Re: Kånkel nojja
Okay. Här kommer lite Kånkel-noja baserat på hur det borde vara rent logiskt och matematiskt*
R1. Ulv-Recca vågar inte pajka resan eftersom hon sitter i samma båt som två erfarna och snackiga snubbar som ses som grön av gruppen. Annars borde de ju aldrig ha skickats iväg. R1 blir en gröningsrunda för de tre musketörerna.
R2. Vimes nominerar ett nytt gäng med och utelämnar de två gröna polarna. Vicotnik väljs in som resenär, men han vill inte sitta i båten med så pass många okända ansikten. Han vill åka båt med de gröna.
Vicotnik nominerar de tre musketörerna och hoppar ombord själv. Recca visar att hon inte vill åka med på den resan.
Resan saboteras. Det givna ulv-kortet är ju Vicotnik eftersom de andra tre är "grön". Klart och betalt. Vicotnik har spelat ut sig själv ur spelet och det är ju en vinst för Recca som får fortsatt förtroende.
R3. Recca stoppas återigen in i en grupp med mer okända spelare och röstar nej till förslaget. I och med !Paxens nominering ändrar sig Recca och åker med på båten som saboteras.
Recca har åkt med på alla resor och två har saboterats. Det är så klart inte bra för Recca rent matematiskt, och en av resorna som Recca har åkt har även Vicotnik varit med på. Där har vi två ulvar.
Min nominering: K.K-Recca-!Paxen-Cassius röstas ner av de båda ulvarna Vicotnik och Recca.
!Paxens nominering är den samma. Vad hände där lixom? Plötsligt röstar de båda för. Att jag skulle rösta för stod ju klart i stjärnorna. Cassius serverade sin JA röst efter ett litet snedsteg som han förklarade väl. !Paxen nominerade samma folk som mig och det stod så klart att även han skulle rösta för.
Recca valde att inte motivera sig och bytte röst från sitt tidigare NEJ till ett JA och så gjorde även Vicotnik. Att två ulvar gör det samma känns ju lite konstigt men i och med att Recca gått ut med att hon inte tänker motivera sig och Vicotnik skriver ju ingenting så de kan ju omöjligt kommunicera med varandra.
Det behövs en till ulv för detta scenario också.
Vicotnik har offrat sig själv och för att infiltratörerna skall kunna vinna det hela måste R3 saboteras. R4 får gå som det går så länge det finns en ulv kvar in i sista fasen R5. Vico är borta och nu även Recca. Den sista ulven är någon som vi måste ta med på den sista resan. Någon som övriga ser som tillräckligt grön. Någon som i brist på gröna spelare får åka med för att fylla ut den sista luckan. Lixom, det räcker ju för en seger så.
!Paxen har spelat helt random precis som vanligt genom hela rundan. En sak som är rätt anmärkningsvärt är att han fortfarande i R4 inte har förstått reglerna och drar nybörjar kortet i nästan varje inlägg.
!Paxens röstande:
JA --> Tyr, Mukwa, Vimes
NEJ --> Recca, Vimes, Mukwa
JA --> Vimes,
Vicotnik, Cassius,
!Paxen
JA --> Recca, Mukwa, Vimes,
Vicotnik
JA --> K.K,
!Paxen, Cassius,
Recca
JA --> !Paxen,
Recca, K.K, Cassius
Kikar vi på !Paxens röstande så kan man ju avläsa något. Han har röstat NEJ en gång och den resan gick vägen. Alla andra resor har han röstat JA. Den första nomineringen av Tyr var !Paxen ensam om att villa få igenom. Övriga JA röster så sitter det alltså i det här exemplet två ulvar. Är det taktiskt rätt att rösta igenom två ulvar varje resa?
Alltså.
R1 får inte ulvarna med någon i Tyrs nominering. Vicotnik/!Paxen tycker det är bra för att de vill inte placera ner en ulv på första resan med endast tre resenärer.
Recca får ta tag i taktpinnen. Helt rätt ur ulv perspektiv. Alltså, !Paxen är inte en styrande ulv utan en mer random ulv som helst skall få hålla sig för sig själv. Jag har själv ulvat med honom och det är inte helt lätt
Recca nominerar sig själv med två snackare som har en inbyggd förmåga att se grön ut på papperet. Alla tycker det här är bra skit, men !Paxen fattar inte galoppen riktigt. Han sticker ut och röstar emot.
R2. Alla känner sig lite skeptisk till Vimes nominering med lite nya kort när det finns 3 gröna. !Paxen hakar på det tåget som ensam JA sägare.
Vicotnik nominerar sig själv med de tre musketörerna. Recca är ju grön men vill inte åka med sina gröna polare och sin polare Vicotnik. Det slutar så ändå och Vicotnik offrar sig själv.
R3. Har jag avhandlat tidigare. Recca/Vicotnik är de två som väger över så att resan blir av. Den som ser rödast ut i statistiken är Recca och Vicotnik är redan ute ur leken. !Random kan fortfarande få åka med på sista båten i R5 och då är segern bärgad för infiltratörerna.
* Jag har egentligen ingen aning om det är matematiskt, men det lät frescht.
Sammanfattningsvis:
Recca-Vico-!Paxen är ulvar
Observera att det här är Kånkels statistik variant av ulvar. Under min konstruktion så känner jag att !Paxens spelande inte är ulvigt utan mer !Paxiskt precis som vanligt. Han röstar ju mest udda rakt igenom rundan, och sticker ut tack vare det.
Tyr måste jag kolla mycket närmre på känner jag när jag skrivit det här.
Tyr har lixom alla rätt. Han har röstat JA när det är gröna resor och NEJ när det är röda resor. Hans röstande tyder på att han vet mer än oss andra.