CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
I denna serie trådar kommer jag med olika förslag för hur dispositionen och detaljfokuseringen kan bli bättre i en tänkt engelskspråkig upplaga av Western 4 (Kickstarter).
Jag säger inget av detta för att klanka ner på ert mödosamma arbete, utan enbart i en positiv och konstruktiv anda. Jag har lagt ner rätt mycket tid nyligen på att gå igenom Regel- och Rollpersonsboken. Jag har funnit många bra grejer och en fantastiskt imponerande känsla för detaljrikedom... men också ett flertal smärre som större svagheter jag ber er titta på inför en internationell lansering.
Snälla - reagera nu inte genom att bli defensiv. Om du märker du vill säga åt mig jag har fel eller förklara för mig hur det egentligen fungerar, gör inte det. Då missar du poängen fullkomligt! Jag skriver inte dessa poster för att *jag* behöver få ett svar. Jag skriver detta för att påpeka att ***böckerna*** behöver ge dessa svar!
Det konstruktiva sättet att reagera på dessa poster är att fundera på om regeltexten är tillräckligt bra som den är (inför en översättning), eller om det ligger någonting i vad jag säger, och att texten behöver förbättras. Inte att här i tråden ge svaren.
Jag kopierar denna inledning till varje enskild tråd, i hopp om att ingen missar mitt syfte. Att jag väljer flera trådar istället för en är för att annars försvinner översikten väldigt snabbt, om det blir en eller flera diskussioner om hur bäst åtgärda respektive punkt.
Fråga gärna vad jag menar - jag är medveten om att jag ibland kan ha blivit lite väl stolpig.
Tack för mig och hoppas mitt engagemang uppskattas /Zapp
---
Byte av vapendisciplin under en och samma stridsrunda. (Något ni besvarat här på WRNU)
Säger inte detta är omöjligt att lista ut. Det är däremot konstigt att reglerna inte alls tar upp frågan.
---
Handlingar.
Tro det eller ej, men det är långt ifrån uppenbart att förflyttning är något du gör medan du gör något annat. I många spel är att röra på sig sin egen handling ("Move Action"). För dem som kommer från exempelvis Dungeons & Dragons, dvs 90% av er tilltänkta Kickstarterpublik, behöver detta sägas klart och tydligt: du kan röra dig medan du skjuter och gör olika saker, och det kostar bara avdraget för samtidiga handlingar (-5).
Ett exempel där du skjuter, börjar springa och skjuter igen, dyker in genom ett fönster (medan du skjuter två gånger), varefter du reser dig upp, och avslutningsvis skjuter igen inklusive alla detaljer om handlingar och modifikationer hade varit väldigt värdefullt. (I detta exempel räknar jag till sex spenderade handlingar, så det är något du kan göra i en och samma runda om du är legendariskt snabb).
Jag säger inget av detta för att klanka ner på ert mödosamma arbete, utan enbart i en positiv och konstruktiv anda. Jag har lagt ner rätt mycket tid nyligen på att gå igenom Regel- och Rollpersonsboken. Jag har funnit många bra grejer och en fantastiskt imponerande känsla för detaljrikedom... men också ett flertal smärre som större svagheter jag ber er titta på inför en internationell lansering.
Snälla - reagera nu inte genom att bli defensiv. Om du märker du vill säga åt mig jag har fel eller förklara för mig hur det egentligen fungerar, gör inte det. Då missar du poängen fullkomligt! Jag skriver inte dessa poster för att *jag* behöver få ett svar. Jag skriver detta för att påpeka att ***böckerna*** behöver ge dessa svar!
Det konstruktiva sättet att reagera på dessa poster är att fundera på om regeltexten är tillräckligt bra som den är (inför en översättning), eller om det ligger någonting i vad jag säger, och att texten behöver förbättras. Inte att här i tråden ge svaren.
Jag kopierar denna inledning till varje enskild tråd, i hopp om att ingen missar mitt syfte. Att jag väljer flera trådar istället för en är för att annars försvinner översikten väldigt snabbt, om det blir en eller flera diskussioner om hur bäst åtgärda respektive punkt.
Fråga gärna vad jag menar - jag är medveten om att jag ibland kan ha blivit lite väl stolpig.
Tack för mig och hoppas mitt engagemang uppskattas /Zapp
---
Byte av vapendisciplin under en och samma stridsrunda. (Något ni besvarat här på WRNU)
Säger inte detta är omöjligt att lista ut. Det är däremot konstigt att reglerna inte alls tar upp frågan.
---
Handlingar.
Tro det eller ej, men det är långt ifrån uppenbart att förflyttning är något du gör medan du gör något annat. I många spel är att röra på sig sin egen handling ("Move Action"). För dem som kommer från exempelvis Dungeons & Dragons, dvs 90% av er tilltänkta Kickstarterpublik, behöver detta sägas klart och tydligt: du kan röra dig medan du skjuter och gör olika saker, och det kostar bara avdraget för samtidiga handlingar (-5).
Ett exempel där du skjuter, börjar springa och skjuter igen, dyker in genom ett fönster (medan du skjuter två gånger), varefter du reser dig upp, och avslutningsvis skjuter igen inklusive alla detaljer om handlingar och modifikationer hade varit väldigt värdefullt. (I detta exempel räknar jag till sex spenderade handlingar, så det är något du kan göra i en och samma runda om du är legendariskt snabb).