Nekromanti Infiltratör - Runda 1

Vimes

Sillkung
Hmm, har jag fattat det rätt som att vi antingen tar Presidentens föreslagna namn (Tyr, Vimes, Mukwa), eller byter president? Mitt ovanstående inlägg är ju lite off, jag säger mig rösta för, men tycker byte av Mukwa till Recca är vettigt. Hur är det egentligen? Har presidenten redan lagt ett förslag?

Rickard

Urverk speldesign
Vimes said:
Hmm, har jag fattat det rätt som att vi antingen tar Presidentens föreslagna namn (Tyr, Vimes, Mukwa), eller byter president? Mitt ovanstående inlägg är ju lite off, jag säger mig rösta för, men tycker byte av Mukwa till Recca är vettigt. Hur är det egentligen? Har presidenten redan lagt ett förslag?
Presidenten har redan lagt ett förslag. Byt röster, ni som redan har röstat, om ni vill.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Vad tjänar vi på att nu gemensamt bestämma att presidenten hela tiden ska nominera nästa i led att bli president. När vi väl röstar igenom beslutet är det ju bra förstås, men fram tills detta sker är nomineringarna bästa sättet vi har att dreva våra presidenter!

Men när vi bestämmer hur folk ska nominera så förlorar vi detta viktiga redskap som byn har att jobba med, nämligen presidentens motiveringar?

Därför tycker jag att vi bestämmer som en regel att alla våra framtida presidenter måste motivera sina nomineringar och att de inte väljer "next in line". Vi behöver inte bestämma gemensamt förrän vi kommer till femte presidenten!

Recca

Femme Fatale
Felcitat av mig. Skulle vara ett inlägg i diskussionen mer generellt och inte som ett svar på Vimes' inlägg.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Tyr said:
Vicotnik said:
Tyr said:
Vicotnik said:
Jag håller till stora delar med Presidenten i detta men anser att det vore smart att skicka Recca istället för Mukwa. Eftersom han är näst på tur för president posten. Vilket kan ge oss information tidigt om nästa president, samt vi kan få två läsningar på Recca och Vimes istället för en.
Med två läsningar så menar jag att vi kommer få rundans utfall, dvs om uppdraget lyckas eller inte, samt så kommer vi få information om hur Recca och senare Vimes resonerar då de väljer att skicka sin första trupp.
Vad tror ni övriga om det?
Det är bra resonerat. Jag övervägde att nominera ledare Recca, men gjorde det inte pga jag tyckte hon jobbade på bra i klassikern med minimal information. Så jag resonerade så att ledare Recca på uppdrag kan vänta.
Okej, personligen tror jag det är bättre att skicka Ledare Recca än Ledare Mukwa. Detta eftersom Ledare Mukwa troligtvis aldrig kommer bli president eftersom spelet håller på max 5 rundor. Vilket innebär att Konrad Konvalj är den sista som kommer Ta president posten om jag har förstått spelets upplägg korrekt. Så jag finner det mer väsentligt att försöka gröna möjliga presidenter eftersom de kommer kontrollera spelet genom att välja vilka Ledare som skickas ut på uppdrag.
Ah, då förstår jag varför du gärna vill byta. Men det är så att varje gång en nominering röstas för eller emot så byter vi president. Så om vi har svårt att bestämma oss så kan vi byta president upp till 24 gånger. Det är rätt troligt att alla kommer få vara president åtminstone en gång.
Okej, då förstår jag. Och då har jag inga invändningar emot att vi skickar Presidentens föreslagna team och kommer rösta för det.

Jag kommer för övrigt spela spel hela dagen så jag kommer inte kunna vara så aktiv på forumet under dagen, men jag kommer nog droppa in senare ikväll/natt.

Recca

Femme Fatale
Vicotnik said:
Okej, då förstår jag. Och då har jag inga invändningar emot att vi skickar Presidentens föreslagna team och kommer rösta för det.

Jag kommer för övrigt spela spel hela dagen så jag kommer inte kunna vara så aktiv på forumet under dagen, men jag kommer nog droppa in senare ikväll/natt.
Men vänta nu. Har vi inte fördel av att dra ut lite på det? Har jag missat nåt?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Ledare Kanalj anmäler sig för tjänstgöring.

