Dimfrost
Special Circumstances
Att ensam är stark tycks vara den allt dominerande maximen för rollspelsmakare inom indiescenen, både i Sverige och utomlands. Jag antar att det kommer sig av en överdriven tilltro till sin förmåga och sina idéer, för rimligtvis borde det gå att göra bättre spel om man samarbetade. Dels går det fortare att få klart saker (och det finns ju många vars idéer aldrig blir riktigt klara, oavsett hur bra de är, och åtminstone delvis lär det bero på att det tar tid att skriva, layouta och så vidare när man ska göra allt själv), dels är inte alla lika bra på allt. Vore det inte värt att släppa lite på den kreativa kontrollen för att ta hjälp av andra kompetenta individer? Varför inte låta någon ta hand om en viss del av konfliktsystemet, eller skriva introduktionsäventyret, eller skapa en lämplig bit av världen?
Jag är medveten om att det förekommer, främst då när det gäller illustrationer eller layout, men det borde kunna samarbetas mer, speciellt inom forumets community. Det finns mycket talang här men det är alldeles för lite som faktiskt blir färdigt. Jag menar nu inte bara att man tar in en illustratör till sitt projekt när man vet vilka bilder man har, utan att man ska vara flera som brinner för spelet från början. Visst kan det vara svårt att bli tillräckligt engagerad i någon annans idé, och visst kan det leda till att projektet rinner ut i sanden, men jag tror det är värt att testa mer. Eller?
/Dimfrost
Jag är medveten om att det förekommer, främst då när det gäller illustrationer eller layout, men det borde kunna samarbetas mer, speciellt inom forumets community. Det finns mycket talang här men det är alldeles för lite som faktiskt blir färdigt. Jag menar nu inte bara att man tar in en illustratör till sitt projekt när man vet vilka bilder man har, utan att man ska vara flera som brinner för spelet från början. Visst kan det vara svårt att bli tillräckligt engagerad i någon annans idé, och visst kan det leda till att projektet rinner ut i sanden, men jag tror det är värt att testa mer. Eller?
/Dimfrost