Nekromanti Info om Chaosium

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja, i min jakt på mer info om saker och ting så hittade jag detta:

http://www.chaosium.com/pipermail/strange-aeons/2003-December/003992.html

Väldigt intressant post om hur Chaosium hamnade i det trubbel de var (kortspelens kollaps och Wizard's Attic-debaklet (som inte har något med Wizard's of the Coast att göra, förresten)), hur de överlevde (hårt jobb, personliga lån och en deal med WotC), och lite om förhoppningar inför 2004.

Intressant läsning för den som vill försöka förstå hur rollspelsmarknaden utvecklats under de senaste åren, och varför några saker inträffade.

M.

Storuggla

Champion
Wizards Attic, vad i helskotta....?

"Wizard's Attic-debaklet (som inte har något med Wizard's of the Coast att göra, förresten)"

Vad i herrans namn handlade det om förresten? Helt plötsligt sänker WA en hoper småföretag genom att inte betala dem för deras böcker och vägrar svara på folks anrop. Och deras webshop är fortfarande uppe? Vafalls?

Storuggla, hellre tomtar på loftet

chrull

Stockholm Kartell
intressant [ant]

både den här och om cybergames.com.

Krille

Super Moderator
Re: Wizards Attic, vad i helskotta....?

Låter som distributören Top Games förehavanden: ena veckan beställer de en klase rollspelsprylar från diverse tillverkare, för att nästa vecka begära sig själva i konkurs, varvid hela deras lager låses till konkursboet utan att tillverkarna får betalt...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det finns de som hävdar...

...att det helt enkelt var fråga om bedrägeri. Alltså kriminell uppsåt. Inget verkar ha retts ut, och det verkar pågå åtminstone en domstolsförhandling kring detta.

För mig är det speciellt intressant eftersom detta blir två viktiga pusselbitar när jag försöker få hela bilden av vart en del rollspel tog vägen, och varför. Tydligen var detta förödande för småförlagen i staterna, troligen det mest förödande av allt som hänt de senaste fem åren.

M.

Storuggla

Champion
Re: Det finns de som hävdar...

"För mig är det speciellt intressant eftersom detta blir två viktiga pusselbitar när jag försöker få hela bilden av vart en del rollspel tog vägen, och varför. Tydligen var detta förödande för småförlagen i staterna, troligen det mest förödande av allt som hänt de senaste fem åren."

Tja, WA kanske har kvar dem? Fast det blir svårt att kolla, eftersom de inte levererar om man beställer från dem eller besvarar anrop, som sagt. Kanske borde uppmärksammas mer så ingen behöver luras i inödan?

Storuggla, städar på trappen