Nekromanti Information som kan rädda liv

Übereil

Swashbuckler
Fick detta på mailen (eller ja, jag sammanfattar det viktiga) från min ömma moder idag, och tänkte att det är smartare att posta det här än att maila till tio vänner (har betydligt fler än tio vänner här, så...).

Här en nyttig historia:
Under en grillfest snubblade en deltagare och föll
mjukt ner på marken.
Hon försäkrade att hon mådde bra (de andra var
redan färdiga att kalla på ambulans) och att hon
bara snubblat på en stenplatta för hon hade nya
skor.

Vännerna hjälpte upp henne och gav henne en ny
tallrik med mat – hon verkade något yr, men
bestämde sig för att fortsätta som om inget hänt.

Senare ringde hennes man till vännerna och sa att
hon hade förts till sjukhus - (kl. 6:00 em avled hon)
Hon hade drabbats av en hjärnblödning under
grillfesten.

Om hennes man och vännerna hade vetat hur
diagnosticera en hjärnblödning, hade hon kanske
ännu varit i livet.

Hur man identifierar en stroke:

Läkarna har enats om en metod att känna igen stroke
genom tre enkla frågor:

1. *Be patienten att LE.

2. *Be patienten att LYFTA UPP BÅDA ARMARNA.

3. *Be patienten att SÄGA EN ENKEL MENING
(sammanhängande) (till exempel “I dag skiner
solen”)

Om hon/han har svårigheter med någon av de tre
uppgifterna, tillkalla genast läkare och ambulans (ring
112) och beskriv symtomerna .

Du är påväg hem från jobbet efter en stressig dag.
Plötsligt känner du stark smärta i ditt bröst. Smärtan börjar stråla ut i din arm och upp i din käke. Du är mindre än en mil från det sjukhus som ligger närmast där du bor. Tyvärr vet du inte om du kommer att kunna klara av att åka så långt.

(Edit: Notera att följande info har visat sig vara felaktig. Se t ex hit.)

HUR ÖVERLEVER MAN EN HJÄRTATTACK NÄR MAN ÄR ENSAM?

EFTERSOM MÅNGA ÄR ENSAMMA NÄR DE FÅR EN HJÄRTATTACK, OCH ÄR UTAN HJÄLP, SÅ HAR PERSONEN, VARS HJÄRTA SLÅR FELAKTIGT OCH BÖRJAR KÄNNA SIG YR, ENDAST CIRKA 10
SEKUNDER PÅ SIG INNAN DE FÖRLORAR MEDVETANDET

FÅ INTE PANIK MEN BÖRJA HOSTA UPPREPADE
GÅNGER OCH MYCKET KRAFTIGT.

ETT DJUPT ANDETAG SKALL TAS FÖRE VARJE
HOSTNING, HOSTNINGEN MÅSTE VARA DJUP
OCH SÅ LÅNG SOM MÖJLIGT, PÅ SAMMA SÄTT
SOM NÄR MAN FÖRSÖKER FÅ UPP SLEM FRÅN
LUNGORNA.

ETT ANDETAG OCH EN HOSTNING MÅSTE
UPPREPAS HELA TIDEN UNGEFÄR VARANNAN
SEKUND UTAN UPPEHÅLL TILL DESS ATT HJÄLP
ANLÄNDER ELLER TILL DESS ATT HJÄRTAT
KÄNNS SOM OM DET SLÅR NORMALT IGEN.

(Seriöst, vem fan skriver en informationstext i bara versaler? Jaja, håll till godo.)

Übereil

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Alltså allvarligt, jag får sånt där av morsan via mail hela tiden, och via diverse människor på facebook. Kan vi inte bara slippa det på rollspel.nu?

rjonas

Hero
Bara glad att allt gick bra och att din caps lock inte fastnade.

Vi som inte längre minns allt vi läser tål en upprepning av detta tipset.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tack för detta. Jag vet hur viktigt det är. Jag har själv räddat livet på en människa genom att korrekt identifiera bröstsmärtan som en hjärtinfarkt, fösa in personen i bilen och dra iväg till närmaste sjukvårdsinrättning i hög fart.

