En titt på Vico
Kvantitativ översikt
Antal inlägg: 15
Fördelning:
1.1 (President: Tyr) 6
1.2 (President: Recca) 4
2.1 (President: Vimes) 2
2.2 (President: Vicotnik) 3
3.1 (President: Konrad Konvalj) 0
Genomgång av inläggen
#1:
Svarar Recca angående inget PM, tolkar det som att Data glömt eller att han är "Rebel".
#2:
Gillar Tys nominering (Tyr-Mukwa-Vimes), men vill byta ut Mukwa mot Recca. Anledningen är att Reccas presidentskap ligger närmare i tiden.
#3:
Metainlägg om hur spelet funkar.
#4:
Tror att presidenten får lägga nytt förslag om det egna röstas ner, varför han tror att Mukwa "aldrig" kommer bli president. (Rättas av Tyr direkt efteråt).
#5:
Svarar Tyrs rättning och säger sig således inte ha något emot Tyrs nominering och förklarar sig rösta för den. (not: röstar alltså för Tyr-Vimes-Mukwa)
#6:
Svarar Recca, som tycker att vi borde "dra ut på det" med att säga att han inte vet om vi tjänar på det eftersom han inte kan det här spelet (not: klart han är medveten om att mycket info = bra för byn borde gälla här också)
#7 (ny nominering):
Svarar Recca med att det inte alls är konstigt att han röstat för, eftersom han var tydlig med varför han gjorde det i tråden.
#8:
Säger att Reccas nominering (Vimes-Recca-Mukwa) är väldigt riskfri, men logisk. Deklarerar att han ska rösta för.
#9:
På frågan vilka han själv skulle nominera säger han Vicotnik-!Paxen-Konrad på grund av att dessa två kommer vara presidenter efter honom. (not: Vico är svårgreppad, han laborerar enbart utifrån principen att nominera blivande presidenter vilket gör det svårt att analysera.
#10:
Svarar mig att han röstat för nomineringen.
#11 (ny nominering):
Frågar mig varför jag inte nominerade samma team+1. (Min nominering var: Vimes-Vicotnik-Cassius-Paxen). Detta skulle, enligt Vico, göra det lättare att upptäcka en infiltratör.
#12:
Säger att han ska rösta ner min nominering. Vill hellre skicka samma team +1. (not: som sagt rör sig Vico enbart i det självklaras marker vilket gör det svårt att utifrån hans agerande peka ut andra infiltratörer).
#13 (Ny nominering):
Presenterar sin egen nominering (Vimes-Recca-Mukwa-Vicotnik), han litar på sig själv och de tre andra har redan ett framgångsrikt uppdrag bakom sig.
#14:
Svarar mig att han nog går på autopilot men att det är för att han inte vill hantera detta spel som ett maffiaspel. Gör en lustig slipp där han typ skriver att han är infiltratör.
#15:
Svarar mitt påpekande om slippen att han tolkade mitt snack om "risk" på ett annat sätt.
---
Liten analys
Vico är skitsvår att analysera. Jag är som sagt rätt säker på att han är skurk, men det är svårt att utifrån vad han skriver och gör hitta andra skurkar. Det är intressant att han röstar ner mitt förslag (Vimes-Vico-Cassius-Paxen). Visserligen lutar han sig mot resonemang om "de tre musketörerna +1", men en av musketörerna är med (Vimes), hans egen +1 (sig själv), en av hans tidigare hypotetiska nomineringar (Paxy) samt Cassius. Om man ska dra något ur det här så kan man ponera att en av dessa är infiltratör, och i så fall skulle jag sätta mina kulor på Cassius. Å andra sidan slevar han fram Paxen och KK som hypotetisk nominering, och om vi tänker oss att detta är en plantering (att det i varje fall är en annan infiltratör med) så är det alltså möjligtvis Paxen som är infiltratörspolaren. Dock tycker jag alltså att Datas metainformation bör tolkas som att Paxen är grön. Hur som helst är det svårt att dra några långtgående slutsatser av en spelare som enbart lutar sig mot de mest självklara konsensusresonemangen. Det var visserligen klokt av skurk-Vico att rösta ner min nominering, eftersom han måste förstått att han hade goda chanser att få igenom sig själv som musketörernas "+1" när det var hans egen tur att nominera.