Nekromanti Infiltratör - Runda 1

Tyr

Hero
Vimes said:
Jag hade knappt reflekterat över konsekvenserna av att infiltratörerna inte får kommunicera, men Mukwa är ju spot on här. Allt snack om hur infiltratörerna bör agera är klockrena scum tells.
Är det här ett försök till att gröna dig själv? Det ser onekligen så ut när du tar avstånd från något utan att ha någon anledning till att göra det. Det är inte skumt att sätta sig in i hur en infiltratör bör tänka. Sedan är det skitsnack att allt snack om hur infiltratörerna bör agera är scum tells. Det mesta bör vara självklart redan för infiltratörerna, så att belysa det under spel hjälper skeppet mer än infiltratörerna. Men det finns ju förstås undantag.

Vimes said:
Varför i hela helvetet sitter dessa två herrar och har denna konversation? Jag tänker inte gå in närmare på vad president Tyr och ledare Kanalj skriver till varandra, men det är fan svårt att inte se två infiltratörer som konverserar med varandra.
Komiskt att du tar upp det här och skriver att spekulationer om hur infiltratörer bör spela är scum tells när ledare Mukwa skriver bland annat detta i exakt samma inlägg:

Mukwa said:
Vad vill vi helst ha nu då? Allra helst vill vi förstås ha 3 infiltratörer med på samma utflykt och att de alla tre väljer att sabotera, för då har vi vunnit spelet. Den chansen är dock minimal. Två stycken sabotage kommer vi förmodligen inte heller få med, även om det också hade gjort mig väldigt glad för första rundan. Det mesta pekar som sagt på att det är ulvarna som får välja vilka som ska vara med på utflykterna, eftersom de vet hur de vill ha det och är 3 stycken, dvs mer än hälften av det som krävs för att få igenom ett förslag.
Det här kan ju lika väl vara ett förklätt meddelande om hur infiltratörerna ska spela. Det är bra mycket troligare att infiltratörerna kommunicerar på detta sättet än att två stycken infiltratörer öppet kommunicerar i tråden...

Det ledare Mukwa skriver är inte ett scum tell egentligen. Men det är en scum tell på dig att du bara ser det du vill se. Du ser inte att ledare Mukwa göra samma sak men på ett sätt som är mer troligt för en infiltratör. Du väljer också att inte ta upp diverse andra konstiga saker som ledare Mukwa skriver som att han tycker att det kan vara en idé att strypa all kommunikation för att inte infiltratörer ska kunna kommunicera. Han skriver att brist på kommunikation tvingar infiltratörer till att rösta sabotage. Han skriver att det skulle vara lite förbjudet att jaga scum tells. Lägg till hans skumma kritik mot att jag valt dig istället för ledare Recca.

Den här rundan har varit väldigt givande tycker jag. Det är inte helt otänkbart att jag hade tur och lyckades pricka in två infiltratörer. Ledare Mukwa är suspekt då han försöker få väck ledare Vimes från gruppen. Ser ut som en infiltratör som försöker få bort sin kompis. Sedan skriver han den ena konstigheten efter den andra. Ledare Vimes är lite passiv, men spelar rätt bra fram tills senaste inlägget. Det inlägget luktar infiltratör lång väg. Jag känner mig rätt säker på att åtminstone en av dessa herrar är infiltratör med ledare Vimes som den troligaste kandidaten. Jag förväntar mig ett mer nyanserat spel från "bybo"-Vimes.

Om ni inte röstat ännu, rösta för bövelen!

Vimes

Sillkung
Oj. :gremsmile: copy-pastar du Mukwas "anfall är västa försvar"-taktik från förra spelet nu, Tyr? Jag förstår verkligen inte hur du kan tycka att det inte ser ut som att du och KK är två infiltratörer som pratar med varandra. Eller, så klart du skriver att du inte tycker det. Antingen är du grön och då har du bara försökt vara hjälpsam eller så är du infiltratör. Men really, jag tycker er konversation luktar fisk, tillräckligt mycket för att jag inte vill ha med dig eller KK på uppdraget.

Att du får för dig att anklaga mig som svar efter att du själv gett ifrån dig en klockren scum tell hjälper dig inte direkt.

