Nekromanti Information från teknikergruppen.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag är precis hemkommen från ett två timmars möte med forumets tekniker och redaktörer.
Har i nuläget inte så mycket att informera er om annat än att det är beslutat att vi ska migrera både old.rollspel.nu och nuvarande rollspel.nu till vB4.

Beslutet att gå till vB4 är taget av följande anledningar:
  • vB4 är en stabil och beprövad plattform.
  • Mobiltemat fungerar.
  • Det är lättare att migrera från vB4 och vidare till andra plattformar vid behov.
  • Vi kommer att kunna slå ihop old.rollspel.nu och nuvarande rollspel.nu till ett.

När det kommer till ihopslagningen av old.rollspel.nu och nuvarande versionen så kommer användare, inlägg, PM med mera att flyttas med.
Användarkonton kommer att slås ihop från de båda versionerna av forumet till ett. Detta är baserat på den kontonas epostadresser.

Detta är allt jag har för stunden.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Lukas;n146410 said:
Finns det någon tidsplan för flytt?
Nej, vi återkommer med information om det när det börjar närma sig.

Vicotnik

Den onde
Staff member
RasmusL;n146421 said:
Går det att få ihopslagningen gjord även om en har olika epost på forumen?
Ja det kommer vara möjligt.

God45

#PrayersForBahakan
Vicotnik;n146432 said:
Ambitionen är det, men inget är beslutat i nuläget.
Varför skulle ni göra ett till forum utan en ordentlig vrållåda?! Det är mer än hälften av vad som gick så fel med det här forumet!

Vicotnik

Den onde
Staff member
CapnZapp;n146455 said:
Jag riskerar ha gjort tvärt om - samma nick olika email. Hoppas jag celldelar!
Det är lugnt, det är något vi kommer kunna hantera.

Vicotnik

Den onde
Staff member
God45;n146462 said:
Varför skulle ni göra ett till forum utan en ordentlig vrållåda?! Det är mer än hälften av vad som gick så fel med det här forumet!
Som sagt vår ambition är att ha en vrållåda, där emot kan vi inte i nuläget garantera i nuläget att vi kommer ha en.
Och tro mig när jag säger att vi i teknikergruppen är medvetna om att en stor majoritet (teknikergruppen inkluderade) vill ha tillbaka den. Men först måste vi se till att få ordning på annat när det gäller forumet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
God45;n146462 said:
Om forumredaktören får lägga sig i:

Om vi skulle gå live med en vB4-version av forumet UTAN en fungerande shoutbox i sidokolumnen …

… då skulle jag låtsas avgå och dessutom skulle någon få äta upp sin hatt.

(Det handlar mest om att hitta en lämplig shoutbox och testa skiten ur den för att se till att den lirar bra med resten av forumet; bara kan användas av inloggade användare; inte har en annan timeout för inloggning än forumet; etc. Innan vi gjort det vill vi dock helst inte LOVA någonting.)

CapnZapp

Myrmidon
För min del är det viktigaste med en forumflytt att denna "temporära period" (som varat i åratal nu) tar slut.

Så någon av er äntligen tar sig an det icke-triviala jobbet att skapa en attraktiv webbplats; att forumet kan få ett professionellt och tilltalande utseende.

Sedan hoppas jag förstås också att ingen klåfingrig redaktör slår på en massa funktioner som enbart gör forumnavigeringen rörig. Att VB5 var buggig hade den välgörande effekten att allt utöver grundfunktionerna stängdes av. Jag hoppas ni drar nytta av att vi forumister nu vant oss vid ett "vanligt forum" och att experimenterandet hålls till ett minimum.

(Nu menar jag inte nödvändigtvis en chattfunktion som jag inte har någon uppfattning om; förutom att jag hoppas den implementeras tillräckligt separat from själva forumfunktionen för att inte störa)

Vicotnik

Den onde
Staff member
För de som vet med sig att de bytt användarnamn så är min rekomendation att ni kollar in följande tråd:
https://www.rollspel.nu/threads/631...ni märker PM rubriken med: [B][Migrering][/B]

God45

#PrayersForBahakan
Dante;n146503 said:
Om forumredaktören får lägga sig i:

Om vi skulle gå live med en vB4-version av forumet UTAN en fungerande shoutbox i sidokolumnen …

… då skulle jag låtsas avgå och dessutom skulle någon få äta upp sin hatt.

(Det handlar mest om att hitta en lämplig shoutbox och testa skiten ur den för att se till att den lirar bra med resten av forumet; bara kan användas av inloggade användare; inte har en annan timeout för inloggning än forumet; etc. Innan vi gjort det vill vi dock helst inte LOVA någonting.)
Allt jag behövde höra :D