Nekromanti Information från teknikergruppen.

Sapient

Swashbuckler
Vem bedömer vad som är "strikt nödvändigt"? Jag kan se att vi _kan_ klara oss med en enkel (html v 3.2) sida med ett formulär längst ned och en POST-funktion som lägger till all ny text i slutet av samma (med tiden sjukt långa) fil. Det är inte vackert, knappt läsbart - men det är allt som är "strikt nödvändigt för att diskutera rollspel"...

Min erfarenhet är att - frånsett ekonomiska aspekter som den anth nämner ovan - är det inte "bjällrorna och vimplarna" som tar tid, utan att skapa den grundläggande strukturen och (i detta fall) att få in äldre material på ett fungerande sätt.

Beroende på plattformslösning, så blir olika val tidigt i processen väldigt styrande senare. Nu har jag ingen aktuell erfarenhet, men från erfarenhet av tidigare plattformar jag administrerat i olika sammanhang, så kan tex vissa uppdelningar av huvudforum kanske inte ändras. (Det kan gå att lägga till nya på "rot-nivån", men inte att stuva om - iaf inte utan att stänga ned, exportera databasen, skapa en ny struktur, modifiera databasen att passa denna, och sen importera den igen. Massor av arbetstid=massor av "down time"...)

Med tanke på att det gick som det gick, vid den senaste migreringen, så tycker jag det bara är bra att det tar tid den här gången. Det är bättre att det blir välgjort och vi får en stabilare och brukligare plattform.

För kan vi inte vända på det? Har inte det här forumet allt som är "strikt nödvändigt"? I så fall kan det väl få duga, så länge det nu behövs.

chrull

Stockholm Kartell
anth;n154900 said:
Även om ni inte tycker det så tycker vi att det är värt lite extra tid att få in både UBB och vB5 till vB4.
Ni får helt enkelt hålla er till tåls en liten stund till.
Förstått.
Jag håller absolut inte med på något sätt alls, men det är förstått. Jag ska försöka sluta fråga och kommentera mer nu.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eftersom vi brände oss så allvarligt när vi bytte till vB5 utan tillräcklig testkörning så skyr vi kanske elden mer än nödvändigt nu.

Men vi behöver hur som helst testköra vB4 liiiite mer innan vi byter.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dante;n154932 said:
Eftersom vi brände oss så allvarligt när vi bytte till vB5 utan tillräcklig testkörning så skyr vi kanske elden mer än nödvändigt nu.

Men vi behöver hur som helst testköra vB4 liiiite mer innan vi byter.
Dubbelkolla gärna att allting inte kackar ur bara för att ni flytar en tråd eller bryter ut några inlägg.

CapnZapp

Myrmidon
Sapient;n154906 said:
Vem bedömer vad som är "strikt nödvändigt"? Jag kan se att vi _kan_ klara oss med en enkel (html v 3.2) sida med ett formulär längst ned och en POST-funktion som lägger till all ny text i slutet av samma (med tiden sjukt långa) fil. Det är inte vackert, knappt läsbart - men det är allt som är "strikt nödvändigt för att diskutera rollspel"...
Relativiserar tror jag det kallas.

Jag utgår från att du egentligen förstår exakt vad jag menar. Om du inte sedan håller med, säg då det istället.

Mvh

Sapient

Swashbuckler
CapnZapp;n155005 said:
Relativiserar tror jag det kallas.

Jag utgår från att du egentligen förstår exakt vad jag menar. Om du inte sedan håller med, säg då det istället.

Mvh
Nej, "exakt" förstår jag inte. Men vad jag "förstår" är att alla forumiter har vissa funktioner de känner är mer nödvändiga och vissa mindre nödvändiga. För varje given plattform, kommer detta att innebära att vissa är mer nöjda - andra mindre.

Detta kommer att uttryckas, på olika sätt. ("Har inte den här plattformen trådad visning? Det är ju som fyrtio saharaöknar av döda apor! Worst forum EVER!" tex.)

Om forumit X säger "det finns saker vi kan klara oss utan", kan alla instämma i det.

Men om forumit X istället skulle säga "Vi kan klara oss utan funktion Y", så tror jag bilden skulle bli en helt annan. (Kanske en tio sidor lång tråd om "trådad eller platt visning" tex?)

Därför tror jag inte att ditt uttalande är till hjälp för någon.