Cassius

Hero
Jag kommer rösta emot förslaget av tre anledningar:

1. Jag vill se en ny ledare ta göra upp ett register av personer den vill skicka iväg för att få något att gå på.
2. Jag tycker det känns otryggt att ha vår mest vana spelare som president.
3. Jag är skeptisk till Tyrs val av ledare, köper inte motiveringen varför Recca inte skulle vara med i första omgången.

Mukwa

Swashbuckler
Ett långt inlägg

Angående att diskutera
Det jag skrev om infiltratörernas kommunikation gör att vi åtminstone behöver problematisera mängden text som görs i tråden. Det första som dök upp var "det bästa för infiltratörerna är givetvis om...". Det finns förstås andra metoder och Tyr har belyst en genom att citera en del i mitt inlägg. Både "det här är bäst för byn" och "det här är bäst för ulvarna" är väldigt vanliga sätt att diskutera på, och vi kommer nog faktiskt inte ens undan det annat än om vi stryper diskussionen helt och bara fokuserar på statistik istället.

Scum tells på Tyr, KK och Vimes
Tyrs och KKs pladdrande är inte en stor scum tell. Vimes "Gaah! Ogga bogga"*** är dock en större scum tell och har väl mer eller mindre fått benämningen "Att göra en Lu-Kaazh". Men det här är också en väldigt svag indicie, och jag ser att Vimes har belägg för det han skriver. Tyr är å andra sidan suspekt eftersom han bara helt sonika antog att Resistance inte skulle få några pm... nähej... när hände det senast att vanilla-bybor fick vara utan PM liksom? Han är inte så varm i kläderna på den här positionen, så jag tror mer att Reccas första inlägg var äkta, och att Tyr hann göra bort sig redan i sin andra (eller vad det nu var) post. Det får mig alltså att komma till slutsatsen att både Tyr och Vimes har slängt bort sina inlägg på att så ett ulvgnabbsfrö. Ingen av dem ska med ut på uppdrag. Jag är dock lite osäker på om man får ändra röstning för jag har redan röstat för förslaget, mest för att det måste vara upp till alla andra som inte åker att bedöma hur trovärdiga de som valts är, men också för att jag vet att minst en är bybo och att jag personligen kommer få mest information att ta in om jag åker. Så ni andra får ta och rösta ned det här nu, om jag inte kan byta röst vill säga.

Angående fortsättningen
I Reccas nästa post vill jag höra vilka hon kommer nominera ifall hon blir Pressad Potatis, och givetvis motiveringar. Detta för att vi redan i detta skede kan ta ställning till om vi gillar Tyrs förslag bättre. När jag tänker efter så vill jag helst se de 4 nästkommande presidenternas motiveringar till vilka de kommer ta med. Slösa inte bort era inlägg på annat, för det här kan vara ett bra sätt att maximera våra chanser till att få de vi verkligen vill ha till uppdragen.

Kommer jag på nåt mer så har jag ett inlägg kvar, men jag väntar med det tills jag har fått lite respons på det här.

Tyr

Hero
Re: Ett långt inlägg

Bra inlägg Mukwa! Det finns hopp för dig än.

Nu stämmer det ju inte att jag är en skummis. Men det ser ändå ut som en trovärdig anklagelse. Anledningen till att jag antog att jag var resistance och inte att Data av någon anledning glömt bort mig var pga det här:

Data said:
Jag har slumpat fram vilka som är infiltratörerna vilket jag kommer att prata med i ett annat medium.
Så jag hade ingen anledning till att tro att jag skulle få ett PM annat än om jag blivit utvald till att bli infiltratör. Skulle det här varit ett varulvsspel så skulle jag förstås förväntat mig ett PM ändå, men detta är ju inte ett varulvsspel.

Pga detta så har jag bland annat spenderat rundan med att försöka bestämma mig för om Reccas utspel där i början var genuint eller inte. Är hon en rebell som är uppriktigt förvånad? Är hon en rebell som försöker gröna sig själv för en extra edge? Är hon en infiltratör som förstått att rebellerna inte kommer få PM och använder det för att försöka gröna sig själv? Jag vet ärligt talat inte. Men det känns billigt i vilket fall som helst och varken grönar eller rödar henne. Allt det gör är att sprida förvirring när hon lika väl kunde frågat Data direkt.