Lukas

Mannen i Gult
det är bra med information men det är bättre om den faktiskt stämmer, det där om att man skall hosta är en populär myt som det inte finns någon forskning bakom.

och om ni inte vill tro på mitt ord så kan ni alltid läsa det på en lite säkrare källa

!Paxen

Swashbuckler
Lukas said:
det är bra med information men det är bättre om den faktiskt stämmer, det där om att man skall hosta är en populär myt som det inte finns någon forskning bakom.

och om ni inte vill tro på mitt ord så kan ni alltid läsa det på en lite säkrare källa
Det är väl detta som är problemet, att vi som inte är utbildade har svårt att skilja fakta mot myt, därför så kan, i vissa fall, felaktig info vara farlig.

Sån tur att man har en särbo som har koll och kan berätta när något är fel :gremlaugh:

Lukas

Mannen i Gult
Paxen said:
Lukas said:

Det är väl detta som är problemet, att vi som inte är utbildade har svårt att skilja fakta mot myt, därför så kan, i vissa fall, felaktig info vara farlig.

Sån tur att man har en särbo som har koll och kan berätta när något är fel :gremlaugh:
jag håller med om att det är en fara, och jag tycker verkligen att det är synd att så många inte ens kan grunder i hur man räddarliv.

De flesta som jag möter har aldrig fått lära sig HLR och de som har det har inte gått någon kurs på flera år.

Marukusu

Hero
Spontant kan jag säga att jag misstror allt som skrivs med bara versaler. Att läsa sånt känns som att någon skriker en rakt i ansiktet och det är inte en speciellt trevlig upplevelse.

Visst, det är viktig information men det är right in my fucking ear...

Vimes

Sillkung
Dessutom ser den ut att vara felaktig. Att misstro sådant som skrivs i versaler verkar rimligt. Ett annat sätt kan ju vara att misstro allt som skrivs i kedje-mail, och inte vidarebefodra det.

Lukas

Mannen i Gult
Vimes said:
Dessutom ser den ut att vara felaktig. Att misstro sådant som skrivs i versaler verkar rimligt. Ett annat sätt kan ju vara att misstro allt som skrivs i kedje-mail, och inte vidarebefodra det.
Om vi nu ska vara petiga så skall man misstro allting tills man har säkerhetstält det med flera oberoende källor.

Vimes

Sillkung
Lukas said:
Om vi nu ska vara petiga så skall man misstro allting tills man har säkerhetstält det med flera oberoende källor.
Jo, det är om vi ska vara petiga. Men om vi ska fungera hyfsat i världen bör vi vara kapabla till att generalisera kunskap för att kunna orientera oss. Då kan minnesregler som "stick ut ögonen på dig själv om du läst ett kedje-mail" vara bra.

Übereil

Swashbuckler
Tja, hälften verkade ju stämma i alla fall. Tror mer på att läsa och verifiera än rakt av ignorera.

Übereil

Vimes

Sillkung
Übereil said:
Tja, hälften verkade ju stämma i alla fall.
Stroke-testet var väl på sin höjd en halvsanning.

Übereil said:
Tror mer på att läsa och verifiera än rakt av ignorera.
Fast... läsa och verifiera är ju inte direkt vad du gör i startinlägget. Du vidarebefodrar "information som kan rädda liv".

Übereil

Swashbuckler
Vimes said:
Fast... läsa och verifiera är ju inte direkt vad du gör i startinlägget. Du vidarebefodrar "information som kan rädda liv".
Det var ju flera timmar sen. Jag är en annan människa nu, Vimes.

Übereil

Bunny

Crazy like a fool
Übereil said:
Vimes said:
Det var ju flera timmar sen. Jag är en annan människa nu, Vimes.

Übereil
Haha! :gremgrin:

/Bunny, som också fått mailet tillskickat sig från sin ömma moder

Übereil

Swashbuckler
Fullt seriöst, i startinlägget gjorde jag vissa missar jag tack vare svar i tråden kommer försöka undvika från och med nu.

Folk utvecklas med tiden. Ibland går utvecklingen fort. :gremsmile:

Übereil