CapnZapp

Myrmidon
Okej, då förtydligar jag:

Tag ett alldeles sprillans nyinstallerat vbulletin-forum.

Mojta minimalt, och ändra en defaultinställning enbart om du vet forumet självdör utan ändringen.

Fokusera istället på goa grejer. Färg. Typsnitt. Nybakade kakor. Moderatorer som håller en trevlig stämning fokuserad på rollspelsglädje. Sånt, du vet.

Installera absolut inte en massa extra moduler bara för att det fanns på UBB-forumet, eller för att jag eller någon annan forumit skriker tills de installeras.

Hoppas det hjälper :)

Sapient

Swashbuckler
CapnZapp;n155679 said:
Fokusera istället på goa grejer. Färg. Typsnitt. Nybakade kakor. Moderatorer som håller en trevlig stämning fokuserad på rollspelsglädje. Sånt, du vet.
Sånt som är "strikt nödvändigt" menar du?

Nu visar du ju _precis_ det jag skrev - att olika användare har olika önskemål. Det finns inget "strikt nödvändigt" som alla kan enas om, som förkortar processen.

Ja, jag är lite otrevlig som gör det här. Men jag har som sagt själv administrerat forum (och mejllistor, innan det...) en gång i tiden. Våra admins och tekniker gör allt ideellt, på tid de inte kan rollspela/dricka öl/krama en partner/klappa en kanin/se ett avsnitt av Agents of S.H.I.E.L.D - eller vad de nu hade gjort om de inte lagt ned tid på att göra världen bättre för oss.

Den känslan är ungefär som att köra bil med barn i baksätet: "Är vi framme nu?", "Nej, vi startade för tio minuter sedan.", "Är vi framme nu då?" osv.

"Hjälpsamma" råd som inte är hjälpsamma, är inte hjälpsamma.

anth

Vetefan
Jag ber om ursäkt för mitt språk, men just nu är jag på extremt dåligt humör. Och mitt dåliga humör är orsakat av det här forumet.

Hur vore det om ni faktiskt lyssnade på vad vi teknikergruppen säger att vi ska göra, istället för att hitta på egna fantasifoster som saknar verklighetsförankring?

1. Vi SKA byta till vB4.

2. Vi ska göra bytet under kontrollerade former. ALDRIG MER att vi gör som när vi panikbytte till vB5. Då höll det gamla gamla forumet på att krascha. Det nuvarande vB5-forumet håller inte på att krascha alltså finns INGEN panik. Ni kan skrika er hesa, det blir inget byte förrän vi anser att vi är färdiga.

3. Det finns ett par saker som ska fungera innan vi gör bytet:

3a: vB4 ska gå att använda i en mobil (redan löst).

3b: Vi vill få över BÅDE det gamla UBB-forumet och det nuvarande vB5-forumet till vB4. Och ja, det är kritiskt. Kommer ni ihåg varför vi bytte från UBB? För att det höll på att krascha. Vet ni vad? Det gamla forumet håller fortfarande på att krascha! Nu är det så att INGEN i teknikergruppen vill hålla på och supporta ett gammalt låst skit-forum, så antingen väntar ni tills vi lyckas få över allt till vB4 så att vi kan plocka ner det gamla forumet, eller så får vi upp vB4 utan innehållet från det gamla forumet och plockar samtidigt bort det gamla forumet för alltid utan att ni någonsin får se det mer. Vilken lösning tycker in låter trevligast?

3c: Det ska finnas en fungerande småprat. Ja, det är ett krav, för byter vi till en forumsplattform som inte har en fungerande småprat kommer det bara att resultera i att vi får byta igen till en plattform som HAR en fungerande småprat. Och det är inte så jävla kul att byta forumsplattform att vi tänker göra det en gång om året.

4. Samtliga övriga funktioner kan vänta.
Det vi däremot sagt är att samtliga övriga funktioner finns och går att KÖPA till vB4, men att vi ännu inte bestämt hur vi ska göra med dem.

5. Samtliga tekniker arbetar gratis på sin egen fritid för forumet. Är ni inte nöjda med tempot får ni hemskt gärna komma och göra jobbet själva.
Eller så kan man betala någon, vänligen sätt in 100 000 kr på forumets bankkonto. Ja, det är en grov uppskattning för vad det skulle kosta om man betalade någon att göra jobbet, vilket förhoppningsvis sätter "arbeta gratis" i sitt rätta sammanhang.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n155811 said:
3. Det finns ett par saker som ska fungera innan vi gör bytet:

3a: vB4 ska gå att använda i en mobil (redan löst).