Detta är mitt sista inlägg för dagen så allt som återstår är att säga...

RÖSTA!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Sista inlägget.

Data drar i bromsen och förklarar lite per pm istället. Det är inte ett varulvsspel, men vi är ju alla inbitna varulvsspels lirare så jag förstår varför det postas mängder av inlägg. Håller med i det Vimes skriver också gällande det hela i pm tråden.

Hur som så ser jag fram emot en nystart. I natt offrade jag ett av mina inlägg när jag var lite snepjäxa men det är inget att hänga läpp över inte. Vi får se den här delen av runda 1 som en testfas och det är lika bra att få den överstökad.

När det väl är dags för nästa President att välja ut ledare kanske vi innan kan få svart på vitt hur Data vill att vi skall köra liret helt enkelt. Nu snackas det om tre inlägg eller nått sånt och det är ju bara för oss varulvs-nissar att anpassa oss.

President Tyrs nominerade, Vimes-Mukwa kommer jag att rösta ner.

Jag vill se vad Ledare Recca har att komma med.

Nya tag!

Rickard

Urverk speldesign
Data said:
Jag har fått in röster från alla förutom en.
Innan någon offrar ett inlägg, så kan jag säga att det är ledare !Paxen som inte har meddelat mig via PM.

Recca

Femme Fatale

Tyr said:
Pga detta så har jag bland annat spenderat rundan med att försöka bestämma mig för om Reccas utspel där i början var genuint eller inte. Är hon en rebell som är uppriktigt förvånad? Är hon en rebell som försöker gröna sig själv för en extra edge? Är hon en infiltratör som förstått att rebellerna inte kommer få PM och använder det för att försöka gröna sig själv? Jag vet ärligt talat inte. Men det känns billigt i vilket fall som helst och varken grönar eller rödar henne. Allt det gör är att sprida förvirring när hon lika väl kunde frågat Data direkt.
Tyr = Infiltratör.

Varför? Magkänsla med knorr.

President Tyr menar att jag varken grönat eller rödat mig själv.

Han anser att jag mycket väl kan tänkas vara en infiltratör och därmed fått ett pm samt utifrån att Data skriver att han kommer kontakta infiltratörerna känt på mig att inte några bybor skulle fått ett pm och utifrån den känslan chansat på att byborna inte får några pm. Det är en väldigt stor risk jag skulle tagit då, inte sant? Satsa allt på ett kort. Vinna eller försvinna. Då måste jag ju vara bergsäker på att byborna inte får några pm. Har data gett tydlig information till oss som säger att bybor inte får pm?

Han skriver alltså (enligt Tyr; eftersom jag inte kollat själv):
Data said:
Jag har slumpat fram vilka som är infiltratörerna vilket jag kommer att prata med i ett annat medium.
Det här betyder ju inte på något vis att inte bybor också får pm, det betyder ju bara att alla infiltratörer får pm. Eller egentligen måste man tolka det som att det är pm det handlar om. För egentligen kan det ju lika gärna vara så att Data går över reglerna med infiltratörerna.

Vidare så utesluts inte på något vis möjligheten att Data även kontaktar byborna. Det här citatet ovan betyder inget sånt.

Den enda vettiga slutsatsen är: Recca är grön.

Tyvärr ser det ut så. Lite tråkigt egentligen. Jag gick ju på instinkt när jag grönade mig. Vi kanske ska be Data blanda om kortleken istället så kör vi om från början?

Nu ska jag berätta hur jag resonerat, för visst visste jag att jag skulle gröna mig själv när jag skrev så (inte först, mind you, först var jag jätteförvånad men när förvåningen lagt sig alltså). Jag kände att det var lite på gränsen att skriva så. Lite oetiskt. Det fanns ju inga spelregler som sa att man inte fick göra så och byn har ju alltid spelat för sin egen skull och använt alla strategier som varit dem till gagn. Men i efterhand så kan jag säga att jag tycker att det var lite kasst av mig.