Japp då vår det hela igång och det kanske kan ta en runda eller så innan man är med i matchen på riktigt. Jag har bara erfarenhet av varulvsliret och det här är ju lite annorlunda. Upptäckte rätt snart att det hela är lite formellt eller vad man skall säga.

Troligen kommer jag inte paja systemet genom att skriva President Tyrsan så jag vågar mig på det. Det förslag på ledare du tagit fram låter som en bra start. Vicotnik hade lite invändningar och ville byta ut Mukwa mot Recca och det känns ju rätt fresht med tanke att hon är på tur.

Jag nominerar således: Tyr, Recca och Vimes

President Tyr tycks vara i en helt annan liga än oss andra som kommit in i spel. Finns det något du vill ta upp nu som kan komma att hjälpa oss eller är det bättre att försöka komma in i det och ställa frågor till dig?

Du sitter ju på mer erfarenhet här och det skall vi ju använda till max för att röka ut infiltratörerna, men jag tror det är bättre att vi noobs försöker oss på ett bra "bybo" jobb istället för att du pekar med hela handen och berättar hur man skall gå till väga. Det kommer att ge oss mer är min gissning?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Vicotnik said:

Med att dra ut på det lite menar du antagligen att vi skall rösta emot President Tyrs förslag?

Eller hur menar du? Jag skall försöka förklara hur jag tror det ligger till så kan du också göra samma sak Recca. Det blir en trevlig liten uppvärmning för min del känner jag.

Jag förespråkar: Tyr, Recca och Vimes vilket innebär att jag redan röstat emot President Tyrs förslag om jag hajar det hela rätt.

President Tyr said:
Nominering: Tyr, Mukwa, Vimes
Ledare K.K said:
Nominering: Tyr, Recca, Vimes
Nu kan jag vara helt ute och cykla här. Jag vet inte ens om jag röstat eller om det skall se via pm till våra Data. Eller jo jag vet ju att jag skall skicka ett JA till vår Data om jag gillar President Tyrs kandidater, men det gör jag ju inte eftersom jag tyckte att Vicotniks idé var bättre.

Men efter det har Vicotnik ändrat sig och ställer sig bakom Tyrs förslagna team så nu vet jag inte riktigt vad som händer.

Fråga till El Presidente: Min nominering av snubbar och snubbinnor som skall med på rutten är väl inte huggen i sten antar jag? Utan det avgörs helt enkelt när jag skickar ett pm till Data? Där skriver jag JA eller NEJ.

Stämmer det?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Recca said:
Vicotnik said:

Inte vet jag, jag har inte tillräckligt god koll på hur spelet fungerar för att kunna avgöra om vi tjänar på att dra ut på det hela.

Recca

Femme Fatale
Nä, ledare K.K du har ingen koll. Du kan ju inte nominera folk. Det är det bara presidenten som kan.

Recca

Femme Fatale
Vicotnik said:
Recca said:
Vicotnik said:

Inte vet jag, jag har inte tillräckligt god koll på hur spelet fungerar för att kunna avgöra om vi tjänar på att dra ut på det hela.
Fast jag motiverar ju varför JAG tycker att det vore bättre att vänta med vår absoluta uppställning. Läs och bemöt istället för att undvika att försöka förstå.

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Vad tjänar vi på att nu gemensamt bestämma att presidenten hela tiden ska nominera nästa i led att bli president. När vi väl röstar igenom beslutet är det ju bra förstås, men fram tills detta sker är nomineringarna bästa sättet vi har att dreva våra presidenter!

Men när vi bestämmer hur folk ska nominera så förlorar vi detta viktiga redskap som byn har att jobba med, nämligen presidentens motiveringar?

Därför tycker jag att vi bestämmer som en regel att alla våra framtida presidenter måste motivera sina nomineringar och att de inte väljer "next in line". Vi behöver inte bestämma gemensamt förrän vi kommer till femte presidenten!
Om vi tackar ja till Tyrs alternativ så betyder det att vi samtidigt missar möjligheten att pressa en massa presidenter på motiveringar över varför de nominerar folk!