3b: Vi vill få över BÅDE det gamla UBB-forumet och det nuvarande vB5-forumet till vB4. Och ja, det är kritiskt. Kommer ni ihåg varför vi bytte från UBB? För att det höll på att krascha. Vet ni vad? Det gamla forumet håller fortfarande på att krascha! Nu är det så att INGEN i teknikergruppen vill hålla på och supporta ett gammalt låst skit-forum, så antingen väntar ni tills vi lyckas få över allt till vB4 så att vi kan plocka ner det gamla forumet, eller så får vi upp vB4 utan innehållet från det gamla forumet och plockar samtidigt bort det gamla forumet för alltid utan att ni någonsin får se det mer. Vilken lösning tycker in låter trevligast?

3c: Det ska finnas en fungerande småprat. Ja, det är ett krav, för byter vi till en forumsplattform som inte har en fungerande småprat kommer det bara att resultera i att vi får byta igen till en plattform som HAR en fungerande småprat. Och det är inte så jävla kul att byta forumsplattform att vi tänker göra det en gång om året.
...så atte eh.

Medan jag tycker din lista ser fantastisk ut och väl följer de behov jag själv ser (möjligen beroende på vad man inkluderar i en "väl fungerande småprat", men den diskussionen är jag beredd att ha när vi har bytt), så grunnade jag lite:

Hur ser ignorefunktionen ut på nya forumet? Jag gillade ju gamla forumet där man såg att en person postat men slapp se själva inlägget. Det förhindrade en hel del förvirring förvirring för mig eftersom man lätt insåg att svar som annars tedde sig som "goddag yxskaft" troligen relaterade till något som sagts i en ignorerades inlägg.

På det här forumet där jag inte ser inläggen blir saker ibland väldigt förvirrande.

Samtidigt vet jag att andra helt klart föredrar det här forumets upplägg.

En cool idé vore ju om det gick och själv välja nivå på ignorering. Typ lätt/total.

Detta är inget jag menar är livsviktigt, mer ett förslag för framtiden. Eller om ni vet hur det kommer funka redan nu.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Nu börjar väl alla berörda (tekniker) få semester, självklart lägger dom den på att fixa nytt forum till oss?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Zoth-Ya;n186514 said:
Nu börjar väl alla berörda (tekniker) få semester, självklart lägger dom den på att fixa nytt forum till oss?
Då samtliga tekniker gör detta på frivillig basis och på sin fritid så jobbas det på med migreringen när de har tid. Eftersom vi strävar efter att slå ihop båda platformarna till en ända databas så tar det den tid det tar.

Vi är medvetna om att användarna på forumet vill ha ett nytt forum NU, men som sagt vi tekniker gör detta på vår fritid och då vi vill att migreringen ska bli ordentligt gjord så tar det tid.

//Tekniker gruppen.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Vicotnik;n186525 said:
Då samtliga tekniker gör detta på frivillig basis och på sin fritid så jobbas det på med migreringen när de har tid. Eftersom vi strävar efter att slå ihop båda platformarna till en ända databas så tar det den tid det tar.

Vi är medvetna om att användarna på forumet vill ha ett nytt forum NU, men som sagt vi tekniker gör detta på vår fritid och då vi vill att migreringen ska bli ordentligt gjord så tar det tid.

//Tekniker gruppen.
Såklart vet jag allt det där, jag hade mer hoppats på en uppdatering sen sist, har det hänt nått på småpratsfronten, har man kommit på hur man ska slå ihop nya och gamla forumet osv..

Vicotnik

Den onde
Staff member
Zoth-Ya;n194652 said:
?I nuläget så rullar migreringen på i skaplig takt. På grund av intärna och externa anledningar så har migreringsarbetet legat i en dvala ett tag. I nuläget så är vår uppskattning att vi är väl halvvägs igenom processen.
Just nu jobbas det på att få ordning på PM samt att få ordning på formateringen av alla inlägg på forumet, exempelvis fet, kursiv och färgad text samt citat hanteringen.

//Teknikergruppen