Jag har dåligt samvete för att jag grönade mig själv på det viset. Men det jag har mest dåligt samvete över är att jag inte frågade någon annan vad det stod i deras pm. Då hade jag kunnat fånga en infiltratör med lite tur... Eller så kanske Paxen eller nån annan som alltid misstänkliggör sig själv kunnat droppa ett "jag har inte fått ett pm" och grönat sig själv. Så, fegt och själviskt och inte så värst smart av mig, men absolut grönande.

Nu till President Tyr.

Tyr skriver: Pga detta så har jag bland annat spenderat rundan med att försöka bestämma mig för om Reccas utspel där i början var genuint eller inte.

Presidenten har alltså spenderat hela rundan med att försöka lista ut huruvida jag är bybo eller ulv utifrån att jag outade det faktum att jag inte fått nåt pm. Jag har ju förklarat att det inte är rimligt att jag är infiltratör men detta resonemang har alltså inte slagit Tyr ens. Detta trots att han funderat hela rundan på vad mitt inlägg i början betydde.

Tyrs slutsats: Är hon en rebell som är uppriktigt förvånad? Är hon en rebell som försöker gröna sig själv för en extra edge? Är hon en infiltratör som förstått att rebellerna inte kommer få PM och använder det för att försöka gröna sig själv? Jag vet ärligt talat inte. Men det känns billigt i vilket fall som helst och varken grönar eller rödar henne. Allt det gör är att sprida förvirring när hon lika väl kunde frågat Data direkt.
Efter en hel runda bryderier når du ingen slutsats. Du vet inte. Du kommer fram till att det är en billig taktik.

Och det är det ju. En billig bybo-taktik. På intet sätt är det en billig ulv-taktik eftersom ingen ulv skulle riskera en sån chansning, som det ju är. Men det grämer dig, tydligen... Vilket gör att jag nu tror att du är infiltratör.

-------------
Ledare Mukwa ombad mig att berätta vad jag tänker nominera.
Jag kommer nominera mig själv eftersom det betyder att vi har en garanterad grön bybo i gruppen. Utöver mig vet jag inte riktigt ännu. Jag vet inte heller om jag vill följa det etablerade "schemat" heller och köra next in line. Jag tänker mig att visst, det kan jag göra om jag inte tror mig ha känn på en bättre plan istället. T.ex. lutar jag åt att nominera Mukwa för jag tycker att han har resonerat väldigt väldigt bra men sen kanske jag tar med Vimes för att han är nästa president.

Tyr

Hero

*gäsp* Jag hade hoppats på mer klarsynthet från dig Recca. Jag kan medge att sannolikheten är större att du är grön än röd. Men bara för att en sak är mer sannolik gör den inte automatiskt sann. Du har vid andra tillfällen använt dig av information som du fått i konversation med SL. Vad är det som säger att det inte hänt nu? Vad är det som säger att du inte tyckte att belöningen var stor nog för att ta risken denna gången? Ingenting. Du har redan visat att du är villig att göra vad som helst för att vinna. Även om det är oetiskt. Om du ljuger så har skeppet antagligen förlorat redan, om ingen ifrågasätter. Spela grönt istället.

Vad tycker du om Mukwa och Vimes? Sett några scum tells från dem? Har jag haft några poänger alls i min kritik mot dem?

Dina tankar kring nomineringen är intressanta. Men just nu är det svårt att säga om det är på ett bra eller dåligt sätt.

Vimes

Sillkung
Tyr said:
Det mesta bör vara självklart redan för infiltratörerna, så att belysa det under spel hjälper skeppet mer än infiltratörerna. Men det finns ju förstås undantag.
Varför bör det vara mer självklart för infiltratörerna än för oss?

Såhär ser jag det: infiltratörerna får inte prata med varandra, men vet vilka de andra är. Och i ett sådant här spel behöver de koordinera sig, det här är inte varulvsspel där varulvarna mer eller mindre kan spela utefter taktiken att byn kommer hänga de sina. Här måste infiltratörerna aktivt försöka vinna genom sabotage. Problemet är att ett sabotage är en autotell, det är som att varulvarna i varulvsspel inte skulle kunna få bybor nattmördade utan att själva bli siade. De behöver koordinera sig. Varje enskild cell av infiltratörsskaran behöver kolla av med de övriga att de är på samma väglängd. Så även om det kanske är självklarheter hur de bör agera så är jag övertygad om att de kommer vilja kolla av med varandra och deklarera sin egen taktik.

