Tankar om spelet
Här kommer mina fem cent om spelet. Jag är ganska lost, men vad jag kommer göra är att skapa ett exceldokument för att hålla reda på nomineringar och utfall av uppdrag. Jag tror att jag kommer behöva det i det här spelet.
First things first
* 8 spelare varav 5 bybor och 3 ulvar
* Presidentens förslag röstas för om en majoritet håller med om beslutet. Detta innebär att 5 pers måste godkänna det.
Slutsats: Ulvarna kommer ha massor att säga till om vad gäller nomineringarna. Om byn är ense så kan de inte göra någonting. Om byn är oense så kommer ulvarna alltid bestämma så länge det är två röster på förslaget. Det här kommer också innebära att de första rundorna förmodligen kommer gå till ulvarna om de väljer att sabotera, för de kommer styra byn till att bara ha med en infiltratör i gruppen.
Vad vill vi helst ha nu då? Allra helst vill vi förstås ha 3 infiltratörer med på samma utflykt och att de alla tre väljer att sabotera, för då har vi vunnit spelet. Den chansen är dock minimal. Två stycken sabotage kommer vi förmodligen inte heller få med, även om det också hade gjort mig väldigt glad för första rundan. Det mesta pekar som sagt på att det är ulvarna som får välja vilka som ska vara med på utflykterna, eftersom de vet hur de vill ha det och är 3 stycken, dvs mer än hälften av det som krävs för att få igenom ett förslag.
Fun fact
Infiltratörerna får inte kommunicera... annat än i den här tråden, öppet för oss alla att se. Därför vill jag inte se några resonemang som utgår från vad som vore bäst för infiltratörerna, dvs "om jag hade varit infiltratör så skulle jag...". För det är ett effektivt sätt att berätta hur man tänker. Faktum är att jag tror att vi mår allra bäst av att strypa så mycket kommunikation dem emellan som går, vilket skulle innebära att vi inte heller kan kommunicera särskilt mycket... Om ulvarna inte kan avläsa varandra kommer de tvingas att välja sabotage när de är på uppdrag, och då ökar möjligheten att vi får flera sabotage samtidigt, vilket vi givetvis vill ha. Hur mycket kan vi strypa utan att förlora på det själva?
Om vi diskuterar nomineringarna och motiven så borde statistiken sköta resten, eller? Eller ska vi leta scum tells? Kommer det ens finnas något att gå på? Om inte Tyr gör bort sig, Elmrig blir Sappad och OBD blir uttråkad så kommer det väl inte finnas så många scum tells att basera sitt ulvletande på, eller?