Nekromanti Induktionshäll

Storuggla

Champion
Jag sitter för tillfället vid en induktionshäll. Jag hittar ingen bruksanvisning. Jag vet att vissa kastruller inte får användas på den, men hur är det med glas?

Storuggla, huslig fråga

Snow

Swashbuckler
Glas funkar inte alls (om det inte är något special med elektriska trådar i botten på glaset). Tänk dig det hela som en transformator där grytan är halva transformatorn. Transformatorer blir varma när de används. Samma grej här. Fast av bara glas gör man ingen transformator.

Pilzefrau

hon/henne
Jag har fattat det som att alla kastruller får användas, bara det att vissa aldrig blir varma. Gjutjärn eller järnkärna är allt vi använder hemma på våran, och jag minns att vi fick göra oss av med en annan teflonpanna vi hade när vi skaffade hällen för att den inte skulle fungerat.

w176

Förlorad dotter
Sitter du vid in infuktionshäll gissar jag att samtliga kastruellt i det köket kan användas. Gjutjärn funkar dagranterat och nog de andra metallkastruller de har (i och med att de vore rätt värdeläsa att ha annars)

Men du bör inte "torrvärma" ner med lite fett, vatten eller grejer på en gång.

Alla temperatusskillnader sker omedelbart mer eller mindre så du måste hela tide vara beredd att justera temperature.

Brior

Swordsman
Inget blir förstört av att användas på induktionshäll, men bara järnbaserade kastruller och stekpannor blir varma. Aluminium och glas händer inget alls med.

DesertRain

Hero
Glas fungerar inte alls, det kommer inte ens bli varmt. Annars borde vilken kastrull som hels av metall fungera.

Feuflux

omjonasson.se
Vi fick fimpa en kastrull efter husflytten eftersom den tvärvägrade att bli varm av induktionshällen. Minns inte vad som var speciellt med den... eventuellt kopparbotten? Däremot (likt vad alla har svarat) så har jag aldrig hört nåt om att man inte får (dvs skulle kunna skada spisen?) använda vissa kastruller.

Om meningsbyggnaden ser konstig ut så skyller jag på att jag sover just nu.

viggo

Veteran
Induktionshällar bygger på magnetism. Så om du kan fästa en magnet på din kastrull/stekpanna/gryta så kan du använda den på hällen. Allt annat kommer bara att stå där utan att det händer något.

ripperdoc

Myrmidon
När vi fick vår induktionshäll visade det sig att vi behövde köpa helt nytt sätt av kastruller och pannor. Problemet är att även om de är gjord av stål så funkar de inte bra om de är för räfflade under.

Annars är induktionshäll underbar, går förbannat snabbt att bli varmt!