Givetvis kommer det vara infernaliskt svårt att skilja på "infiltratörer som snackar ihop sig" och ordinare skeppsdiskussion.

Men jag tycker det här är ett intressant spår, för skiter i blankt i att granska den här typen av snack ("hur gör infiltratörer?") så lämnar vi fältet öppet för dem att snacka bäst de vill. Säger vi "Det här är scum tells!" gör vi det mycket mycket svårare för infiltratörerna att nå varandra.

Sen ska tilläggas att jag inte ser någon större vinst för oss i att snacka om hur infiltratörerna borde agera. Definitivt inte ännu. När det börjar bli dags att formulera teorier om infiltratörskaran så visst, men här i första rundans första omröstning är det funky som fan att prata om infiltratörernas strategier. Det finns inte ens ett empiriskt material att diskutera.

Just därför tycker jag KKs och Tyrs diskussion pingar. De två relevanta inläggen har jag lagt in här nedan, med mina fetmarkeringar och kommentarer.

Konrad Konvalj till Tyr said:
Du har ju valt dig själv som utvald att åka på rutten. Varför du gjort det valet är för att du litar endast på dig själv och det låter ju sunt. Åh andra sidan har du erfarenhet av det här spelet och det måste ju vara bättre att åka med som infiltratör runda 2 då det är 4 pers på båten? Alltså, det är en fördel att sitta bland 4 om vi räknar % jämfört med 3.

(Vimes kommentar: typisk trevare, "jag tänker såhär. Visst har ni andra också tänkt så?", extrapolerat kan man se det som att KK säger åt en eventuell infiltratör på den här rutten att inte sabotera. Det finns tillochmed ett tidigare inlägg där KK skriver: "Och givet kan Tyr-Mukwa-Vimes välja att inte sabotera trots att de är infiltratörer för att bruna ner någon annan i ett senare skede.")

/.../

Jag fortsätter att bajsa ur mig lite ord. Har annat för mig under dagen så jag lär inte vara så aktiv.

Om jag kör vidare på Tyr-Mukwa-Vimes och vår gode President Tyr har plockat ut två infiltratörer i sitt gäng. Om nu båda dessa väljer att sabotera gynnar det "byn" med tanke på att vi då vet att 2 av 3 är infiltratörer.

(Vimes kommentar: Som Tyr skriver är väl det här en självklarhet egentligen. 3 infiltratörer vill vinna 3 rundor, att få två sabotage på en runda är förödande. Men varför skriva det i så fall? Jag tolkar det som att KK är orolig att hans polare ska fucka upp, och vill förankra det här, och att han vill signalera att det är dåligt för infiltratörerna att bli ivägskickade flera på samma uppdrag.)
Tyrs svar said:
Konrad Konvalj said:
Du har ju valt dig själv som utvald att åka på rutten. Varför du gjort det valet är för att du litar endast på dig själv och det låter ju sunt. Åh andra sidan har du erfarenhet av det här spelet och det måste ju vara bättre att åka med som infiltratör runda 2 då det är 4 pers på båten? Alltså, det är en fördel att sitta bland 4 om vi räknar % jämfört med 3.
Det är absolut säkrare att vara ensam infiltratör bland 4 spelare än bland 3 spelare. Men med fler spelare så ökar chansen att fler infiltratörer slinker med. Två eller fler infiltratörer i samma team är ett jobbigt läge för dem eftersom de inte får kommunicera utanför spelet.

