aldrig vad Arvid tyckte mitt samvete hade med saken att göra)

Lukas

Mannen i Gult
Det jag inte förstår är vad som diskuteras.

Indierummet vill väll byta sitt gamla rum mot ett större.
då kan ju det gamla rummet användas till en schemalagd rollspelsgrupp.

det blir ju inte en sal mindre utan snarare att vi som behöver ett större rum får det medan de som klarar sig på ett mindre får det istället.

//Lukas som inte förstår problemet