Vimes

Sillkung
Vicotnik said:
Recca said:
Vicotnik said:

Det är klart att vi skulle tjäna på att dra ut på det, men ärligt talat, med senaste varulvsspelet i minne, vll vi verkligen maxa tiden på det här spelet? Med tanke på mängden möjliga omröstningar och inga deadlines kan vi ju hålla på tills 2013, men det tror jag varken Han eller någon annan vill.

Sen är jag skeptisk till att vi kan komma på så mycket förrens vi drabbas av vårt första sabotage. Då kommer det finnas saker att diskutera. Visst skulle vi kunna hålla på redan i första rundan och rösta ner förslag för att se vad för ledare olika presidenter nominerar, för senare rundor alltså. Men just nu har vi ju inget att gå på. Min inställning kommer vara att stödja alla förslag där jag själv är nominerad, för det är liksom allt jag har att gå på.

---

Jag håller med Recca om att vi inte ska bestämma att alltid nominera de nästkommande presidenterna, men jag tycker hon är ute och cyklar när hon istället vill att vi bestämmer att man inte får argumentera på det sättet. Det är nästan lika illa, låt varje president hitta de argument den finner bäst.

Recca, stödjer du President Tyrs förslag?

(för, om man extrapolerar lite här, så kan det se ut som att du INTE vill bli nominerad, vilket vore en konstig inställning, tycker jag)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Nä, ledare K.K du har ingen koll. Du kan ju inte nominera folk. Det är det bara presidenten som kan.
Jo lite koll har jag eftersom jag lagt fram mina nomineringar och de stämmer inte överens med Tyrsans. Dock så betyder det inte att jag röstar emot hans förslag förens jag postat ett NEJ. Så har jag i alla fall förstått det hela.

Tyr

Hero
Vimes said:
Stämmer det. Vi ska alla ta ställning, men inte nödvändigt öppet, till om det är bäst att rösta för eller emot mitt förslag. Det viktiga är att alltid ha en motivering till varför vi röstar som vi gör. Skulle min nominering röstas ner så blir Recca president och får nominera ett team.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nu ordbajsar jag lite mest för att själv få lite koll på det hela.

Presidenten nominerar sitt gäng.
Vi andra kommer att skicka ett JA eller NEJ till Datorn.
Röstas President Tyrs förslag ner byter vi president.
Röstas nästkommande President också ner börjar det bli brunt. 5 nedröstade Presedenter ger segern till infiltratörerna runda 1.

Som det ser ut i snacket nu har Vicotnik kommit med ett bra förslag (om jag förstått det hela rätt). Han har fått medhåll från ett gäng med spelare och om alla dessa skickar NEJ finns det en risk att Tyrsan ryker från sin post. Då går det vidare till nästa President som lägger upp sina förslag.

Köper vi President Tyrs förslag och det blir sabotage då kan vi med all säkerhet räkna med att någon av: Tyr-Mukwa-Vimes är infiltratörer och då vill vi i ett senare skede inte ha med denna på rutten.

Jag känner att jag fått kläm på det hela. Häng mig om jag är fel ute.

Och givet kan Tyr-Mukwa-Vimes välja att inte sabotera trots att de är infiltratörer för att bruna ner någon annan i ett senare skede. Det är väl det allt handlar om. Se mönster och försöka luska ut vem som är scum av den utvalda besättningen.

Runda 1 borde ju vara bekvämast eftersom det endast är tre utvalda Ledare.

Tycker vi att Tyrsans förslag är bra då röstar vi JA om inte så röstar vi NEJ. Datan lägger fram resultatet och sedan kollar vi av hur många som röstat för och emot och jämför det mot snacket i tråden. Det borde också kunna ge oss ett och annat om jag inte är ute och sne seglar.

Tyr

Hero
Recca said:
Vimes said:

Att använda något form av system för att välja kandidater tjänar vi inte på. Om möjligt så ska varje person välja baserat på vilka denne tycker verkar gröna/röda, och sedan motivera sitt val.