(Vimes kommentar: Notera det här. Det kan vara självklarheter, men varför skrivs det i så fall? Som jag skrev ovan, infiltratörerna är oroliga, de kan inte snacka med varandra, de måste bekräfta och få bekräftelse av varandra att de tänker rätt. Det handlar inte om några avancerade kodsystem och planering som vecklas ut i tråden, utan om att stilla sin oro genom att se att alla är på samma våglängd. Såhär: KK verkar säga att en infiltratör i ett uppdrag med tre deltagare inte ska sabotera, Tyr verkar hävda att de visst ska sabotera men ständigt försöka undvika att vara fler än en på uppdragen.)
Så, jag vet inte?! Har nojan slagit i taket? Jag tycker det är jäkligt spännande att infiltratörerna inte får snacka med varandra utanför tråden. Och givet spelets upplägg så tror jag att de med säkerhet kommer vilja diskutera, för det här är inte ett varulvsspel där man kan (till och med tjänar på) att frifräsa som varulv. Jag tycker det här känns som en klockren grej att jaga skurkar på.

Därmed inte sagt att det är självklart att KK och Tyr är infiltratörer. Men jag tycker det finns stöd för att tolka det som att båda är det eller att en av dom är det.

Jag noterar att KK inte svarat på det här alls, och att Tyr istället spelat ut något form av passivt-aggressivt försvar.

Spelet är ungt, och allt kan hända. Men jag förstår inte hur man inte kan se det ovanstående som en scum tell.

Mukwa

Swashbuckler
Recca
Nä du är långt ifrån autogrön för det räcker med att Han har skrivit att det bara är infiltratörerna som får PM i infiltratörernas pm för att vem som helst skulle kunna dra en extra växel på det. Jag håller dig för mer grön än röd pga det här, just för att Han inte har anordnat något sånt här tidigare, men som sagt. Det är långt ifrån ett autogrönande.

Vimes
Jag får en magkänsla av att du lyfter upp samma citat igen och igen och igen för att de facto kommunicera med dina ulvkompisar. Ditt sista inlägg är bara en upprepning och för mig ser det ut som att du försöker vifta med stora flaggan för att tala om hur ni ska göra. Det är dock ett schysst resonemang, men magkänslan säger blä, mest för att upprepningen är helt onödig i bybosammanhang. Du ska inte åka någonstans, Vimes.

Vimes

Sillkung
Magkänsla, Mukwa? Heck, det är ju samma inlägg jag tar upp. Oroa dig inte för magen. :gremsmile:

Nä, men ja. Jag ältar en grej här. Anledningen för att jag tar upp den igen och försöker utveckla resonemangen bakom (vilket jag tycker jag gör) är att jag mest fått stone faces som respons på vad jag tycker ser ut att vara en klockren tell. Antingen behöver jag få er att förstå, eller så behöver ni få mig att släppa det.

Nu säger du att du tycker det är ett schysst resonemang så jag får väl nöja mig med det medhållet från pöbeln.

---

Paxen lär, om han inte redan gjort det, rösta. Det här börjar bli seeegt.

Rickard

Urverk speldesign
President Recca. Jag kommer med nyheter.

:: Ledare Recca är president.
:: Tilläggsregeln om maxinlägg per dag är hävd.
:: Ni får ändra era röster så länge alla inte har röstat. Jag kommer att skriva i signaturen hur många som har lagt röster.

Visa hänsyn till andra. Att skriva sjuttioelva inlägg, något ni inte behöver, förhindrar mindre aktiva deltagare att vara med. Ha också en god ton. Det är onödigt att använda en förolämpande ton.
Nya röstningar sker via nya PM till mig. Märk PM:et med "Röstning 1.2" och eventuellt ett svar (JA/NEJ) i ämnesrubriken. Återanvänd inte gamla PM. Jag kommer inte att svara på röstningsPM.

FAS 1: President Recca ska utse tre kandidater.

Attachments

Vimes

Sillkung
Data said:
Visa hänsyn till andra. Att skriva sjuttioelva inlägg, något ni inte behöver, förhindrar mindre aktiva deltagare att vara med.
Alltså, i all välmening: Vad vet du om det? Titta på hur varulvsspelen sett ut på sistone. Byn har varit extremt effektiv i sin aktivitet. Det här är ett spel, vill du hålla nere aktiviteten får du införa regler för det. Jag tycker det vore jättetrevligt med ett mindre hysteriskt och snackigt spel, men då får du regla det åt oss, Han. För, folk spelar för att vinna, inte för att följa din vision om hur spelet ska se ut.

Nu vill jag höra din nominering, president Recca!

Vimes

Sillkung
Därtill: alla som inte motiverat sina röster i förra rundan ska göra det nu.

Rickard

Urverk speldesign
Vimes said:
Data said:
Visa hänsyn till andra. Att skriva sjuttioelva inlägg, något ni inte behöver, förhindrar mindre aktiva deltagare att vara med.
Alltså, i all välmening: Vad vet du om det? Titta på hur varulvsspelen sett ut på sistone. Byn har varit extremt effektiv i sin aktivitet.
Infiltratör är fortfarande inte ett varulvsspel. En gång för alla. Varulvsspel har skapat en konvention att man måste skriva mycket. Detta för att spelet inte ger någon information i sig självt (nattmord ger inte så mycket utan att ta hänsyn till vad folk har skrivit). Detta spel ger mer information ju längre spelet lider. Det är en klar skillnad och jag vill poängtera det en gång för alla. Spelet i självt ger information.

Ni behöver därför inte skriva mycket för att provocera fram information. Däremot kan det vara en taktik att skriva mycket, både hos infiltratörer och hos skeppet. Det kan jag däremot inte förneka.

Vimes

Sillkung
Grejen är att det är helt meningslöst att prata om konventioner och hur du vill att vi ska spela. Vi har våra strategier som vi använt med framgång i varulvsspelen, vill du att vi ska sluta spela på ett sätt som vi lärt oss fungerar (även om det här inte är ett varulvsspel är grundpremissen den samma) så fungerar det inte att försöka införa konventioner. Det här är ett spel som regleras av regler, inte ett rollspel som regleras av konventioner och sociala kontrakt. Vill du ha spelet på ett speciellt sätt får du använda regler, inte försöka be oss spela på ett seciellt sätt, för vi kommer spela för att vinna inom spelets regelramar.

Ska jag börja metatolka det här får jag intrycket av att dessa propåer om att inte vara aktiva är för att vi riskerar förstöra spelet genom att gröna eller röda folk via snacket i tråden istället för den hårda info som vi ska få via omröstningar och uppdrag...

Jag spelar gärna spelet så som du tänkt det, men då vill jag ha regler. Ingen kommer vilja spela suboptimalt i förhållande till regelverket bara för att du vill det. Det vore som att bara välja fantasygenremässigt rimliga kombinationer av förmåga och ras i Smallworld.

Rickard

Urverk speldesign
För det första. Det är riktlinjer. Ta till er dem om ni vill. Allt jag säger är att en deltagare behöver inte skriva 20-25 inlägg per dag i detta spel.

Ska jag börja metatolka det här får jag intrycket av att dessa propåer om att inte vara aktiva är för att vi riskerar förstöra spelet genom att gröna eller röda folk via snacket i tråden istället för den hårda info som vi ska få via omröstningar och uppdrag...
Jag menar det jag skriver när jag skriver "Att skriva sjuttioelva inlägg, något ni inte behöver, förhindrar mindre aktiva deltagare att vara med". Det jag menar är "Visa [gärna] hänsyn. Tänk på andra när ni spelar".

Annars håller jag med om att det borde ha varit en annan spelstruktur. Det tar jag med mig till nästkommande spel. Nu tänker jag låta er köra hur ni vill. Jag ogillar faktiskt att gå in och peta i spelet. Min poäng har blivit gjord och jag är nöjd med det. :gremsmile: Antagligen så lyckade jag i alla fall få 1-2 att tänka till. Och för att följa min egen rekommendation så tänker jag stanna den här diskussionen vid två inlägg. ^^

Konrad Konvalj

Myrmidon
Håller med Vimes.

Vi behöver tydliga regler. Exempelvis så är det Presidenten som skall öppna rundan, men inte ens det följs och det beror säkerligen på att regelverket är lite flytande. Jag är redo att anpassa mig, men som jag skrev i pm tråden: då måste det stakas ut regler och det rätt tydligt så alla vet vad som skall göras.

Är det fritt att posta nu kommer jag att göra det. Då kommer jag spela mitt varulvsspel i spelet, men dyker det upp regler på hur det skall skötas så gör jag så.

Jag drar igång mitt lir när jag vet hur vi skall köra. Gärna i en ny tråd för den delen och där Recca öppnar den så som det skall göras.