Av svar i den här tråden kan man ana sig till att vissa rollspelare ogillar att det släpps information till vissa spel. På många sätt håller jag med; en del information borde aldrig ha publicerats, eftersom den begränsar spelet snarare än expanderar det. Jag tror att några av de inlägg som publicerats i ovannämnda tråd fruktar att det är vad som ska hända.
För att förklara vad jag menar ska jag ta ett exempel med norska mimare.
Antag att det publiceras en modul om norska mimare. De lever i en gömd dal i det norska inlandet och söker sig bara i undantagsfall ut i civilisationen. De kommer inte att refereras till i kommande moduler annat än i ett fåtal undantagsfall. Om man hatar norska mimare kan man ignorera modulen. Om man gillar dem kan man se till att rollpersonerna hamnar där, eller att de möter norska mimare som lämnat sin skyddade dal för att trycka händerna mot imaginära lådor på nya platser.
Antag å andra sidan att det publiceras en modul om norska mimare som förklarar att i hemlighet är 75 % av världens befolkning norska mimare som lever incognito. I kommande produkter kommer de norska mimarna att utgöra en majoritet av de människor man möter. Den som gillar norska mimare blir överlycklig, medan den som hatar dem inte har någon möjlighet att värja sig - alla framtida moduler till spelet kommer att vara värdelösa för honom.
Det första exemplet expanderar spelets möjligheter genom att öppna upp för användande av norska mimare. Det andra exemplet begränsar spelet eftersom man då måste använda norska mimare oavsett om man vill eller inte.
Nu kanske jag borde kasta ut en fråga som man kan debattera också? Vi kör på: Hur ska informationen i tilläggsmoduler se ut för att du ska uppskatta den så mycket som möjligt? Gör det något om den är begränsande på det sätt som mitt exempel är?
/tobias
För att förklara vad jag menar ska jag ta ett exempel med norska mimare.
Antag att det publiceras en modul om norska mimare. De lever i en gömd dal i det norska inlandet och söker sig bara i undantagsfall ut i civilisationen. De kommer inte att refereras till i kommande moduler annat än i ett fåtal undantagsfall. Om man hatar norska mimare kan man ignorera modulen. Om man gillar dem kan man se till att rollpersonerna hamnar där, eller att de möter norska mimare som lämnat sin skyddade dal för att trycka händerna mot imaginära lådor på nya platser.
Antag å andra sidan att det publiceras en modul om norska mimare som förklarar att i hemlighet är 75 % av världens befolkning norska mimare som lever incognito. I kommande produkter kommer de norska mimarna att utgöra en majoritet av de människor man möter. Den som gillar norska mimare blir överlycklig, medan den som hatar dem inte har någon möjlighet att värja sig - alla framtida moduler till spelet kommer att vara värdelösa för honom.
Det första exemplet expanderar spelets möjligheter genom att öppna upp för användande av norska mimare. Det andra exemplet begränsar spelet eftersom man då måste använda norska mimare oavsett om man vill eller inte.
Nu kanske jag borde kasta ut en fråga som man kan debattera också? Vi kör på: Hur ska informationen i tilläggsmoduler se ut för att du ska uppskatta den så mycket som möjligt? Gör det något om den är begränsande på det sätt som mitt exempel är?
/tobias