Om du menar att man får nominera en som är "next in line" men att inte använda detta faktum som en motivering så ger jag svagt medhåll. Jag tycker att man ska få använda vilken motivation man vill. Men tänk på att "next in line" är en relativt svag motivation jämfört med andra.

Tyr

Hero
Konrad Konvalj said:
Troligen kommer jag inte paja systemet genom att skriva President Tyrsan så jag vågar mig på det.
President Tyrsan är vad mina vänner kallar mig!

Konrad Konvalj said:
Jag nominerar således: Tyr, Recca och Vimes
Jag tror det redan sagts då jag skummade igenom tråden, att det bara är presidenten som formellt nominerar folk. Men det är så klart helt ok att nämna vilka spelare du tycker borde vara nominerade istället.

Konrad Konvalj said:
President Tyr tycks vara i en helt annan liga än oss andra som kommit in i spel. Finns det något du vill ta upp nu som kan komma att hjälpa oss eller är det bättre att försöka komma in i det och ställa frågor till dig?

Du sitter ju på mer erfarenhet här och det skall vi ju använda till max för att röka ut infiltratörerna, men jag tror det är bättre att vi noobs försöker oss på ett bra "bybo" jobb istället för att du pekar med hela handen och berättar hur man skall gå till väga. Det kommer att ge oss mer är min gissning?
Min tanke har varit att försöka styra upp om det verkligen behövs. Men helst ser jag att jag inte behöver göra det. Om någon blir allt för auktoritär så finns risken att folk bara flyter med. Så jag tror det är bättre för spelet om alla bara gör sitt bästa. Åtminstone så här tidigt i spelet.

Frågor svarar jag gärna på om jag kan.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Tyr said:
Vimes said:
Stämmer det. Vi ska alla ta ställning, men inte nödvändigt öppet, till om det är bäst att rösta för eller emot mitt förslag. Det viktiga är att alltid ha en motivering till varför vi röstar som vi gör. Skulle min nominering röstas ner så blir Recca president och får nominera ett team.
Du har ju valt dig själv som utvald att åka på rutten. Varför du gjort det valet är för att du litar endast på dig själv och det låter ju sunt. Åh andra sidan har du erfarenhet av det här spelet och det måste ju vara bättre att åka med som infiltratör runda 2 då det är 4 pers på båten? Alltså, det är en fördel att sitta bland 4 om vi räknar % jämfört med 3.

Sen har vi andra ingen aning om vad du egentligen vill med din nominering. Du kanske inte ens vill att dessa inklusvie dig själv skall åka iväg och det är väl det som skapar spelet lixom. Ditt val av spelare har du ju motiverat, men det säger ju inget om vad du egentligen vill.

Samma sak med exempelvis Vicotniks snack om att Mukwa skall bytas ut mot Recca. Det kan ju betyda precis vad som helst i nuläget och det kan ju till och med bli så att Vicotnik röstar JA till förslaget men skriver nått annat. Det är ett spel av paranoia.. Jag gillar´t skarpt och än har det inte riktigt startat.

Jag fortsätter att bajsa ur mig lite ord. Har annat för mig under dagen så jag lär inte vara så aktiv.

Om jag kör vidare på Tyr-Mukwa-Vimes och vår gode President Tyr har plockat ut två infiltratörer i sitt gäng. Om nu båda dessa väljer att sabotera gynnar det "byn" med tanke på att vi då vet att 2 av 3 är infiltratörer.

Data said:
Om minst ett PM visar "sabotage" vinner infiltratörerna rundan. Annars vinner skeppet. Undantaget är runda 4 där det måste vara två "sabotage" för att rutten ska misslyckas.
Så. Jag är inne i spelet va? Har rätt bra koll va?

Tyr

Hero
Konrad Konvalj said:
Fråga till El Presidente: Min nominering av snubbar och snubbinnor som skall med på rutten är väl inte huggen i sten antar jag? Utan det avgörs helt enkelt när jag skickar ett pm till Data? Där skriver jag JA eller NEJ.

Stämmer det?
Det stämmer. Det avgörs när du skickat din röst till Data.