Nekromanti Inför Rogue Trader

rjonas

Hero
Om en vecka kommer ett introduktionsäventyr till Rogue Trader som ska släppas i samband med Free RPG Day. I höst släpps spelet. Jag är, och säkert många med mig, otroligt inspirerad.

Jag fick en idé om ett eget introduktionsäventyr. Vi kan kalla det Emergency Drill. Det går ut på att spelarna befinner sig på sitt skepp och olika system ombord börjar fallera samtidigt som stressande order kommer från högre ort. Syftet ska vara att bekanta sig med sitt skepp och systemet.

Nån som har lust att brainstorma lite?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hmm... Nu är jag ingen enorm fantast av 40K-universat, och tycker ärligt talat rätt illa om Dark Heresy. Men är det inte lite antiklimax att spela ett äventyr där man går runt och kör brandövningar? Hade jag testat ett nytt system och det var vad som serverades hade jag nog inte kommit tillbaka till fler spelmöten. Det påminner lite om StarTrek-äventyret som jag har i någon Challenge, där rollpersonerna skall questa efter chokladmunkar för att muta en inspektör.

Skulle jag leda ett introäventyr i Rogue Trader hade jag nog försökt visa upp lite mer av spelvärlden, skeppet kanske är viktigt, men det är ju ändå som jag ser det mest ett transportmedel, och därför inte så intressant i sig. Kanske en mordgåta med representanter för några olika falanger som huvudmisstänkta? Att skeppet kommer in i en lokal konflikt och tvingas ta ställning?

Förresten: Högre ort? Hade du tänkt att rollpersonerna skall spela besättningsmän på någon annans skepp?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Utan vidare kunskaper i wh40k-världen så tycker jag att det verkar vara en ball idé.

Order uppifrån - vartifrån? Vem jobbar rollpersonerna för?
Kan det vara en schysst grej att låta äventyrets själva kärna vara att rollpersonernas skepp möter på något okänt därute i rymden, och så går allt åt helvete - extra stressfaktor? Kanske blir resultatet att rollpersonerna måste fly och bryta med sin tidigare falang? Kan vara en schysst grund för vilket rymdspel som helst, att börja med en smäll som gör att man blir på flykt resten av kampanjen... Funkade för Firefly...

Sedan tänker jag osökt på det japanska TVspelet Final Fantasy 8, där man vid ett tillfälle
hamnar i ett rymdskepp som man först questar i och slåss mot monster i, och sedan får som sitt personliga transportmedel.

Detta gör att man i en fortsatt kampanj får lite extra känsla för spelet, och har man kämpat för varje kvadratcentimeter mot fallerande system såväl som yttre fiender så är skeppet mer "ens eget", det finns en personlig historia bakom.

Har själv funderat på att göra något liknande i Coriolis...

rjonas

Hero
Som Rogue Trader är man en frifräsare och kan ta sig mycket stora friheter. Skeppet är till och med politiskt suveränt. Men vad hjälper det när nån med kejsarens sigill dyker upp och ställer krav? Det är ju en kul konflikt häri på en gång.

* Skeppet hittar nåt intressant i rymden.
* Warp-core beter sig skumt.
* Nån blir mördad.
* Krav ställs på omlokalisering av skeppet.
* Fångar bryter sig ut från skeppets fängelse.
* Warp-core beter sig farligt.
* Skeppet hotas av yttre våld.
* Ansvarig besättning hotas av repressalier.
* Bränder, stridigheter, oro ...

Necross

Swashbuckler
Annars så har jag ett tips på bra introscenario för sci-fi. Jag körde det i Star Wars Saga.

PC:na befinner sig tillfångatagna på en stor fångtransportskepp (av olika anledningar - de kan ju even vara oskyldigt dömda eller bara haffade). De sitter i var sin cell när plötsligen allt skakar till och alla celldörrer öppnas... Därefter kan lite vad som helst hända. Lämligen kan PC-gruppen sitta i samma cellblock, och först gradvis möta andra på båten. Kanske strular tekniken bara. Eller är det myteri? Kanske har en galen demon besatt skeppets kapten? Ni fattar, möjligheterna för seriös spacehulkcrawling med mäktigt slut är oändliga.

rjonas

Hero
Det där är ju asfränt. Tänk om halva skeppet fastnat i varpen och att verkligheten förvridits i dessa delar. Varpen kan ha ställt gravitationen på höjd och innanmätet måste utforskas som i Poseidon. Pink Horrors skuttar omkring och kacklar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nu är jag ingen kännare av WH40K:s universum, men det där låter som en mörk variant av Traveller-konceptet: en free trader som kuskar runt bland stjärnorna och gör affärer. Berätta gärna mer.

rjonas

Hero
Mekanurg said:
Nu är jag ingen kännare av WH40K:s universum, men det där låter som en mörk variant av Traveller-konceptet: en free trader som kuskar runt bland stjärnorna och gör affärer. Berätta gärna mer.
I ett universum där kaos bekämpas med snäva doktriner och oresonligt förtryck, flyger vissa individer omkring i FTL-katedraler och har makt att kärnvapenbomba planeter från omloppsbana, om de känner för det.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
I ett universum där kaos bekämpas med snäva doktriner och oresonligt förtryck, flyger vissa individer omkring i FTL-katedraler och har makt att kärnvapenbomba planeter från omloppsbana, om de känner för det.
Inte min :tekopp: