Nekromanti Inflation i magi

Nid

Veteran
Mitt intryck av Dungeons & Dragons är att det har gått inflation i magi. Det haglar magiker och magiska föremål som urholkar den mystiska känslan, även om jag bara lirar det på dator (Baldurs Gate) .

Jag tyckte det började balla ut även för Drakar när, var det Magikerns handbok den hette, kom ut och magikern fick ubermäktiga besvärjelser till sitt förfogande. Visst var det lite märkligt att man inte fick slå motståndsslag mot en elementar-besvärjelse som fyller ens lungor med vatten eller nekromantiska formler som påverkar kroppen och psyket? Jag tyckte dock bra om Animism-skolan som jag använde en del. En annan märklig sak med handboken var att det inte nämndes ett ord om Harmonism, Stavmagi och andra skolor. Inte en förklaring till varför det utelämnades. Jag tyckte man helt frångick den härliga programförklaringen som uttrycktes i magiboxen, att magikern inte fick reduceras till en artillerist längst bak i äventyrsgruppen i god(dålig) D&D-stil.

Synpunkter på magiboxen/handboken/DoD6/magi i allmänhet?

Ska det finnas magiskolor i Drakar?

Favoritskola?

Hur tycker ni DoD6 behåller den unika känslan i trollkarlen?

Vad gör du som SL för att bibehålla känslan i magin?

"Hey, it´s a kind of magic"

Vindhand

Myrmidon
Mitt intryck av Dungeons & Dragons är att det har gått inflation i magi. Det haglar magiker och magiska föremål som urholkar den mystiska känslan, även om jag bara lirar det på dator (Baldurs Gate) .

Heh, jag visste inte att D&D någonsin haft en mystisk känsla på sin magi :)

Jag tyckte det började balla ut även för Drakar när, var det Magikerns handbok den hette, kom ut

IMHO ballade allt ur för DoD när handböckerna började komma. Target tappade koncepterna totalt. Det var väl enbart ett fåtal av handböckerna som inte var totala bottennapp.

Visst var det lite märkligt att man inte fick slå motståndsslag mot en elementar-besvärjelse som fyller ens lungor med vatten eller nekromantiska formler som påverkar kroppen och psyket?

Jag misstänker att Target fått för sig att folk bara spelar för att få en powertrip och att mera makt -> mera försäljning.

Ska det finnas magiskolor i Drakar?

Det är inte nödvändigt. Om man skall ha gott om magiker, som i Ereb Altor, så är de ett kul inslag för att ge magiker med karaktär. Om man har relativt ovanliga magiker så är det inte nödvändigt...

Favoritskola?

Elementarmagi... Frammana Elementar är ruskigt stämningsfull :)

Vad gör du som SL för att bibehålla känslan i magin?

Bygger om den. Magiker får litet individanpassad magi, med de existerande formlerna som riktlinjer.

Just nu testar jag i.o.f.s. Gurps magisystem istället. Det har både bra och dåliga sidor...

Black_Ocean

Veteran
Håller med om att besvärjelser som t.ex dränka är lite väl mäktiga (speciellt då SV är 14..eller nåt där kring). Men sånt går alltid att ändra på...höja SV t.ex.

Personligen tycker jag att magi ska vara ganska ubermäktigt, speciellt då man kommer upp mot SV som går över 15. Då man tänker på hur mycket det kostar att höja dessa besvärjelser så får Rp inte så höga FV:n i dessa besvärjelser inom den närmaste tiden.

Så länge inte dod tar med sån magi som t.ex raise dead så är jag nöjd...det klassar jag som för ubermäktigt och förstör mycket av spänningen i spelet.

Det som jag tycker att är det sämsta i Magikerns handbok är: a) De nya reglerna för minimagi. Tycker magiboxen har mycket bättre regler för det.
b) Underskolorna till de olika magiskolorna. Ser aboslut ingen mening med dessa.

Min favorit magiskola är illusionism. En universalskola som man kan utnyttja till en massa skoj /images/icons/smile.gif

Mogger

Hipsteranka
"Magiker får litet individanpassad magi, med de existerande formlerna som riktlinjer."

Det hade varit något! Är magikern otålig och temperamentsfull kan han råka kasta kraftfullare besvärjelser än vad han tänkt sig. En småfeg trollkarl vågar inte använda sina krafter fullt ut. En personlig prägel på magin. Att jag inte tänkt på det./images/icons/smile.gif

Foggmock

Myrmidon
Finns redan i Dod6, tyvärr. animera odöd (rimvitner), alverna har en återupplivningsförmåga och om jag minns rätt finns det även en bön till någon av religionerna som klarar samma sak.

Black_Ocean

Veteran
Finns redan i Dod6, tyvärr. animera odöd

Animera odöd är inget nytt...men det jag menade var att i D&D så fungerar raise dead på så sätt att personen börjar leva igen..ingen odöd utan helt livs levande person.

Att väcka upp odöda är ju bara skoj..speciellt då man försöker dölja sin zombie då man reser igenom en stad eller by.

<font face="Comic Sans MS">han är bara lite sjuk, därför han är så blek. Luktar konstigt?..Nej, det har jag inte upptäckt...Nejdå, det där är inte hans arm som föll av..det är..är</font face=comic> /images/icons/laugh.gif

Rickard

Urverk speldesign
"Jag tyckte det började balla ut även för Drakar när, var det Magikerns handbok den hette, kom ut..."
Håller med [color:blue]Vindhand</font color=blue>.. Det ballade ur när handböckerna kom.. Det kan ju inte ligga någon som helst speltestning bakom det hela..

"Synpunkter på..."
"...magiboxen......"
Med lite varning för nostalgi men jag ser absolut inget fel med formelsamlingen med dryga 1000 besvärjelser.. De andra böckerna i magiboxen har jag faktiskt aldrig läst..

"...handboken..."
Vissa saker är bra, som minimagin, men som vanligt i Handböckerna så ligger ingen som helst fantasi bakom handböckerna.. Man har bara kommit på en idé och lämnat den halvfärdig i en bok.

"...magi i allmänhet?..."
Det finns alldeles för lite om hur magin fungerar, hur vanlig den är, hur den mottas av magiokunniga människor, hur man ser att någon har förmågan att lära sig magi och hur man kan lära sig magi. Alltså om man kan lära sig på egen hand, om man det finns ensamma läromästare som lär ut magi (och varför) eller om det finns magiakademier (eller alla tre).. Det enda som finns om magin är i stort sett lite regler och besvärjelser.. Lite synd, för det gör ju att det är minst lika många tolkingar av magin som det finns spelgrupper..

"Vad gör du som SL för att bibehålla känslan i magin?"
För att behålla känslan i allt mystiskt så skär jag ner på det. För mig är drakar i stort sett utdöda, alverna har i stort sett endast hört talas om genom rykten (var de bor, vilka saker de för sig med) och magiker vet alla att det finns men att stöta på en magiker är lika stor chans som att stöta på en alv.. Om man inte drar till en stad med magikerakademi, d.v.s.. Om man kör med de gamla reglerna så är det 22% chans att en normalbra karaktär kan bli magiker.. Det stämmer rätt illa med hur många som har förmågan i sig att lära sig magi (1 på 1000 eller något).. Mina spelare måste slå 95+ på med 1T100 på en tabell för att få en chans att göra magiförmågeslaget (INT+PSY).. Det har gjort att endast 1 av 8-10 rollpersoner har kunnat bli magiker av de 9-11 senaste gjorda karaktärerna..

~Kanske ska [color:448800]Han</font color=448800> tillägga att den spelare dessutom gjorde en tiggare och inte en trollkarl när han lyckades med magiförmågeslaget

Hasse

Hero
"Animera odöd är inget nytt...men det jag menade var att i D&D så fungerar raise dead på så sätt att personen börjar leva igen..ingen odöd utan helt livs levande person."

Magikerna har inga återupplivaformler. Däremot så kan präster inom Nidendomen lära sig bönen Återuppliva samt alver ha förmågan återuppliva som fungerar som en så kallad raise dead-spell.

Personligen så har jag inget problem med att "återuppliva" finns i DoD.

För att behålla känslan i allt mystiskt så skär jag ner på det

Exakt vad jag också planerar att göra. Jag är trött på att rollpersoner som möter på magiker mumlar ur sig meningar som "inte en till" och liknande.
Magiker (och alver, drakar... och kanske till och med dvärgar) ska vara något mystiskt.

Därför tänker jag basera min nya spelvärld (eller spelvärldsidé eftersom jag aldrig gör klart mina världar /images/icons/sick.gif) på Katharine Kerrs böcker. Lite mer keltisk fantasy alltså.

Nid

Veteran
Inpirerad av Döda Skogen?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

IMHO ballade allt ur för DoD när handböckerna började komma. Target tappade koncepterna totalt. Det var väl enbart ett fåtal av handböckerna som inte var totala bottennapp.

<hr></blockquote>

Mmm du har rätt, allt blev till "powergaming" även om den termen inte var uppfunnen på den tiden såvittjagvet. Men böckerna innehöll en del ideér som jag använt mig av.

Favoritskola?

Elementarmagi... Frammana Elementar är ruskigt stämningsfull :)

<hr></blockquote>

Nån som lät sig inspireras av Döda Skogens omslag och gjorde en trollkarl?

Personligen gillade jag växtmagiker-grenen (hehe) av Animism i handboken, särskilt då Örnvingar, Växtkropp o liknande. Gjorde en riktig miljöpartist utifrån dessa /images/icons/smile.gif

Men måste man förklara magin? Räcker det inte med en mycket ytlig förklaring som bevarar mystiken, ungefär som DoD2-3 om jag minns rätt? Warhammer kör med nån sorts förklaring om två öppna portar vid polerna som låter kaosenergin strömma in över världen i form av magiska vindar. Magiboxen i DoD menade att det viktiga var att magikern kom i rätt psykisk stämning för att få tillgång till energin, forma den som man ville och att trollformlerna hjälpte till med det, men orden och formlerna var inte magiska i sig. En duktig magiker behövde inte ens gestikulera för att komma i rätt stämning.

Vad tycker ni, hur mycket måste man förklara om hur magin fungerar?

Rickard

Urverk speldesign
Katherine Kerr igen.. Alltid ska jag läsa om henne och hennes böcker.. Kan någon förklara vad de går ut på (alt. ge länk) och varför de är så himla bra..

~Hade inte [color:448800]Han</font color=448800> varit så upptagen samt har ett antal böcker hemma som [color:448800]Han</font color=448800> inte börjat läst på så skulle [color:448800]Han</font color=448800> börja läsa hennes böcker

Rickard

Urverk speldesign
Re: Inpirerad av Döda Skogen?

Jag skrev mest på när jag skrev "Det finns alldeles för lite om hur magin fungerar".. Jag funderade faktiskt på att ta bort den meningen för magin i DoD tycker jag inte ska vara sönderanalyserad.. Det är precis som troll och fä förr i tiden och UFO:n nuförtiden.. Mystiken i det finns just för att det inte är förklarat..

Jag skulle helst vilja ha en någorlunda officiell förklaring varför magin finns.. Den måste ju ha något syfte annars skulle den inte finnas i världen.. Trollkarlarna i rollspelsvärlden eller spelarna behöver inte veta om det men det skulle vara kul att det nämndes rätt otydligt hur det hela går till.. Sedan borde det även finnas ett antal teorier i rollspelsvärlden.. Till mitt Ereb Altor så är alla officiella förklaringar bara nonens och endast påhitt och teorier från magikerna.. Däremot har jag en luddig förklaring varför magi finns som hänger samman med hur Altor (planeten) uppkom..

~Glömde dessutom säga att [color:448800]Han</font color=448800>s favoritskolor är Harmonism samt Illusionism

Black_Ocean

Veteran
Personligen så har jag inget problem med att "återuppliva" finns i DoD.

Jag tycker det tar bort stora delar av spänningen med liv och död situationer. Blir lätt till att spelarna inte bryr sig om sin Rp dör...man kan ju alltid väcka upp honom igen.

Foggmock

Myrmidon
Re: Inpirerad av Döda Skogen?

tja, jag gillar iden med mystiskt magi. i rollspelet jag snickrar på KAN man inte spela magiker. det finns inga små husbehovsmagiker, alla som blir magiker blir mästare i konsten.. man måste dessutom vara en naturbegåvning, klarar man inte fysiskt att hantera krafterna upplöses man i ett moln av livsenergi som övergår till det astrala planet. alltså finns det bara bra magiker kvar - de halvbra liksom dör ut eftersom de inte 'pallar trycket'.

Like yo style,boy! /images/icons/wink.gif/images/icons/laugh.gif

Foggmock

Myrmidon
JA! JA! en likasinnad! jag skriver redan på ett spel i hennes värld (mer eller mindre).. systemet är klart i min hjärna, halvt nere på papper. kontakta mig via icq # 25717244 så får vi diskutera vidare.

Runde Rolf

Swordsman

...man kan ju alltid väcka upp honom igen.

<hr></blockquote>

Jo visst kan man det men det är ändå på YN Legend (om jag minns rätt) och dit har ingen i min spelgrupp nått även fast vi fortfarande spelar med våra första karaktärer som skapades första dagen DoD 6 kom ut. Nu kanske vi inte spelar 24/7 men en hel del har det nog blivit.
Har man kommit så långt att man är en legend (lyssna på ordet... lllllegend... ahh) så borde man nog vara värd nån återupplivning i månaden. För inte är det väll så att prästen/alv nissen kan återuppliva ett helt regemente per dag? Har inte regelboken här men jag tror jag har rätt i att om spelargruppen råkar stöta på en drakfamilj så kommer de inte kunna anfalla och samtidigt tro att de kan klara sig undan konsekvenserna.

Sen är det väll så att man fortfarande måste slå ett färdighetsslag?

Puss hej

Black_Ocean

Veteran
Nåja...jag har inte DoD 6 så jag har inte en blekaste aning om hur det fungerar i praktiken /images/icons/crazy.gif

Kommer dock att stå fast vid min åsikt om att jag tycker "uppväkning av döda" är för mäktigt och kan leda till konstiga situationer. Tycker att makten över vem som ska leva och inte ska ligga hos gudarna..åtminstone i Auerlion Maoel (min egen lilla *host* värld) /images/icons/smile.gif

Kerr [OT]

Egentligen borde jag väl säga: Läs dem!, men eftersom jag är snäll kan jag berätta lite om dem först /images/icons/wink.gif

De utspelar sig i en slags keltisk fantasyvärld, där varken magi, alver eller dvärgar egentligen är vanliga (de finns dock, fast de är modfierade). Systemet hon skriver med är det mest underbarliga. Det baserar sig på regeneration och därmed inträffar olika intriger med samma människor i olika kroppar.

*tänker en stund*.. Det som gör världen så bra är nog just det att den är mer "verklighetstrogen" än allt hack'n'slash som finns i "vanlig" fantasy... typ

Jaja, vill du veta mer, så fråga på.

Raul

Veteran
Ah...äntligen!

En chans att slå massa flugor i en smäll.

En klassiker i lajvsammanhang är väl att eftersom riktig magi är så svår (omöjlig) att skapa så ska man inte ens försöka. Ett klassiskt exempel är ju det typiska tennisbollseldkloten eller blixtarna.

LIGHTNINGBOLT! LIGHTNINGBOLT! /images/icons/crazy.gif

..och tack vare den här principen får man också gratis förståelse för en del av magins mystik.

En magiker är aldrig så mäktig som när folk inte vet vad han kan.

Så fort han uträttar någonting får man ett hum om hans krafter och man får åtminstone en chans att placera honom. Må det vara ett imponerande eldklot... då vet man iaf att han förmodligen är någong slags pyromantiker och iaf inte kan teleportera mig till Kruxx af Klonck. Eller att just den här killen kan mer om hur man tänder en engångsgrill än om hur man framkallar Nasqafrulniraltanillt!

Alltså, inflation kommer av bekantskap med magin.

Självklart vill spelare själva stå i centrum för denna mystik som nyss fanns där.

Här får jag också chansen att kasta lite grus på rollspelens långtradare. Att dela upp magin så fantastiskt finstilt får mig nästan att tänka på dagens fysik och forskning runt elementarpartiklar (nu vart det fyndigt... elementar-... haha.../images/icons/grin.gif). Det är de bästa sättet att hindra mystik och känsla i magi, nämligen att regla upp den och förklara in i minsta detalj.

Två personliga åsikter är också att 21 krafter är för mycket samt att en magiker endast skall hålla sig till mycket närbesläktade aspekter.

Hmm, det här inlägget kanske borde ligga i EON-forumet också, om det inte rentav skulle vara en egen tråd, fast här då.

Tack för ordet, hoppas nån håller med mig om självklarheten i detta.