Rickard
Urverk speldesign
Skriv av er i tråden om spelet.
Själv tyckte jag om reglerna som infördes under spel. Att andra fasen inte behövde något PM, utan att infiltratörerna kunde skicka det redan i första fasen. Jag var lite för fast vid hur det funkar IRL.
Den andra regeln såg ut att funka bra också, där det blev en autoröst om någon släpade efter. Det i kombination med att folk började haja spelet och kanske även att folk ville att spelet skulle ta slut gjorde att de sista röstningsomgångarna gick undan.
Om det blir något mer spel, så borde korten från originalreglerna vara med. Presidenten får ett kort (två om 7+ deltagare ) i början av rundan och dessa måste den skicka till andra. Bara det ger mer information till skeppet. Vad man kan göra med korten är allt möjligt, från att tvinga någon att alltid rösta öppet i fortsättningen, att automatiskt få en röstning att misslyckas eller ta över presidentrollen. När man är 7+ tillkommer rätt kraftfulla kort som att få se om någon är infiltratör eller inte.
Spelet tog lite drygt tre veckor. Det tyckte jag var ok. Spelet var i princip avgjort redan i tredje rundan eftersom infiltratörerna olyckligtvis var efter varandra. Hade omröstningen gått vidare till Recca och den röstats ned så hade infiltratörerna också vunnit.
Hela det här spelet såg jag faktiskt mest som en testomgång för någon ordentlig runda med spelkort. Möjligtvis med max-antal av inlägg också? Jag gillade den tanken.
Själv borde jag ha skrivit reglerna annorlunda. Det tänker jag ta i ett annat inlägg.
Deltagare
Skeppet: Tyr, Recca, !Paxen, Mukwa, Cassius
Infiltratörer: Vimes, Vicotnik, Konrad Konvalj
Spelomgångarna
Hur en runda går till
Runda 1
Runda 2
Runda 3
Runda 4
/Han som nu återgår till sitt sedvanliga namn
Själv tyckte jag om reglerna som infördes under spel. Att andra fasen inte behövde något PM, utan att infiltratörerna kunde skicka det redan i första fasen. Jag var lite för fast vid hur det funkar IRL.
Den andra regeln såg ut att funka bra också, där det blev en autoröst om någon släpade efter. Det i kombination med att folk började haja spelet och kanske även att folk ville att spelet skulle ta slut gjorde att de sista röstningsomgångarna gick undan.
Om det blir något mer spel, så borde korten från originalreglerna vara med. Presidenten får ett kort (två om 7+ deltagare ) i början av rundan och dessa måste den skicka till andra. Bara det ger mer information till skeppet. Vad man kan göra med korten är allt möjligt, från att tvinga någon att alltid rösta öppet i fortsättningen, att automatiskt få en röstning att misslyckas eller ta över presidentrollen. När man är 7+ tillkommer rätt kraftfulla kort som att få se om någon är infiltratör eller inte.
Spelet tog lite drygt tre veckor. Det tyckte jag var ok. Spelet var i princip avgjort redan i tredje rundan eftersom infiltratörerna olyckligtvis var efter varandra. Hade omröstningen gått vidare till Recca och den röstats ned så hade infiltratörerna också vunnit.
Hela det här spelet såg jag faktiskt mest som en testomgång för någon ordentlig runda med spelkort. Möjligtvis med max-antal av inlägg också? Jag gillade den tanken.
Själv borde jag ha skrivit reglerna annorlunda. Det tänker jag ta i ett annat inlägg.
Deltagare
Skeppet: Tyr, Recca, !Paxen, Mukwa, Cassius
Infiltratörer: Vimes, Vicotnik, Konrad Konvalj
Spelomgångarna
Hur en runda går till
Runda 1
Runda 2
Runda 3
Runda 4
/Han som nu återgår till sitt sedvanliga namn